سلامت خانواده

این علائم نشانه دیابت کنترل نشده است

به گزارش خبرآنلاین، افراد مبتلا به دیابت که در مدیریت سطح گلوکز خون خود مشکل دارند ممکن است علائمی را تجربه کنند؛ بنابراین شناخت علت این علائم ضروری است.

ایسنا نوشت: بسیاری از مبتلایان به دیابت موفق می شوند دیابت خود را با دارو، رژیم غذایی و ورزش تحت کنترل نگه دارند، اما برخی دیگر با دیابت کنترل نشده دست و پنجه نرم می کنند. این وضعیت زمانی رخ می دهد که سطح قند خون به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی باشد و به مرور زمان می تواند خطرات جدی برای سلامتی فرد ایجاد کند.

هدف این مقاله معرفی علائم دیابت کنترل نشده به زبان ساده و ارائه نتایج تحقیقات اخیر می باشد. دیابت کنترل نشده در صورت عدم مدیریت صحیح به تدریج بدتر می شود، بنابراین تشخیص زودهنگام علائم برای جلوگیری از عوارض دیابت بسیار مهم است.

علائم دیابت کنترل نشده

علائم اولیه دیابت کنترل نشده عبارتند از: تکرر ادرار، تشنگی بیش از حد، گرسنگی شدید، کاهش وزن غیرقابل توضیح، خستگی، تاری دید، زخم ها یا عفونت هایی که به آهستگی بهبود می یابند و نواحی تیره پوست، به ویژه اطراف گردن و زیر بغل. زیر بغل یکی دیگر از علائم دیابت کنترل نشده است.

این علائم به این دلیل ظاهر می شوند که بدن نمی تواند به طور موثر از گلوکز برای تولید انرژی استفاده کند و بر عملکردهای مختلف بدن تأثیر می گذارد.

تکرر ادرار و تشنگی زیاد

اغلب اولین علائم قابل توجه تکرر ادرار و تشنگی بیش از حد است. کلیه های شما برای فیلتر کردن و جذب قند اضافی در خون شما بیش از حد کار می کنند و باعث می شود برای خلاص شدن از شر آن بیشتر ادرار کنید که می تواند منجر به کم آبی بدن و احساس تشنگی بیش از حد معمول شود.

گرسنگی شدید

یکی دیگر از علائم مهم گرسنگی شدید است. با وجود خوردن بیشتر برای رفع گرسنگی، دیابت کنترل نشده می تواند از رسیدن گلوکز به سلول های شما جلوگیری کند، به این معنی که شما انرژی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنید، که می تواند منجر به گرسنگی مداوم شود.

کاهش وزن

کاهش وزن غیرقابل توجیه حتی اگر بیش از حد معمول غذا بخورید و احساس گرسنگی کنید، ممکن است اتفاق بیفتد. بدون توانایی استفاده از گلوکز، بدن شما شروع به سوزاندن چربی و ماهیچه برای انرژی می کند که منجر به کاهش وزن می شود.

خستگی

خستگی یک امر رایج است و می تواند به عدم رسیدن قند خون کافی به سلول های بدن برای تبدیل شدن به منبع انرژی نسبت داده شود. علاوه بر این، کم آبی ناشی از افزایش ادرار نیز می تواند به احساس خستگی کمک کند.

تاری دید

تاری دید زمانی رخ می دهد که سطح بالای قند خون مایعات را از عدسی چشم شما بیرون می کشد و بر توانایی تمرکز شما تأثیر می گذارد. اگر دیابت کنترل نشود، می تواند باعث ایجاد رگ های خونی جدید در شبکیه شود و به عروق موجود آسیب برساند. برای اکثر افراد، این تغییرات اولیه باعث ایجاد مشکلات بینایی نمی شود، اما اگر پیشرفت آنها ناشناخته باشد، می تواند منجر به از دست دادن بینایی و نابینایی شود.

بدون بهبود سریع زخم

زخم هایی که دیر بهبود می یابند یا عفونت های مکرر یکی دیگر از علائم قرمزی است. سطح بالای قند خون می تواند بر روند طبیعی بهبودی بدن و توانایی مبارزه با عفونت ها تأثیر بگذارد. در زنان، عفونت های مثانه و واژن اغلب مشاهده می شود.

پوست تیره

تیره شدن پوست، معروف به آکانتوز نیگریکانس، می تواند در چین و چروک های بدن، به طور معمول در اطراف گردن و زیر بغل ظاهر شود. این وضعیت اغلب نشان دهنده مقاومت به انسولین است و نشانه دیابت نوع 2 است.

نتایج تحقیقات بر اهمیت تشخیص زودهنگام این علائم برای مدیریت موثر دیابت و کاهش خطر عوارضی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی، مشکلات چشمی، بیماری های دندانی و آسیب عصبی تاکید می کند.

به گفته محققان، حفظ سطح قند خون در محدوده سالم می تواند به طور قابل توجهی خطر عوارض را کاهش دهد و نتایج کلی سلامت را بهبود بخشد. مدیریت دیابت کنترل نشده شامل یک رویکرد جامع شامل دارو، تغییرات رژیم غذایی، فعالیت بدنی منظم و نظارت بر سطح قند خون است. آموزش مدیریت دیابت نیز مهم است زیرا افراد را قادر می سازد تا در مورد سلامتی خود تصمیمات آگاهانه بگیرند.

نتیجه

در نتیجه، شناخت علائم دیابت کنترل نشده اولین گام برای به دست آوردن مجدد کنترل سلامت شما است. با مدیریت و مراقبت مناسب، افراد مبتلا به دیابت می توانند زندگی سالم و فعالی داشته باشند. آگاهی و آموزش برای پیشگیری از عواقب جدی این بیماری با تاکید بر اهمیت معاینات منظم و ارتباط با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کلیدی است.

دیابت کنترل نشده به عنوان داشتن سطح قند خون بالا (هیپرگلیسمی) یا قند خون پایین مکرر (هیپوگلیسمی) تعریف می شود. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده بیشتر در معرض خطر عوارض دیابت هستند. هرکسی که هر یک از علائم بالا را تجربه می کند، خواه به دیابت مبتلا شده باشد یا نه، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است ناآگاهانه از دیابت رنج می برد. هرچه زودتر فرد شروع به مدیریت قند خون خود کند، شانس بیشتری برای کند کردن پیشرفت و کاهش خطر عوارض دارد.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا