سلامت خانواده

این مشکل هشدار دهنده بیماری قلبی است

به گزارش آنلاین، به گفته متخصصان قلب، این مشکل رایج خواب می تواند هشدار دهنده بیماری قلبی باشد.

ایسنا در گزارشی نوشت: دکتر شاران شارما متخصص قلب و عروق می گوید: اگر بتوانیم از عوامل خطر پیشگیری کنیم، می توانیم بیماری های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. خواب بیشتر یکی از اولین چیزهایی است که متخصصان قلب برای کاهش خطر توصیه می کنند. برخلاف ژنتیک، این چیزی است که ما می توانیم آن را کنترل کنیم، با این حال، یک مشکل رایج در خواب ممکن است یک علامت هشدار دهنده باشد که شما در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید. خبر خوب این است که درمان هایی برای آن وجود دارد، همه چیزهایی که باید بدانید در اینجا آمده است.

مشکلات خواب می تواند علامت هشدار دهنده بیماری قلبی باشد

خروپف فقط برای کسی که نزدیک یا دور از شما می خوابد آزاردهنده نیست. دکتر شارما توضیح می دهد که خروپف می تواند نشانه ای از آپنه خواب باشد. اکنون می دانیم که آپنه خواب با بیماری های مختلف قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی، فشار خون بالا و نارسایی قلبی مرتبط است.

ممکن است در مورد آپنه خواب شنیده باشید. اما در واقع به چه معناست؟

آپنه خواب چیست؟

نتایج تحقیقات منتشر شده در مجله Nature در سال 2024 روی بیش از 12000 نفر نشان داد که خروپف مداوم خطر ابتلا به فشار خون بالا کنترل نشده را در افراد افزایش می دهد.

دکتر سانجی راجاگوپالان، مدیر موسسه تحقیقات قلب و عروق و دانشکده پزشکی در دانشگاه کیس وسترن رزرو، می گوید: آپنه خواب به معنای از دست دادن کامل جریان هوا برای حداقل 10 ثانیه است.

دکتر راجاگوپالان اظهار داشت که خروپف همچنین می‌تواند نشانه‌ای از کاهش شدید جریان هوا باشد که به عنوان “هیپنه” شناخته می‌شود (تنفس کم عمق یا کندتر از حد طبیعی) و 10 ثانیه یا بیشتر طول می‌کشد. هر دو عواقبی دارند که می تواند برای قلب مضر باشد.

دکتر لئونارد پیانکو، متخصص قلب و عروق گفت: این استراحت باعث افزایش استرس یا هورمون های جنگ یا گریز، کورتیزون و آدرنالین می شود. این افزایش هورمونی فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد و می‌تواند فشار مداوم بر سیستم قلبی عروقی شما وارد کند و باعث آنژین یا حمله قلبی شود. این تنها کاری نیست که انجام می دهد. علاوه بر بیماری قلبی، خروپف خواب را مختل می کند و ممکن است منجر به خواب آلودگی در طول روز، مشکل در تمرکز و نوسانات خلقی شود.

علاوه بر این، این وقفه ها می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه در سال 2023 در مورد فشار خون بالا (منتشر شده در مجله Hypertension) نشان داد که اختلال خواب با احتمال فشار خون بالا مرتبط است.

آیا خروپف همیشه نشانه بیماری قلبی است؟

اگر به شما بگویند که دیشب خروپف کردید، آیا امشب نباید به خاطر این واقعیت بخوابید؟ نه نکته مهم، به گفته دکتر شارما، خروپف همیشه نشان دهنده آپنه خواب یا افزایش خطر بیماری قلبی نیست.

وی تصریح کرد: علاوه بر آپنه خواب، دلایل دیگری نیز برای خروپف وجود دارد. احتقان بینی، انحراف تیغه بینی و مصرف الکل از دیگر علل شایع هستند.

دکتر راجاگوپالان به مردم توصیه کرد که به خروپف توجه ویژه ای داشته باشند، زیرا با بیماری قلبی مرتبط است، اگر با موارد زیر همراه باشد:

• قطع تنفس واضح در طول خواب.

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز؛

• مشکل در تمرکز.

• سردرد صبحگاهی.

• گلودرد پس از بیدار شدن از خواب.

• خواب بی قرار.

• تنگی نفس یا احساس گیرکردن چیزی در گلو و جلوگیری از تنفس در شب.

فشار خون بالا.

• خروپف کردن به اندازه ای بلند که خواب همسرتان را مختل کند.

دکتر شارما اشاره می کند که اگر می خواهید علت خروپف خود را بیابید، بهتر است در یک مطالعه خواب شرکت کنید.

چگونه خطر آپنه خواب را کاهش دهیم؟

به گفته دکتر پیانکو، خطر آپنه خواب را می توان کاهش داد و بسیاری از نکات مشابه همان توصیه های اصلی برای کاهش خطر بیماری قلبی است. این نکات عبارتند از:

• ورزش بدنی منظم.

• حفظ وزن سالم.

ترک سیگار و

محدود کردن مصرف الکل.

اگر آپنه خواب دارید، درمان در دسترس است. دکتر پیانکو می گوید آپنه خواب با ماسک فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) درمان می شود. برای درمان آپنه خواب، هوای تحت فشار باید از ونتیلاتور از طریق یک شیلنگ و یک ماسک به راه هوایی فوقانی منتقل شود تا راه هوایی باز بماند.

سایر عوامل خطر بیماری قلبی که باید از آنها آگاه بود

خروپف نکردن نشانه خوبی است. با این حال، دکتر پیانکو به مردم یادآوری می کند که علائم هشدار دهنده دیگری وجود دارد که نشان می دهد ممکن است شما در معرض خطر بیماری قلبی باشید.

وی افزود: از علائم بیماری قلبی می توان به ضربان نامنظم یا تند قلب، تنگی نفس، خستگی غیرعادی یا تورم در پاها یا مچ پا اشاره کرد.

اگر نگران سلامت قلب خود هستید، بهتر است در امان باشید تا متاسف باشید. دکتر پیانکو توضیح داد که بهترین راه برای محافظت از خود این است که در صورت داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا تجربه علائم در هر سنی، با یک متخصص قلب قرار ملاقات بگذارید.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا