سلامت خانواده

این ماده موجود در الکل شما را می کشد

به گزارش خبرآنلاین، این روزها دوباره خبر مرگ و نابینایی الکلی ها داغ شده است. آمار قربانیان مسمومیت با نوشابه های متانولی در همدان، زنجان، گیلان و مازندران رو به افزایش است. تنها در استان مازندران 344 نفر بر اثر مسمومیت با الکل بستری شدند، 90 نفر دیالیز شدند، 5 نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند، 4 نفر نابینا شدند و تعدادی نیز جان خود را از دست دادند.

همشهری در خبری نوشت: دکتر مجتبی بوربور، داروساز و نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره مهم ترین دلیل مضر بودن مشروبات الکلی می گوید: مهم ترین دلیل آلودگی این نوشیدنی ها متانول است. البته اساس تولید الکل اتانول است که به سرعت جذب می شود و به راحتی از تمام سیستم های بدن از جمله غشای مغز عبور می کند. اما متانول مولکولی کوچکتر از اتانول است، میزان آلودگی به سرعت پخش می شود، به همین دلیل عوارض آن به سرعت ظاهر می شود.

به گفته بوربور، متانول تمایل انتخابی به سلول های شبکیه دارد که باعث اختلال در فعالیت آنها و آسیب به چشم از جمله نابینایی یا کم بینایی می شود.

وی با تاکید بر اینکه متانول می تواند منجر به مرگ مصرف کنندگان شود، ادامه می دهد: سایر آلاینده ها از جمله فلزات سنگین نیز می تواند عامل مسمومیت باشد. همچنین آلودگی ریز ذرات مانند مخمر، باکتری (به میزان کمتر) و قارچ می تواند در دراز مدت مضر بوده و عوارض سیستمیک به خصوص بر روی کبد داشته باشد. البته این آسیب عموما مربوط به مصرف الکل است و کبد را درگیر می کند.

اتفاقی که در مشروبات الکلی تقلبی می‌افتد این است که فرآیند تقطیر به خوبی انجام نمی‌شود و حتی اگر مقدار کمی متانول داشته باشد، عوارضی به همراه دارد و با افزایش این مقدار، آسیب‌ها افزایش یافته یا منجر به مرگ

هیچ راهی برای تشخیص الکل تقلبی وجود ندارد

پیش از این دکتر شاهین شادنیا، رئیس بخش ICU مسموم شده بیمارستان لقمان حکیم تهران به همشهری آنلاین گفته بود که هیچ روشی برای تشخیص مشروبات الکلی تقلبی وجود ندارد و تمام روش هایی که در فضای مجازی برای تشخیص آنها ذکر می شود، ممکن است کمک کننده باشد. تا حدودی، اما در مورد هیچ قطعیتی از تشخیص وجود ندارد.

این پزشک درباره علائم مسمومیت با الکل نیز اظهار داشت: علائم اولیه مشابه مصرف مشروبات الکلی معمولی و غیرسمی است اما به تدریج فرد دچار سردرد، تهوع و استفراغ می شود. بسیاری از این بیماران علائم بینایی، خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری را تجربه می کنند. اما با توجه به اینکه چنین علائمی با تاخیر ظاهر می شود، بیمار زمان حیاتی را برای درمان اقدامات درمانی از دست می دهد زیرا عوارض مسمومیت و تاخیر در درمان ایجاد شده و به نحوی ممکن است شانس بهبودی از بین رفته باشد.

وی همچنین توصیه کرد: در صورت مصرف مشروبات الکلی به هر دلیلی و بروز چنین علائمی سریعا برای بررسی های اولیه به مراکز درمانی مراجعه کنند. آنها نباید منتظر علائم شدیدتر و تاخیری باشند زیرا مهم این است که زمان طلایی درمان را از دست ندهید.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا