سلامت خانواده

این هورمون ها را در تعادل نگه دارید، در غیر این صورت چاق خواهید شد

به گزارش خبرآنلاین، هورمون ها به عنوان پیام رسان های شیمیایی در بدن عمل می کنند و تقریبا تمامی فرآیندهای بدن را تسهیل می کنند. از جمله متابولیسم، گرسنگی و سیری. برخی از هورمون ها نقش مهمی در افزایش و کاهش وزن بدن دارند زیرا ارتباط نزدیکی با اشتها دارند.

در زیر 5 هورمونی که ممکن است بر وزن شما تأثیر بگذارند، همراه با نکاتی برای حفظ آنها در محدوده طبیعی آورده شده است.

1. انسولین

انسولین اصلی ترین هورمون ذخیره سازی در بدن است که توسط پانکراس تولید می شود. مقاومت به انسولین یک بیماری نسبتاً شایع است که باعث می شود سلول های بدن به درستی به انسولین پاسخ ندهند. این وضعیت منجر به افزایش قند خون می شود. زیرا انسولین نمی تواند گلوکز را به سلول های شما منتقل کند و در نهایت باعث افزایش قند خون می شود. مقاومت به انسولین با چاقی مرتبط است که به نوبه خود می تواند به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی کمک کند.

ورزش منظم، تنظیم خواب و تغذیه سالم عاداتی هستند که می توانند حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به بیماری های متابولیک مانند دیابت بهبود بخشند.

2. کورتیزول

کورتیزول به عنوان یک هورمون استرس شناخته می شود. این هورمون توسط غدد فوق کلیوی تولید می شود و در هنگام استرس ضربان قلب و سطح انرژی را افزایش می دهد. سطوح بالای کورتیزول ممکن است باعث بسیاری از مشکلات سلامتی شود، از جمله: بیماری قلبی، دیابت، انرژی کم، فشار خون بالا، اختلالات خواب، افزایش وزن و چاقی.

داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، بهینه سازی خواب و تمرین ذهن آگاهی می تواند به کاهش تولید کورتیزول در بدن کمک کند.

3. استروژن

استروژن به هورمون های جنسی زنانه اطلاق می شود که وظیفه تنظیم و بهبود دستگاه تناسلی زنان و همچنین بهبود سیستم ایمنی، اسکلتی و سیستم عروقی بدن را بر عهده دارند. سطح این هورمون در مراحل زندگی مانند بارداری، شیردهی، یائسگی و همچنین در دوره قاعدگی متفاوت است. سطوح بالای استروژن که اغلب در افراد چاق دیده می شود، با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها و سایر بیماری های مزمن مرتبط است.

در سنین یائسگی یا پیش از یائسگی سطح استروژن کمتر می شود و مقدار کم این هورمون باعث اضافه وزن و خطر ابتلا به بیماری های مزمن می شود. افرادی که سطح استروژن پایینی دارند اغلب چاقی مرکزی (انباشته شدن چربی در ناحیه میانی) را تجربه می کنند. این وضعیت می تواند منجر به مشکلات سلامتی دیگری مانند قند خون بالا، فشار خون بالا و بیماری قلبی شود.

برای حفظ سطح استروژن در محدوده سالم، سعی کنید وزن خود را مدیریت کنید، به طور منظم ورزش کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، ترجیحا گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده، شیرینی ها و غلات تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

4. تستوسترون

تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه است که در زنان نیز به مقدار کم در تخمدان ها ترشح می شود. این هورمون به چربی سوزی، تقویت استخوان ها و ماهیچه ها و بهبود میل جنسی کمک می کند. عدم تعادل تستوسترون در بدن باعث چاقی می شود. تستوسترون به طور کلی در متابولیسم و ​​عضله سازی نقش دارد و زمانی که مقدار آن کاهش یابد، متابولیسم بدن مختل شده و چاقی و اضافه وزن ایجاد می شود.

5. نوروپپتید Y

نوروپپتید Y یا NPY هورمونی است که توسط سلول های مغز و سیستم عصبی تولید می شود. این هورمون اشتها را کنترل می کند و انرژی بدن را در پاسخ به گرسنگی یا استرس کاهش می دهد. از آنجایی که هورمون نوروپپتید می تواند اشتها را تحریک کند، می تواند منجر به افزایش وزن نیز شود. این هورمون ممکن است در بافت های چربی فعال شود، ذخایر چربی را افزایش داده و در نهایت منجر به چاقی شکمی، سندرم متابولیک، پاسخ التهابی و بیماری های مزمن شود.

ورزش و یک رژیم غذایی سالم و بدون قند به کاهش سطح NPY کمک می کند.

منبع: Healthline

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا