سلامت خانواده

این مشکلات در 50 سالگی به سراغ شما می آیند

به گزارش خبرآنلاین، اگر به اطراف خود نگاه کنید، می بینید که افراد بالای 65 سال معمولا بیش از یک بیماری مزمن دارند. شیوع چندین بیماری مزمن به دلیل افزایش سن جمعیت و افزایش نرخ دیابت در حال افزایش است. اما خوشبختانه بسیاری از مشکلاتی که در این سن به وجود می آیند قابل کنترل است و در صورت تشخیص و درمان به موقع می توان تا حدود زیادی از عوارض جدی تر آنها پیشگیری کرد.

در اینجا پنج مورد از رایج ترین مشکلات سلامتی که معمولاً بعد از 50 سالگی ظاهر می شوند، آورده شده است:

۱) فشار خون بالا

این بیماری بیشتر در افراد بالای 60 سال دیده می شود، زیرا در این سن رگ های خونی خاصیت ارتجاعی کمتری دارند. فشار خون بالا عامل اصلی سکته مغزی، حمله قلبی، بیماری کلیوی و سایر مشکلاتی است که می تواند منجر به مرگ شود.

توصیه می شود افراد بالای 40 سال به صورت ماهانه فشار خون خود را چک کنند و در صورت ابتلا به فشار خون بهتر است تحت نظر پزشک باشند.

۲) کلسترول بالا

در صورت عدم درمان، کلسترول بالا می تواند منجر به باریک شدن و انسداد عروق خونی یا تصلب شرایین شود. آترواسکلروز باعث التهاب بیشتر و تغییرات عروقی می شود که خطر حملات قلبی، بیماری عروق مغزی، بیماری عروق محیطی، اختلال شناختی و سایر آسیب های اندام را افزایش می دهد.

کلسترول بالا معمولاً با تغییر شیوه زندگی و دارو کنترل می شود.

۳آرتریت (آرتروز یا التهاب مفاصل)

استئوآرتریت دومین بیماری شایع در میان سالمندان و یکی از شایع ترین علل درد مزمن و ناتوانی است. آرتروز ممکن است در سنین کمتر از 50 سالگی رخ دهد، اما بعد از 50 سالگی تشدید می شود.

چاقی یکی از عوامل خطر آرتریت است و معمولاً هر چه وزن بیشتر باشد، درد مفاصل به خصوص در ناحیه زانو بیشتر می شود.

۴) دیابت

یکی دیگر از بیماری های شایع بعد از 50 سالگی دیابت است. این بیماری را اغلب می توان با تغییرات سبک زندگی، مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش، کنترل کرد. گاهی اوقات لازم است بیماران برای کنترل سطح قند خون دارو مصرف کنند.

اگر دیابت درمان نشود، می تواند منجر به طیف گسترده ای از بیماری ها مانند بیماری قلبی، بیماری کلیوی، کاهش بینایی و حتی قطع عضو شود.

۵) پوکی استخوان

افزایش سن باعث کاهش تراکم استخوان (هم در مردان و هم در زنان) می شود و منجر به پوکی استخوان می شود. خطر پوکی استخوان در زنان بیشتر است و این موضوع ارتباط مستقیمی با شروع یائسگی دارد. زیرا با توقف تولید استروژن معمولاً تراکم استخوان کاهش می یابد. زنان نیز به طور متوسط ​​در سن 51 سالگی یائسه می شوند و تولید استروژن آنها کاهش می یابد.

پیاده روی و تمرینات قدرتی بالاتنه به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند. همچنین مصرف بیشتر کلسیم و ویتامین D برای ارتقای سلامت استخوان ها توصیه می شود.

منابع: aarp, eatthis

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا