سلامت خانواده

این نشانه دیابت است

به گزارش خبرآنلاین، بیماری هایی هستند که از طریق دهان و دندان قابل تشخیص هستند، از جمله ایدز، هپاتیت یا علائم سرطان. اما از نظر علمی تایید نشده است که بیماری از طریق رنگ زبان قابل تشخیص است و رنگ زرد نشانه این بیماری یا رنگ قرمز نشانه بیماری خاصی است.

مطالعات جدید بیان کرده‌اند که پوشش سفید روی زبان می‌تواند نشان‌دهنده برفک دهان یا کم‌آبی بدن باشد و ظاهر مودار یا خزدار زبان ممکن است نشان‌دهنده بهداشت نامناسب دهان یا رشد بیش از حد باکتری‌ها باشد. راه ممکن است. اما به گفته دکتر زهرا بحرینیان، فوق تخصص تصویربرداری دهان، فک و صورت، رنگ زبان نمی تواند نشانه بیماری باشد. وی در پاسخ به سوالات همشهری آنلاین به جزئیات بیشتری در این باره اشاره کرده است.

آیا واقعاً از طریق رنگ زبان می توان یک سری بیماری ها مانند بیماری های قلبی، سرطان ها، قند خون و چربی خون را تشخیص داد؟

بیماری ها را نمی توان از طریق رنگ زبان تشخیص داد و این دیدگاه ها در طب سنتی بیشتر دیده می شود. اما واقعا نمی توان بیماری های مهم را بر اساس رنگ زبان تشخیص داد.

حتی نمی توانید رنگ زبان را نشانه احتمالی یک بیماری یا عارضه در نظر بگیرید؟

بسیاری از بیماری های دیگر نیز وجود دارند که از طریق دهان و دندان قابل تشخیص هستند. ایدز، هپاتیت یا علائم سرطان. اما نمی توان از طریق رنگ زبان بیماری را تشخیص داد و مثلاً گفت رنگ زرد نشانه این بیماری است یا رنگ قرمز نشانه بیماری خاصی است. زمانی است که زبان سفید است، یعنی بار زیادی بر آن وارد شده است. اما این علائم نمی تواند مربوط به یک بیماری خاص باشد. مثلاً آفات یا عفونت های قارچی مکرر قابل تشخیص است یا ضایعه ای در زبان و لب ها نشانه سرطان است و با توجه به این علائم می توان یک سری بیماری ها را از طریق دهان تشخیص داد.

چه زمانی نمونه ها را ارسال می کنید؟

وقتی ضایعه، آفت، برآمدگی یا چیز اضافی در دهان می بینیم، نمونه برداری می کنیم.

هر یک از علائم می تواند به کدام بیماری مربوط باشد؟

به عنوان مثال، زخم های مکرر در لثه یا دهان، یا محل خاصی که مدام زخم می شود و بهبود نمی یابد. این می تواند بعداً به سرطان تبدیل شود.

چه در مورد زگیل

برای تشخیص بیماری احتمالی باید پیگیری و نمونه برداری شود.

چه توصیه یا توصیه ای برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان دارید؟

به غیر از توصیه دو یا سه بار مسواک زدن در روز، نخ دندان کشیدن و مراجعه سالانه به دندانپزشک، هیچ توصیه پیشگیرانه دیگری نمی توانیم ارائه دهیم.

منظورتان این است که حتی اگر فردی مسواک بزند و بهداشت دندان را رعایت کند ممکن است با ظاهر شدن علامتی در دهانش دچار عارضه شود؟

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای بهداشت دهان و دندان است، اما بروز عارضه لزوماً ربطی به بهداشت دهان و دندان ندارد. البته اگر فردی بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند در معرض بسیاری از بیماری ها قرار می گیرد. یک سری بیماران هستند که لثه هایشان متورم شده یا لثه هایشان خونریزی می کند. این عوارض به این دلیل اتفاق می‌افتند که به موقع مسواک نمی‌زنند یا جرم‌گیری نمی‌کنند. در کشورهای توسعه یافته جرم انگاری هر 6 ماه یکبار اجباری است و اگر فردی برای جرم انگاری اقدام نکند بیمه او قطع می شود. اما وقتی به هموطنان خود می گوییم بروید جنایت کنید، جواب می دهند که دندان هایمان در حال نازک شدن است. اگر فردی به خوبی از دندان های خود مراقبت کند، دندان هایش آنقدر پلاک نمی گیرد که نیاز به جرم گیری داشته باشد.

آیا زخم ها و زگیل هایی که گفتید ممکن است در دهان ظاهر شوند می توانند نشانه بیماری قلبی باشند؟

خیر، نشانه بیماری قلبی نیستند، ممکن است علائم سرطان باشند که بعد از آزمایش مشخص می شود.

آیا در صورت مشاهده آفت یا زگیل، دندانپزشکان آزمایشات بیشتری را توصیه می کنند؟

در صورت مشکوک بودن به سرطان، بیمار را برای نمونه گیری می فرستیم. اگر بدخیم بود، بیمار باید تحت شیمی درمانی، رادیوتراپی یا سایر درمان ها قرار گیرد.

آیا دیابت بر اساس وضعیت لثه قابل تشخیص است؟

فردی که دچار خونریزی لثه یا بوی بد دهان است بوی کتون یا استون می دهد. این در واقع مراحل پیشرفته دیابت است، اگر قند بیش از حد بالا باشد، دهان بوی بسیار بدی می دهد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا