سلامت خانواده

این غذاها را در پاییز بخورید تا دیگر سرما نخورید

به گزارش خبرآنلاین، غذاهای فصل پاییز عموماً شامل غذاهای گرم است. اما میوه های فصل پاییز به دلیل داشتن ویتامین C تا حدودی از سرماخوردگی و گلودرد جلوگیری می کنند.

در این فصل به دلیل شیوع بیشتر سرماخوردگی، گلودرد و احتمال سرفه، مصرف غذاهای سرخ شده توصیه نمی شود و بهتر است به جای آن سیب زمینی کبابی مصرف شود. اسفناج، گوشت ماهی، تخم مرغ آب پز و زنجبیل از دیگر غذاهای مناسب برای فصل پاییز هستند.

محمدعلی باقری متخصص تغذیه درباره ویژگی های فصل پاییز و غذاهای مناسب برای این فصل به همشهری آنلاین گفت: به طور کلی سن، جنسیت و عادات غذایی در فصول مختلف در تعیین رژیم غذایی مناسب بر اساس گرما و سرما موثر است. در فصولی که تغییرات آب و هوایی ناگهانی داریم، مانند فصل پاییز امسال، به دلیل شرایط آب و هوایی که پیش می آید، میزان تبخیر یا تعریق باعث تغییراتی در سیستم گرمایشی بدن می شود. با توجه به متابولیسمی که در بدن اتفاق می افتد، از نظر تغذیه ای، بدن به قندهای ساده تری نیاز دارد که به راحتی جذب شوند.

وی ادامه می دهد: طبیعت بر اساس نیاز انسان برای هر فصل میوه و سبزی تهیه می کند به همین دلیل در فصل پاییز و زمستان مرکباتی وجود دارند که ویتامین C دارند. یعنی آنتی اکسیدان هایی که در فصل پاییز برای سیستم ایمنی بدن خود نیاز داریم. مرکبات می توانند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشند.

فصل برزخ

باقری با بیان اینکه رژیم غذایی خاص در فصل پاییز به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد، اظهار می کند: پاییز حالت برزخی دارد به این معنا که بین تابستان و زمستان است تغییرات ناگهانی آب و هوا در این فصل رخ می دهد و بر روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، در اثر تغییر ناگهانی آب و هوا بیشتر دچار آسیب یا بیماری می شوند. اولین غذاهای مورد نیاز در این شرایط میوه ها و غذاهای غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستند. علاوه بر این، جذب قندهای ساده ای که به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند برای ما ضروری است. این رژیم باید با قندهای ساده و میوه هایی مانند انواع توت ها و غذاهایی مانند عسل ارائه شود. با توجه به اینکه با شروع فصل پاییز کم کم هوا سردتر می شود، استفاده از سبزیجات و فیبرهای متعادل کننده دستگاه گوارش ضروری است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه کودکان و سالمندان بیشتر در معرض بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن قرار دارند، می گوید: این گروه های سنی در برابر تغییرات ناگهانی جوی آسیب پذیرتر هستند و باید در فصل پاییز سیستم ایمنی بدن آنها تقویت شود. در مورد این گروه‌های سنی، استفاده از سبزیجات و میوه‌هایی که سرشار از ویتامین‌ها و عواملی هستند که آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آنها کمک کند، ضروری است.

به گفته باقری، آبلیموی تازه یکی از نوشیدنی های خوب این فصل است.

باقری درباره اهمیت استفاده از شلغم و لبو در فصل پاییز نیز می گوید: شلغم از جمله سبزیجاتی است که بیشتر در فصل پاییز و زمستان به همراه آش و آش و یا به تنهایی مصرف می شود که حاوی آنتی بیوتیک نیز می باشد. شلغم برای افرادی که اغلب در فصل پاییز دچار مشکل یا عفونت در دستگاه تنفسی خود می شوند خواص درمانی دارد و می توان آن را به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی به صورت پخته یا خام مصرف کرد. لیپو همچنین حاوی آنتی سیانید است که به تنهایی می تواند سیستم دفاعی بدن را در برابر سرماخوردگی، ویروس ها و بیماری های پاییزی تقویت کند.

وی مصرف بیشتر سوپ و خورش در فصل پاییز را نیز برشمرد و بیان کرد: حبوبات، غلات و سبزیجاتی مانند هویج، جعفری و تره فرنگی بخشی از فیبرها و ویتامین های مورد نیاز بدن را برای فصل پاییز تامین می کنند. در واقع آش و آش در هر وعده غذایی ایرانیان نقش مکمل را ایفا می کنند و آب کافی نیز دارند. حلال لازم برای جذب غذا نیز در این غذاها موجود است. البته سوپ ها و خورش ها به دلیل تنوع غذایی از حبوبات، غلات و سبزیجات در صورت تهیه و پخت خوب حتی می توانند به عنوان یک غذای کامل به حساب بیایند.

این متخصص تغذیه با اشاره به مزایای چهار فصل بودن کشورمان نیز بیان می کند: ایران چهار فصل دارد و تمام نیازهای غذایی فصول در این سرزمین تامین می شود. اگر توزیع خوب و عادلانه محصولات کشاورزی در کشور داشته باشیم جزو مناطقی خواهیم بود که مردم از سلامت بالایی برخوردار هستند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا