سلامت خانواده

این بیماری سالانه 59 هزار قربانی می گیرد

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه 59 هزار نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری هاری جان خود را از دست می دهند که 40 درصد آن ها کودکان زیر 15 سال هستند.

مهر در خبری نوشت: روز جهانی هاری 2024 در 28 سپتامبر با محوریت «شکستن مرزهای هاری» است. این کشورها را تشویق می کند تا بر موانع مدیریت بیماری ها غلبه کنند، همکاری های بین بخشی را تقویت کنند، نوآوری را ترویج کنند و آگاهی عمومی را برای از بین بردن هاری تا سال 2030 افزایش دهند.

دنیا واکسن‌ها، داروها، ابزارها و فناوری‌هایی برای شکستن چرخه یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌ها دارد، بنابراین با گرد هم آمدن می‌توانیم هاری را از بین ببریم.

28 سپتامبر امسال هجدهمین روز جهانی هاری است. امسال «شکستن مرز هاری» نشان می دهد که یک سلامت برای یک گروه نیست، بلکه برای همه است. .

دنیا واکسن ها، داروها، ابزارها و فناوری هایی برای شکستن چرخه یکی از قدیمی ترین بیماری ها دارد. با هم می توانیم به هاری پایان دهیم.

برنامه‌های کنترل هاری نمونه‌ای عالی از عملیاتی کردن One Health، ساخت سازه‌ها و اعتماد برای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، از جمله بیماری‌هایی است که مستعد همه‌گیری هستند.

این امر مستلزم استراتژی‌های نوآورانه و همکاری در بخش‌ها و مناطق است که بر اهمیت ادغام تلاش‌های بهداشتی انسان، حیوان و محیط زیست تأکید می‌کند. با شکستن مرزها، می‌توانیم بر موانع جغرافیایی، اجتماعی-اقتصادی و آموزشی غلبه کنیم و واکسیناسیون گسترده، آگاهی و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی را تضمین کنیم. این رویکرد یکپارچه در مبارزه با هاری حیاتی است و دنیایی را تقویت می‌کند که در آن این بیماری دیگر تهدیدی برای انسان‌ها و حیوانات نباشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه 59000 مرگ و میر ناشی از هاری در سراسر جهان تخمین زده می شود که 40 درصد آنها کودکان زیر 15 سال هستند و 95 درصد مرگ و میرها در آفریقا و آسیا رخ می دهد.

هاری یک مشکل جدی بهداشت عمومی در بیش از 150 کشور و منطقه به ویژه در آسیا و آفریقا است. نیش سگ باعث 99 درصد موارد هاری در انسان می شود و می توان از طریق واکسیناسیون سگ و پیشگیری از گاز گرفتگی از آن پیشگیری کرد، اما زمانی که ویروس سیستم عصبی مرکزی را آلوده کند و علائم بالینی ظاهر شود، هاری 100 درصد کشنده است.

هزینه هاری برای کشورهای جهان 8 میلیارد دلار است

بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، هزینه جهانی درمان هاری سالانه 8.6 میلیارد دلار برآورد شده است که البته شامل سال های از دست رفته، مشکلات معیشتی، مراقبت های پزشکی و هزینه های مربوط به آن و همچنین آسیب های روانی می شود. ناشی از هاری نبوده است

روز جهانی هاری به عنوان نقطه کانونی برای فعالیت های جهانی برای مبارزه با هاری عمل می کند. از کمپین های بزرگ واکسیناسیون در مناطق پرخطر گرفته تا برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی، همه این اقدامات نقش مهمی در کاهش هاری دارند.

هر یک از ما می توانیم با گسترش آگاهی، شرکت در برنامه های پیشگیری و تشویق دیگران به واکسینه کردن حیوانات خانگی خود، نقش کوچکی در این مبارزه جهانی ایفا کنیم.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا