سلامت خانواده

این دو گروه سنی بیشتر تحت تاثیر گرما هستند

به گزارش خبرآنلاین، دوره های گرمای شدید با افزایش خطر آسیب، بستری شدن در بیمارستان و گاهی حتی مرگ همراه است.

ایسنا در گزارشی نوشت: وقتی بدن بیش از حد گرم می شود، قلب و کلیه ها به درستی کار نمی کنند. این پاسخ فیزیولوژیکی به گرما می تواند اثرات مضری بر سلامت داشته باشد.

«دانیل گانیون»، استادیار دانشکده حرکت شناسی و علوم ورزشی دانشگاه مونترال، توضیح داد: میزان این خطر بستگی به میزان توانایی بدن ما برای دفاع از خود و تحت کنترل نگه داشتن دمای داخلی و فشار خون دارد. سالم بودن و فعالیت بدنی تا حدودی از ما محافظت می کند. اما با افزایش سن، توانایی بدن ما برای دفع گرما کاهش می‌یابد و ما را بیشتر مستعد گرمازدگی می‌کند.

دو گروه سنی به ویژه در برابر اثرات گرمای شدید آسیب پذیر هستند: کودکان خردسال و افراد بالای 70 سال، به ویژه آنهایی که بیماری های زمینه ای دارند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، در یک مطالعه اخیر، اثرات گرمای شدید بر جوانان سالم و افراد مسن مبتلا به بیماری قلبی و بدون بیماری قلبی مقایسه شده است. نتایج این مقایسه شگفت آور بود. در بیش از یک سوم سالمندان مبتلا به بیماری قلبی، بدن دچار بی نظمی می شود و در تلاش برای دریافت اکسیژن کافی برای حمایت از پاسخ های ضروری بدن به گرما است.

خوشبختانه بدن انسان توانایی سازگاری با گرما را دارد. اما انجام این کار به زمان نیاز دارد. آزمایشات در تحقیقات نظامی و ورزشی نشان داده است که هفت روز متوالی حمام آب گرم و 1.5 ساعت ورزش متوسط، تحمل گرما را در شرکت کنندگان بهبود می بخشد.

نکاتی برای آماده سازی موثرتر در برابر گرما

در اینجا چند نکته برای مقابله با تابستان های گرم آورده شده است:

– از پنکه برقی استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که استفاده از فن در رطوبت بسیار کم یا دمای بالای 40 درجه سانتیگراد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

– پاهای خود را در آب سرد قرار دهید.

– کولر گازی خود را به جای 20 درجه سانتیگراد روی 25 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا تحمل شما نسبت به دماهای بالاتر افزایش یابد و مصرف انرژی کاهش یابد.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا