سلامت خانواده

این بیماری زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند

به گزارش خبرآنلاین، بیماری ام اس طیف وسیعی از علائم مختلف دارد و فهرست مشخص و قطعی برای علائم اولیه آن وجود ندارد، زیرا اولین علائم و نشانه های این بیماری در همه افراد یکسان نیست.

به گزارش ایسنا، زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به ام اس هستند. بنابراین باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشند و به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند. اگر فردی سابقه ام اس در خانواده داشته باشد حتما باید تحت نظر پزشک باشد. علائم بسیار مهمی در مورد زنان وجود دارد که باید جدی گرفته شود. در ادامه در مطلبی که موسسه خیریه کهریزک منتشر کرده است به برخی از آنها اشاره شده است.

پاها به خواب می روند

در حالت عادی، زمانی که به بازو یا پای خود به مدت طولانی فشار زیادی وارد می‌کنید، دچار گزگز و به خواب رفتن می‌شوید که باعث می‌شود گردش خون در آن ناحیه به طور موقت قطع شود. اما اگر احساس می‌کنید که چنین حالتی مکرراً در دست‌ها، آرنج‌ها، پاها یا انگشتان پا اتفاق می‌افتد یا احساس گرما در این قسمت‌ها مکرر رخ می‌دهد، ممکن است از علائم این بیماری باشد. نگران نباش! فقط برای اطمینان به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کنید.

خستگی مفرط و مداوم

گاهی ممکن است از نظر ذهنی خود را برای یک کار آماده کنید و با تمام توان با آن روبرو شوید، اما ناگهان احساس خستگی می کنید، گویی هفته هاست که فعالیت بدنی سخت و شدیدی انجام می دهید. این خستگی توانایی شما را کاهش می دهد و بر عملکرد روزانه شما تأثیر می گذارد. چنین علامتی لزوما نمی تواند وجود ام اس را تایید کند، اما یکی از علائم این بیماری است که اعصاب نخاعی را از بین می برد.

اختلال در چرخه قاعدگی

هر بیماری مانند ام اس که بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد می تواند باعث آمنوره یا از دست دادن دوره قاعدگی شود. نامنظم بودن پریود موضوع بزرگ و مهمی نیست و هر چیزی می تواند در منظم بودن این دوره تاثیر بگذارد مانند مسافرت، سرماخوردگی، استرس، بلند کردن اجسام بسیار سنگین. اگر دوره بیش از 3 ماه قطع شد، وقت آن است که با پزشک مشورت کنید.

مشکل در بلع و صحبت کردن

مشکلات صحبت کردن یا بلع معمولاً همزمان رخ می دهد. اگر قدرت گفتار از بین برود، نقاط آسیب دیده در مغز می تواند به الگوهای گفتاری آسیب برساند و صداها به درستی بیان نمی شوند. اگر مشکلی در بلع وجود داشته باشد و فرد بدون بیماری خاصی در بلع مشکل داشته باشد، می تواند یکی از علائم ام اس باشد. اینجاست که باید این روند را جدی گرفت و درمان کرد.

احساس احساسات بسیار عجیب و غریب

مشکلات حسی یکی از علائم نادر اما شایع ام اس است. برخی از بیماران می گویند که احساسات بدن آنها در یک قسمت با قسمت دیگر متفاوت است. نیمی از بیماران مبتلا به ام اس درد مزمن همراه با اسپاسم ناخواسته، سفتی در عضلات را تجربه می کنند که در چنین شرایطی احساس سنگینی نامیده می شود. در چنین شرایطی، پاها اولین اندامی هستند که تحت فشار روی اعصاب عضلانی قرار می گیرند. ناحیه پشت نیز درگیر است. بسیاری از بیماران به طور همزمان چندین حس مختلف را در بدن خود تجربه می کنند و احساس ناراحتی می کنند.

عدم شناخت رنگ ها

یکی دیگر از علائم ام اس که در برخی از بیماران مبتلا به این بیماری دیده می شود، عدم تشخیص رنگ ها است. علت این پدیده آسیب به اعصاب چشم در مغز است. تشخیص ندادن رنگ ها یکی از اولین علائم ام اس است. این بیماری تنها مربوط به کوررنگی نیست. ام اس می تواند به صورت نابینایی جزئی، کوررنگی، نقاط کور یا کوری در یک چشم ظاهر شود. برخی از بیماران ممکن است در حین حرکت چشم دچار درد یا کشش در چشم شوند.

شروع مشکلات بینایی ناشی از ام اس معمولا کند است. هر مشکل چشمی نشان دهنده ام اس نیست. گاهی اوقات مشکلات بینایی به دلیل عفونت، کمبود ویتامین یا سایر بیماری های خودایمنی رخ می دهد و ربطی به ام اس ندارد. به محض مشاهده هر گونه بیماری در چشم به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا علت آن را بیابید و درمان کنید.

فراموشی شدید

اگر روز تولد یکی از نزدیکان خود را فراموش کردید، هر روز هفته دسته کلید خود را کنار بگذارید، لباس های تمیز را دوباره بشویید، باید نگران باشید که در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر اولیه هستید. خبر خوب این است که آلزایمر در بین زنان جوان زیاد شایع نیست، اما خبر بد این است که مشکلات حافظه کوتاه مدت یا سایر مسائل شناختی می تواند از علائم ام اس در زنان باشد.

آب زیاد بنوشید، کمتر ادرار کنید

نوشیدن آب زیاد اما ادرار نکردن، اگرچه ایده آل است و به نظر یک استعداد است، به طور کلی یک فاجعه است. چنین وضعیتی ممکن است نشان دهنده وجود ام اس باشد، به خصوص زمانی که به مدت 24 ساعت ادرار وجود نداشته باشد. گاهی اوقات به صورت عکس خواهد بود. فرد در زمان های مختلف احساس ادرار زیادی می کند، اما ادرار وجود ندارد. اگر این علائم را مانند هر علامت دیگری احساس کردید، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

مشکل در تایپ یا نوشتن

یکی از علائم ام اس در بیماران این است که در مواجهه با تلفن همراه، تبلت یا موارد دیگر قادر به تایپ نیستند. ام اس روی مغز این بیماران تاثیر می گذارد و توانایی های آنها را کاهش می دهد.

احساس سرگیجه ناگهانی و مکرر

احساس سرگیجه و افتادن مداوم و نامنظم سر در اثر آسیب به سیستم کنترل، حس و سیستم هماهنگی به دلیل وجود ام اس و باعث احساس ناراحتی، بی ثباتی، سرگیجه یا حتی تهوع شدید در بیمار می شود.

عدم درک دمای اجسام

یکی دیگر از علائم ام اس عدم تشخیص دمای بدن است. ناتوانی در تشخیص اجسام سرد و گرم به دلیل آسیب به اعصاب مغز به دلیل وجود این بیماری است.

احساس تجربه بیماری های مختلف

با وجود اینکه بیماران ام اس هر آزمایش بیماری دیگری را انجام می دهند و نتیجه آن منفی است، باز هم احساس می کنند که بیماری های مختلفی دارند. علائم ام اس مشابه بسیاری از بیماری های دیگر است، بنابراین ممکن است گیج کننده باشد. این بیماری کاملاً تحت تأثیر اعصاب است. بنابراین، هیچ دو بیماری علائم مشابهی را تجربه نمی کنند. خوشبختانه، آزمایش MRI می تواند وجود یا عدم وجود بیماری را تشخیص دهد. بنابراین در صورت وجود یکی از علائم ام اس، بهتر است برای انجام آزمایشات ساده به پزشک مراجعه کنید. ام اس ممکن است زندگی را مختل کند، اما هرگز کشنده نیست!

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا