سلامت خانواده

این غذاها استرس را کاهش می دهند

به گزارش خبرآنلاین، کارشناس تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای ایران با بیان اینکه کنترل استرس ابزاری قدرتمند برای ارتقای سلامت است، رژیم غذایی مناسب را راهکاری موثر در کنترل استرس خواند.

فارس در گزارشی نوشت: همه افراد در طول زندگی خود استرس را تجربه می کنند اما نحوه غلبه بر آن وجه تمایز افراد است. توانایی مدیریت استرس فرد را از نظر روحی و جسمی سالم می کند. نظریه های مختلفی در مورد نحوه مدیریت استرس وجود دارد که یکی از آنها به اهمیت غذا در کنترل استرس اشاره دارد. غذا می تواند سطح استرس را از راه های مختلفی کاهش دهد، به عنوان مثال، خوردن بلغور جو دوسر با افزایش سطح سروتونین مرتبط است. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که افزایش آن باعث ایجاد حس آرامش و کاهش آن باعث استرس می شود. آدرنالین و کورتیزول هورمون هایی هستند که در ایجاد استرس موثر هستند، رژیم غذایی مناسب با تاثیر بر این هورمون ها باعث افزایش سطح ایمنی بدن و کاهش استرس می شود.

مرجان عجمی متخصص تغذیه با اشاره به اینکه تغذیه مناسب می تواند کمک موثری برای کنترل استرس باشد، اظهار داشت: رژیم غذایی صحیح بر اساس سه اصل مهم تعادل، تنوع و البته اعتدال در دریافت گروه های غذایی مختلف و علاوه بر رعایت این اصول کلی است. ، لازم به ذکر است که نوشیدن آب کافی و فعالیت بدنی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش بروز استرس داشته باشد.

عجمی افزود: همچنین دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین B6، B12 و فولات و پرهیز از منابع غذایی حاوی کافئین برای کاهش استرس و اضطراب ضروری است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف غذا به صورت وعده های غذایی منظم و کوچک با مشخصات گلیسمی پایین به تثبیت قند خون کمک می کند، تصریح کرد: توجه داشته باشید که اختلالات قند خون و گرسنگی می تواند محرکی برای استرس و اضطراب باشد و در صورت استفاده از منابع غذایی حاوی قند یا کربوهیدرات های ساده به مقدار زیاد در رژیم غذایی، قند خون و سپس انسولین در خون افزایش و سپس کاهش می یابد.

شیرینی ها استرس را افزایش می دهند

مدیر واحد ترجمه دانش و آموزش عمومی پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: نوسانات سریع قند خون و به دنبال آن انسولین می تواند باعث تغییر در خلق و خو و رفتار شود و افراد برای کاهش استرس خود نیاز به شیرینی جات را احساس کنند. آنها بیشتر هستند و این چرخه معیوب مرتباً تکرار می شود. بنابراین دریافت فیبر، میوه و سبزیجات کافی به جای شکر و شیرینی ها و همچنین دریافت منابع حاوی پروتئین و چربی های سالم می تواند نوسانات قند خون را کاهش داده و به کاهش احساس استرس و اضطراب کمک کند.

وی با اشاره به اینکه آجیل و دانه ها، سویا، گردو و روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن هستند، گفت: مصرف ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین می تواند برای کاهش افسردگی و استرس مفید باشد و مصرف آن به ویژه در سنین نوجوانی با آن همراه است. با عملکرد شناختی بهتر مغز در سال های بعدی زندگی.

عجمی با بیان اینکه حبوبات منبع خوبی از پروتئین و در عین حال حاوی ریزمغذی های ضروری برای بدن هستند، گفت: ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین ها با عملکردهای فراوان در بدن است که کمبود آن می تواند با تغییرات خلقی مرتبط باشد. این ویتامین نقش مهمی در محافظت از مغز و عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی دارد و حتی می تواند به عنوان یک درمان کمکی برای آلزایمر مفید باشد.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می تواند به دریافت ویتامین D کمک کند اما راه اصلی تامین آن سنتز از طریق پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

مدیر واحد ترجمه دانش و آموزش عمومی مؤسسه تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور یادآور شد: بنابراین به طور کلی برای حفظ سلامت و کاهش استرس و اضطراب سعی کنید از منابع حاوی قند مانند شیرینی ها، آب میوه های مصنوعی خودداری کنید. ، آب نبات و نوشابه. و نوشیدنی های حاوی قند یا شکر را محدود کنید و در عوض از منابع حاوی فیبر، میوه ها و سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید تا نوسانات قند خون را به حداقل برسانید که یکی از عوامل ایجاد استرس است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به مصرف قهوه یا نوشابه های انرژی زا عادت کرده اند، خاطرنشان کرد: مصرف زیاد کافئین صرف نظر از منبع و منابع آن می تواند باعث تغییرات خلقی و استرس، اضطراب و حتی افسردگی شود. کمک.

عجمی با اشاره به اینکه برای کاهش مصرف کافئین، جایگزینی قهوه با چای سبز توصیه می شود، خاطرنشان کرد: چای سبز علاوه بر کافئین دارای اسید آمینه کمتری به نام تیانین است که برای کاهش استرس و اضطراب مفید است. همچنین دریافت آب کافی و فعالیت بدنی روزانه به حفظ سلامتی و آرامش بیشتر کمک می کند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا