سلامت خانواده

این دسته از افراد بیشتر از سایرین دچار سکته مغزی می شوند

به گزارش آنلاین، دانشمندان در تحقیقات جدید خود دریافتند که سیگار باعث افزایش فعالیت ژنی به نام F2RL3 در خون می شود که فعالیت پلاکت ها را تغییر می دهد و منجر به بیماری قلبی می شود یا می تواند منجر به لخته شدن خون و حمله قلبی شود.

ایسنا در خبری نوشت: سال هاست که خبر مضرات سیگار و ارتباط آن با بیماری های قلبی و عروقی را می شنویم. حال این سوال پیش می‌آید که سیگار چگونه منجر به بیماری‌های قلبی می‌شود یا چگونه سیگار می‌تواند خطر سکته قلبی را افزایش دهد؟

بر اساس مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه بریستول، سیگار کشیدن ممکن است با فعال کردن ژنی که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد، خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

این پروژه تحقیقاتی از یک رویکرد چند رشته‌ای شامل چهار طرح مطالعه مختلف، از جمله داده‌های کودکان دهه 1990، یک مطالعه طولی با بیش از 14000 نفر استفاده کرد. این مطالعات نشان داد که سیگار باعث افزایش فعالیت ژنی به نام F2RL3 می شود و این ژن که در پلاکت های خون بیان می شود، به نوبه خود می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش داده و منجر به حمله قلبی شود.

مکانیسمی که توسط سلول ها برای کنترل بیان ژن استفاده می شود، معروف به متیلاسیون DNA، یک فرآیند برگشت پذیر است که خواص مولکول های DNA را بدون ایجاد تغییر در خود توالی DNA تغییر می دهد. به نظر می رسد سیگار باعث تغییراتی در متیلاسیون DNA در بسیاری از قسمت های ژنوم می شود، که می تواند یکی از راه هایی باشد که سیگار کشیدن را مستعد پیامدهای نامطلوب سلامتی مانند بیماری قلبی می کند.

محققان دریافتند که این فرآیند در مورد ژن F2RL3 انجام می‌شود که پروتئین آن (PAR4) در فعال کردن پلاکت‌ها، سلول‌های خونی که به تشکیل لخته‌های خون کمک می‌کنند، نقش دارد. با تجزیه و تحلیل تغییرات مربوط به سیگار کشیدن مشاهده شده در این ژن، دانشمندان توانستند ببینند که کاهش متیلاسیون DNA در F2RL3 می تواند با تغییر فعالیت پلاکتی، به افزایش خطر حمله قلبی در افراد سیگاری کمک کند.

پروفسور نیک تیمپسون، محقق اصلی پروژه تحقیقاتی فوق، گفت: «یافته‌های ما بسیار هیجان‌انگیز هستند، زیرا شواهدی را از منابع مختلف به‌دست‌آمده از شرکت‌کنندگان در این پروژه گرد هم آورده‌اند. افزایش خطر حملات قلبی

در حالی که به نظر می رسد تغییرات در این ژن برگشت پذیر است، داده های جدید نشان می دهد که ممکن است سال ها طول بکشد تا سطوح پس از ترک سیگار به حالت عادی برگردد و شواهد بیشتری از اثرات مخرب سیگار بر بدن ما ارائه دهد. علاوه بر این، عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به روشی مشابه بر متیلاسیون DNA تأثیر بگذارند، بنابراین این یافته‌ها می‌تواند مربوط به سال‌ها پس از سیگار کشیدن باشد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا