سلامت خانواده

این علائم روی دست ها نشانه بیماری است

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، ناخن ها و وضعیت سلامت آن ها می توانند سرنخ های مهمی در مورد وضعیت سلامت کلی بدن ارائه دهند. مشکلات کبد، ریه و قلب می تواند باعث تغییر در ظاهر ناخن ها شود.

لرزش دست

اگر دستان شما می لرزد و این لرزش از کنترل شما خارج است، ابتدا آرامش خود را حفظ کنید! یک توضیح بسیار ساده برای لرزش دست می تواند مصرف بیش از حد کافئین و نوشیدنی های کافئین دار باشد. البته استفاده از یک سری داروهای خاص از جمله داروهای ضد آسم یا ضد افسردگی نیز از دیگر دلایل لرزش دست ذکر شده است; اما اگر هیچ یک از این دلایل در مورد شما صدق نمی کند یا لرزش دست شما به مرور زمان بیشتر شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید. یکی از علل نادر اما مهم لرزش دست، بیماری پارکینسون است که متاسفانه این روزها در حال افزایش است.
پارکینسون یک اختلال در سیستم عصبی است. قبلاً تصور می شد که پارکینسون فقط افراد مسن را درگیر می کند، اما امروزه متخصصان در مورد ابتلا جوانان به این بیماری هشدار می دهند. لرزش دست و پا در حالت استراحت یکی از چهار علامت اصلی این بیماری است. به یاد داشته باشید که لرزش دست ناشی از پارکینسون در مراحل اولیه معمولا یک طرفه و خفیف است و نیازی به درمان نیست، اما با پیشرفت بیماری، فرد مجبور است برای کنترل این لرزش ها دائما وسیله ای را در دست بگیرد. گاهی اوقات شدت لرزش به حدی است که کاملاً از کنترل فرد خارج می شود.

ناخن های رنگ پریده یا سفید

این نوع تغییر رنگ ناخن می تواند نشانه کم خونی باشد، به این معنی که بدن شما نمی تواند گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن به بافت های مختلف بسازد. این کمبود اکسیژن با رنگ پریدگی یا سفید شدن پوست و ناخن خود را نشان می دهد. لازم نیست خیلی خودتان را به دردسر بیندازید تا بدانید کم خون هستید یا نه. یک آزمایش خون ساده می تواند احتمال این بیماری را تایید یا رد کند. اگر کم خون هستید، مصرف مکمل آهن باعث بهبود وضعیت شما می شود، اما تجویز دوز مناسب و نوع مکمل بر عهده پزشک معالج است، پس خوددرمانی نکنید!

دست های خشک و خارش دار

اگر پوست شما دائما خشک و خارش دارد و هیچ کرم یا لوسیونی نتوانسته شما را از این وضعیت نجات دهد، احتمالاً دچار اگزما هستید. اگزما نوعی بیماری پوستی است که با خارش، خشکی و بثورات (؟) یا جوش های قرمز همراه است، بنابراین خوددرمانی نکنید و برای درمان مناسب با لوسیون های موضعی از متخصص پوست کمک بگیرید. البته ممکن است پوست شما خشک باشد اما علائم ذکر شده را نداشته باشید یا پزشک تشخیص دهد که اگزما ندارید. در این شرایط باید از مرطوب کننده های حاوی ویتامین A استفاده کنید، شستشوی مکرر پوست، تماس زیاد با کاغذ و … از جمله دلایلی است که پوست را خشک می کند، بنابراین شب ها از کرم های حاوی ویتامین E استفاده کنید. دست های خود را برای حذف لایه های شاخی سطح پوست. به خاطر داشته باشید که این کار را قبل از خواب انجام دهید، زیرا شب ها دستان خود را نمی شویید و این بدان معناست که مواد مغذی موجود در کرم زمان کافی برای نفوذ به پوست شما را دارند.

نوک انگشتان آبی

تغییر رنگ ناخن ها از سفید به آبی و سپس قرمز می تواند نشانه ای از سندرم رینود باشد. این سندرم باعث سرد شدن نوک انگشتان دست و پا می شود و به تدریج باعث درد، بی حسی و گزگز در دست ها می شود. کارشناسان معتقدند که این سندرم در اثر اسپاسم یا انسداد رگ های خونی و کاهش جریان خون ایجاد می شود، اما علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. بهترین درمان در این حالت پوشیدن دستکش و جوراب، استرس نداشتن، قرار نگرفتن در معرض هوای سرد و در صورت لزوم مصرف دارو طبق نظر پزشک است. به یاد داشته باشید که علائم سندرم رینود را باید در مراحل اولیه جدی گرفت، در غیر این صورت می تواند باعث عفونت های مزمن اطراف ناخن شود. نکته مهم دیگر برای پیشگیری و درمان این بیماری، خداحافظی با سیگار و دود آن است. رینود در افراد غیر سیگاری نادر است، اما سیگار کشیدن یا حتی قرار گرفتن در معرض دود دست دوم (دود ناشی از سیگار دیگران که فقط شما در معرض آن هستید) این بیماری را فعال می کند.

ناخن های ضعیف و شکننده

اگر ناخن‌های شما نازک‌تر از کریستال هستند، احتمالاً کمبود روی دارید. روی یکی از مواد معدنی است که به رشد و بازسازی سلول های پوست کمک می کند. اگر می خواهید این کمبود را در اسرع وقت برطرف کنید، رژیم غذایی خود را با منابع حاوی روی غنی کنید. این عنصر را به راحتی می توانید در جگر گوساله، گوشت گاو، عدس، نان غلات کامل یا سبوس دار، زرده تخم مرغ، جو دوسر، ماهی و غیره بیابید. علاوه بر این، جوانه گندم و مغزها منابع خوبی از روی در رژیم غذایی روزانه هستند.

لکه های قهوه ای

این لکه های قهوه ای که به مرور زمان روی دست ایجاد می شوند به دلیل افزایش سن یا اختلال در عملکرد کبد ایجاد می شوند. اگر چه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد این لکه ها شود. یکی از شرایطی که می تواند این لک ها را تشدید کند، رانندگی بدون دستکش یا بدون استفاده از کرم ضد آفتاب به پوست است. از آنجایی که تماس نور خورشید با پوست در هنگام رانندگی طولانی است، حتما از ضد آفتاب با SP استفاده از F بالاتر استفاده کنید تا دستتان پیر نشود و ظاهر خود را از دست ندهد!

لکه های تیره روی ناخن

اگر لکه تیره ای روی بستر ناخن خود دارید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید زیرا این می تواند نشانه اولیه ملانوم یا سرطان پوست باشد. البته این نوع سرطان در بستر ناخن چندان شایع نیست و تنها یک تا سه درصد ملانوم ها ممکن است در این وضعیت ایجاد شوند، البته لازم است حتما توسط پزشک متخصص معاینه شوید و حتما قبل از تمیز کردن ناخن ها به طور کامل ناخن های خود را تمیز کنید. معاینه را انجام دهید تا پزشک بهتر بتواند شما را تشخیص دهد. بررسی کنید

نرم شدن ناخن ها

ناخن های نرمی که به راحتی خم می شوند یکی از نشانه های مهم کمبود کلسیم در بدن است. اگرچه کمبود پروتئین نیز می تواند این علامت را در بدن ایجاد کند. هنگامی که کمبود کلسیم وجود دارد، پوست و مو نیز خشک و شکننده می شوند و کمبود پروتئین نیز می تواند باعث ایجاد شیارهای عمودی روی ناخن های شما شود. رعایت رژیم غذایی سرشار از لبنیات به خصوص نوع کم چرب آن از جمله ساردین و اسفناج در برنامه غذایی روزانه و غیره می تواند نیاز شما به این دو ماده مغذی را برطرف کرده و در نتیجه استحکام ناخن های شما را بهبود بخشد.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا