سلامت خانواده

این قسمت از میوه ها و سبزیجات را دور نریزید

به گزارش خبرآنلاین از خبر اوراری، میوه ها و سبزیجات در طول رشد در معرض عناصر مختلفی قرار می گیرند و همین امر باعث می شود مواد غذایی مفید و منحصر به فردی در آنها انباشته شود. که شامل موارد زیر است:

پوست مرکبات
شاید هنوز ندانید که پوست مرکبات مملو از مواد مغذی پنهان است. ویتامین C موجود در پوست لیمو 5 برابر بیشتر از پوست آن است، در حالی که پوست این میوه سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری مانند ریبوفلاوین، تیمین، نیاسین، فولات، ویتامین B5، B6، ویتامین A، کلسیم، آهن و … پتاسیم و روی و منیزیم می توانید پوست رنده شده مرکبات را با ماست، پنیر یا غلات، قهوه و چای میل کنید.

پوست موز
پوست موز سرشار از تریپتوفان است و به تنظیم خلق و خو و بهبود علائم افسردگی کمک می کند. می توانید پوست موز را به خمیر کیک، کوکی ها و حتی سوپ ها اضافه کنید. حتی می توانید سرکه موز را از پوست موز تهیه کنید و از آن به عنوان چاشنی سالاد و سبزیجات استفاده کنید.

پوست هندوانه
پوست این میوه حاوی سیترولین است. این یک اسید آمینه است که در بدن به آرژنین تبدیل می شود و به بهبود گردش خون، افزایش جریان خون، بهبود سلامت قلب، افزایش ایمنی بدن و کاهش خستگی عضلات کمک می کند.

ساقه کلم بروکلی
ساقه این سبزی تیره رنگ حاوی گوگرد است. یک آنتی اکسیدان فیتوشیمیایی که دارای خواص ضد التهابی است و از سلول ها در برابر آسیب DNA محافظت می کند، سلول های سرطانی را غیرفعال می کند و از تشکیل تومور جلوگیری می کند.

هسته آناناس
انواع ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن در این قسمت از آناناس نهفته است. هسته آناناس حاوی بروملین است. آنزیم هضم کننده پروتئین که خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند التهاب بینی و سینوس ها را کاهش دهد. همچنین این ماده باعث کاهش دردهای ناشی از آرتروز و دردهای عضلانی می شود. بروملین همچنین دارای خواص ضد انعقادی است و به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند.

برگ هویج
بیشتر از خود هویج، برگ های آن پر از کلروفیل است. این ماده رنگدانه سبز به گیاه می دهد. کلروفیل منبع غنی منیزیم است و فشار خون را تنظیم می کند و به تقویت استخوان ها و ماهیچه ها کمک می کند.

مقدار زیادی پتاسیم در آن وجود دارد که باعث کاهش فشار خون و بهبود متابولیسم می شود. همچنین از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

حتی یک مطالعه ثابت کرده است که افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی هستند کسانی هستند که پتاسیم بسیار کمی دریافت می کنند. برگ هویج همچنین منبع غنی ویتامین K است که در خود هویج وجود ندارد و برای سلامت استخوان بسیار مهم است.

پوست پیاز
پوست پیاز مانند قهوه ای و کاغذی و لایه های بیرونی سخت منبع غنی از ترکیبات فنلی فیبر نامحلول از جمله کورستین و سایر فلاونوئیدها هستند.

فیبر موجود در پوست پیاز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، مشکلات گوارشی روده، سرطان روده بزرگ، دیابت نوع 2 و اضافه وزن را کاهش می دهد. ترکیبات فنلی به پیشگیری از بیماری های شریانی کمک می کند و خاصیت ضد سرطانی دارد.

برگ کرفس
این برگ ها پنج برابر بیشتر از ساقه ها منیزیم و کلسیم دارند. منیزیم برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن از جمله متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین ضروری است.

کلسیم که به بهبود سلامت استخوان‌ها معروف است، به انقباض و انبساط ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی کمک می‌کند، هورمون‌های لازم برای عملکردهای بیولوژیکی اولیه را ترشح می‌کند و سرعت انتقال پیام به مغز را تسریع می‌کند. پس از همه اینها، برگ های کرفس سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی از جمله ویتامین C و فنل هستند.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا