سلامت خانواده

این سیگارها شما را بیشتر معتاد می کند

یک پزشک آلمانی می گوید: سیگار الکترونیکی در دهان یک جوان 20 ساله در شهر کلن آلمان منفجر شد.

این در حالی است که طبق آمار «انجمن لذت بدون دود در آلمان» (BfTG)، در حال حاضر حدود سه میلیون نفر در این کشور از سیگارهای الکترونیکی یا ویپ استفاده می کنند. این مقدار حدود نیم میلیون بیشتر از سال 2023 است.

هنگامی که سیگارهای الکترونیکی برای اولین بار در اواخر دهه 2000 وارد بازار شدند، اعتقاد بر این بود که آنها جایگزین ایمن تری برای سیگارهای معمولی هستند، اما تحقیقات بارها ایمنی این محصولات را زیر سوال برده است.

طبق مطالعات انجام شده، از هر 10 سیگاری، یک نفر قصد ترک سیگار را دارد و بسیاری از آنها برای این منظور به سیگارهای الکترونیکی روی می آورند.

این مطالعه که بر اساس یک نظرسنجی از تقریباً 11000 جوان بریتانیایی 10 تا 25 ساله انجام شد، نشان داد که میزان زمانی که آنها در TikTok، اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند با احتمال استفاده از سیگار الکترونیکی یا سیگار کشیدن رابطه مثبت دارد. تنها 2 درصد از کسانی که گزارش دادند از رسانه های اجتماعی استفاده نمی کنند سیگار می کشیدند، اما این میزان در بین افرادی که بیش از 7 ساعت در روز را در شبکه های اجتماعی سپری می کردند به 17 درصد افزایش یافت.

علیرضا اسلامی‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، می‌گوید که دستگاه‌های الکترونیکی «با جبران نیکوتین سیگار می‌توانند منجر به ترک یا جایگزینی سیگار شوند».

اما علی پولادراگ، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، می گوید سیگارهای الکترونیکی «خطرناکتر و اعتیادآورتر» هستند، شاید نیکوتین آن کمتر از سیگار باشد، اما درصد اعتیاد بسیار بالاست.

بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت می گوید: بیش از 80 درصد افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند، همزمان سیگار هم مصرف می کنند. از آنجا که سیگارهای الکترونیکی پس از مدتی وابستگی روحی و جسمی فرد به سیگار را برآورده نمی کند، بنابراین «محصولات الکترونیکی را در زمره محصولات سالم نمی دانیم و زیر بار ارائه مجوز قانونی برای فروش نخواهیم رفت. محصولات دخانی الکترونیک» و تلاش می کنیم از قاچاق و فروش این محصول جلوگیری کنیم. در کشور بگیرند.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا