سلامت خانواده

این دارو سرماخوردگی را درمان می کند

به گزارش خبرآنلاین، شستن بینی چه مزایا و معایبی برای کودکان، بزرگسالان و سالمندان می تواند داشته باشد؟ این روش سال هاست که در ایران و کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا که بیشتر در معرض بیماری های تنفسی هستند برای تمیز کردن مجاری تنفسی بینی استفاده می شود.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که آب نمک می تواند دو روز از مدت سرماخوردگی کودک بکاهد. همانطور که محققین این تحقیق از دانشگاه ادینبورگ آمریکا اعلام کرده اند، کودکانی که قطره بینی سالین دریافت کرده اند، علاوه بر بهبودی سریعتر، در طول بیماری خود به داروی کمتری نیز نیاز داشته اند.

اگر شما یکی از میلیون‌ها نفری هستید که با مشکلات سینوسی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌دانید که درد صورت و گرفتگی بینی چقدر می‌تواند ناامیدکننده باشد. در جستجوی تسکین، بسیاری به شستشوی بینی با نمک روی آورده اند، درمانی که از محلول آب شور برای پاکسازی مجرای بینی استفاده می کند. اگر سرماخوردگی شدید دارید یا بینی شما مسدود و ناراحت کننده است، شستشوی مجاری بینی می تواند کمک زیادی به شما کند. این کاری نیست که بتوانید هر روز یا هر چند ساعت یکبار انجام دهید زیرا در نهایت باعث تحریک بینی شما می شود، اما مواقعی وجود دارد که انجام این کار باعث تسکین آن می شود.

مزایای اصلی تمیز کردن مجاری بینی با آب نمک

از بین بردن مخاط: کثیفی و سایر آلودگی های بینی: شستشوی مجاری بینی می تواند به پاکسازی مخاط اضافی، گرده، گرد و غبار و سایر محرک هایی که ممکن است باعث احتقان یا ناراحتی شوند کمک کند.

رفع گرفتگی بینی: با از بین بردن مخاط انباشته شده، شستشوی بینی می تواند به تسکین علائم احتقان و احتقان بینی کمک کند. گرفتگی بینی زمانی رخ می دهد که بینی پر و ملتهب است و فرد دچار خس خس سینه می شود. احتقان بینی در نوزادان خطرناکتر از سایر کودکان و بزرگسالان است. علائم مربوط به بینی می تواند در تغذیه نوزاد اختلال ایجاد کند و حتی ممکن است منجر به اختلالات تنفسی تهدید کننده زندگی شود. همچنین ممکن است از رشد طبیعی گفتار و شنوایی جلوگیری کند.

بهبود تخلیه سینوس: جریان ملایم آب یا نمک کم می تواند به تخلیه بهتر سینوس ها کمک کند و همچنین فشار و درد روی سینوس ها را کاهش دهد.

کاهش خطر عفونت سینوسی: تمیز کردن منظم مجاری بینی ممکن است با کشتن باکتری ها و جلوگیری از ورود آنها از عفونت جلوگیری کند.

مضرات شستشوی بینی

ناراحتی احتمالی: برخی افراد احساس می کنند که آب از طریق بینی خود می گذرد، به خصوص اگر آب خیلی قوی باشد، ناراحت کننده یا حتی دردناک است.

احتمال عفونت: اگر وسایل مورد استفاده برای شستشوی بینی به درستی تمیز نشوند، می توانند باکتری ها را وارد مجرای بینی کرده و منجر به عفونت شوند.

بدتر شدن موقت علائم: در برخی موارد، شستشوی بینی می تواند برای مدت کوتاهی علائمی مانند خشکی یا سوزش بینی را قبل از ایجاد تسکین بدتر کند.

عادت: استفاده مکرر یا بیش از حد از شستشوی بینی می تواند به طور بالقوه منجر به عادت شود و مجاری بینی را برای عملکرد مناسب به شستشو وابسته کند.

به طور کلی، شستشوی بینی می تواند روشی مفید برای پاکسازی مجاری بینی باشد، اما استفاده از تکنیک ها و تجهیزات مناسب برای به حداقل رساندن هرگونه خطر یا ناراحتی مهم است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا