سلامت خانواده

این غذاها دندان ها را زرد می کنند

به گزارش خبرآنلاین، مصرف برخی مواد غذایی به مرور زمان رنگ دندان ها را از سفید به زرد تغییر می دهد.

همشهری در خبر نوشت: تغییر رنگ دندان ها و زرد شدن آنها اتفاقی است که برای بسیاری از افراد رخ می دهد و اگر دلایل آن را بدانیم بهتر می توانیم از دندان های سفید و زیبای خود مراقبت کنیم. بسیاری از مواقع نمی توان به راحتی و با ابزارهای موجود سفیدی دندان را بازگرداند و باید هزینه های زیادی را صرف کنیم تا سفیدی به دندان هایمان برگردد.

زرد شدن دندان ها دلایل مختلفی دارد. کدر شدن دندان، نوع غذای مصرفی، مصرف نوشیدنی های حاوی رنگدانه مانند چای و قهوه، نازک شدن مینای دندان، تاثیر بر دندان، ساییدن، افزایش سن، ژنتیک و وراثت، مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، سیگار کشیدن، مصرف زیاد فلوراید و عفونت برخی از بیماری ها مانند اختلالات کبدی و بیماری های متابولیک از علل تغییر رنگ دندان ها هستند.

شاید ندانید، اما حتی مصرف برخی مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، سس سرکه بالزامیک، توت فرنگی، برخی ادویه ها مانند ادویه کاری می تواند به مرور زمان رنگ دندان ها را از سفید به زرد تغییر دهد. رنگی که می تواند اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد.

چگونه دندان ها را از زردی نجات دهیم؟

کارشناسان می گویند با انجام برخی روش های خانگی و غیر خانگی (در مطب) می توان زردی دندان ها را تا زمانی که مینای دندان آسیب یا از بین نرفته است، برطرف کرد. اما به طور کلی توصیه می کنند که پیشگیری ارزان ترین و مناسب ترین راه برای مراقبت از سفیدی و سلامت دندان ها است.

جرم گیری، بلیچینگ، کامپوزیت و لمینت از جمله روش های سفید کننده دندان است و به گفته متخصصان در روش اول معجزه زیادی اتفاق نمی افتد. برخی برای سفید کردن دندان های خود از روش های خانگی معروف مانند استفاده از روغن نارگیل، جوش شیرین، سرکه سیب و … استفاده می کنند، اما روش های خانگی نیز نیاز به مراقبت دارند. زیرا هر یک از این موارد در صورت استفاده بیش از حد ممکن است آسیب بیشتری به دندان وارد کند.

دکتر علی طاغرنیا، دندانپزشک و رئیس جامعه دندانپزشکی ایران درباره زردی دندان ها و سفید شدن آن ها می گوید: اگر عامل خارجی مانند مسواک نزدن یا نادرست غذا خوردن یا مصرف برخی نوشیدنی ها باعث زردی دندان ها شده باشد، این تغییر رنگ. با پوسته پوسته شدن قابل حذف است. اما اگر دندان از پایه گروه رنگی داشته باشد با جرمگیری جدا نمی شود.

به گفته تاجرنیا، اگر دندان به دلیل مشکلاتی مانند ضربه، آسیب عصبی و دلایلی از این دست تغییر رنگ داده باشد، با بلیچینگ می توان این تغییر رنگ را برطرف کرد. بلیچینگ دندان یکی از رایج‌ترین روش‌های سفید کردن دندان است که در آن از پراکسید هیدروژن در غلظت‌های مختلف استفاده می‌شود و می‌تواند لکه‌های دندان را از بین ببرد و دندان‌ها را درخشان‌تر از قبل کند.

وی ادامه می دهد: در بلیچینگ یک سری رنگدانه به کمک نوعی اسید و تشعشع از داخل دندان خارج می شود و این کمک می کند که دندان ها نسبت به قبل حدود 2 درجه سبکتر شوند. بنابراین رسوب زدایی یک کار مکانیکی و سفید کردن یک فعالیت شیمیایی است.

دور نمک را خط بکشید

این دندانپزشک در پاسخ به این سوال که آیا زردی دندان های ناشی از شستشو با نمک را نمی توان با بلیچینگ برطرف کرد، می گوید: خیر، به محض از بین رفتن مینای دندان، نمی توان آن را برگرداند. ساییدگی مینای دندان ناشی از مسواک زدن با نمک و خمیردندان هایی که حاوی سفید کننده های دانه درشت هستند قابل جبران نیست.

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران در ادامه به موضوع جالبی در مورد تأثیر نمک شویی بر رنگ دندان ها اشاره می کند و می گوید: بسیاری از افراد تصور می کنند که شستن دندان ها با نمک به سفید شدن و حفظ سلامت دندان ها و دهان کمک می کند، اما این ایده کاملا اشتباه. استفاده از نمک باعث نازک شدن مینای دندان و رسیدن آن به عاج و حتی زرد شدن دندان ها می شود. ممکن است در حال حاضر احساس کنید که دندان هایتان سفید شده اند اما در دراز مدت کاملا زرد می شوند.

وی تاکید می کند: رنگ زرد ناشی از ساییدگی مینا که به دلیل برجستگی بیشتر عاج رخ می دهد، تنها با کامپوزیت و لمینیت و این روش ها قابل حذف است، البته این روش ها در مقایسه با بلیچینگ گران هستند.

بلیچینگ یک درمان دائمی نیست

این دندانپزشک در پاسخ به این سوال که آیا بلیچینگ نیاز به تمدید و تمدید دارد، می گوید: در هر دو روش در صورت عدم مراقبت مناسب از دندان ها و مصرف نوشیدنی های حاوی رنگدانه، احتمال بازگشت زردی دندان ها وجود دارد. و در واقع هیچ یک درمان دائمی نیستند. البته در جرم گیری محدودیتی در تعداد دفعات انجام آن نداریم، اما در بلیچینگ چون از نوعی اسید برای آزادسازی مولکول های رنگدانه استفاده می شود، انجام آن محدودیت دارد. به عنوان مثال، ممکن است هر 2-3 سال یک بار انجام شود.

آیا بلیچینگ عوارض و مضراتی دارد؟

این دندانپزشک درباره اینکه بلیچینگ عوارض دارد یا خیر، توضیح می دهد: هیچ نوع درمانی بدون عارضه وجود ندارد. حتی در هنگام جرم گیری ممکن است خراش و خراش وارد مینای دندان شود اما این عوارض باعث از بین رفتن دندان ها و کاهش عمر آنها نمی شود.

وی درباره عوارض و مضرات بلیچینگ توضیح می دهد: حساس شدن دندان ها به غذاهای سرد و گرم که البته موقتی است، تاثیر متفاوت این روش بر روی دندان افراد مختلف، دائمی نبودن، عدم تاثیر بر پر شدن یا روکش دندان از جمله عوارض و مضرات این روش است، اما این عوارض در مقایسه با آنچه فرد دریافت می کند ناچیز است.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا