سلامت خانواده

این بیماری بچه ها تقصیر پدران است

به گزارش خبرآنلاین، نتایج مطالعه جدیدی که در مجله نیچر منتشر شده است نشان می دهد که رژیم غذایی پدر بر روی اسپرم تاثیر می گذارد و برخی از RNA ها را تغییر می دهد. در نتیجه، فرزندان پدرانی که از رژیم غذایی مناسب پیروی نمی کنند، دچار اختلالات متابولیک از جمله عدم تحمل گلوکز می شوند که پیش درآمد دیابت است.

همشهری در خبری نوشت: محققان می گویند رژیم غذایی به طور مستقیم محتوای ژنتیکی اسپرم ها را تغییر نمی دهد. بلکه با تاثیر بر اپی ژنتیک باعث این وضعیت می شود.

به عبارت ساده تر، برخی از پروتئین ها و اجزای شیمیایی وجود دارند که به DNA متصل می شوند و بر فعال شدن و غیرفعال شدن ژن ها تأثیر می گذارند و تغذیه ما بر این عوامل تأثیر می گذارد.

این مطالعه بیش از 3000 پدر و فرزند را از نظر اپیدمیولوژیک مورد بررسی قرار داد و مشخص شد 30 درصد از کودکانی که پدرانشان اضافه وزن دارند، اختلالات متابولیک دارند و هر چه وزن پدر بیشتر باشد، وضعیت متابولیک کودک بدتر است.

محققان این تحقیق می گویند اگر قصد بچه دار شدن دارید باید در آن مدت به کیفیت تغذیه و وزن خود توجه ویژه ای داشته باشید تا مشکلات فعلی خود را به فرزندتان منتقل نکنید.

نقش بی نظیر پدر در سلامت کودک

البته تغذیه پدر تنها عامل موثر بر سلامت کودک نیست و نقش پدر در این زمینه بسیار فراگیرتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد. به گزارش هارت، کمک به فرزندانمان برای تغذیه سالم، شرکت در فعالیت بدنی و ورزش و داشتن رفتار اجتماعی خوب، یک هدف مهم بهداشت عمومی جهانی است. تاکنون نقش پدران در زمینه سلامت کودک مغفول مانده است و ضعف نقش پدر در زمینه تربیت و مراقبت از کودک می تواند آسیب های جبران ناپذیری را در بزرگسالی به او وارد کند.

دکتر مایکل یوگمن، متخصص اطفال دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون در این باره می گوید: تاثیر پدر در تربیت و سلامت جسمی و روانی کودک بی نظیر است، نقش مادر را تکمیل می کند و زائد نیست.

یوگمن، که نویسنده اصلی گزارش آکادمی اطفال آمریکا در سال 2016 بود، اضافه کرد: اگرچه مادران هنوز بیشترین نقش را در مراقبت از کودکان دارند، پدران بیش از همیشه درگیر هستند و تأثیر زیادی بر نحوه غذا خوردن، ورزش و بازی آنها دارند. پدران آنها بچه دارند.

نقش مهم پدران در مدلینگ

جیمز از دانشکده پرستاری دانشگاه وندربیلت در نشویل، تنسی، می‌گوید پدران از همان ابتدا سلامت فرزندان خود را به روش‌های مهمی شکل می‌دهند.

موچیرا که در حال تحقیق در مورد چگونگی انتقال خطرات بیماری قلبی در نسل‌ها است، می‌گوید: پدرها، به ویژه در روز پدر، باید بدانند که نقش مهمی در الگوسازی رفتارهای سالم دارند و مشارکت آنها در تربیت فرزندانشان کلیدی است.

موچیرا در توضیح این موضوع می افزاید: روشی که کودکان از والدین خود یاد می گیرند چگونه رفتار کنند، پیچیده است. اما به طور کلی، بیشتر خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی عروقی، ژنتیکی نیست. بیشتر این خطرات ناشی از عواملی مانند محل رشد کودک و آنچه که می خورد، همراه با تحصیلات و سایر عوامل اجتماعی و اقتصادی است. همه اینها با هم تأثیر بیشتری بر بیماری های قلبی عروقی دارند تا ژنتیک.

یوگمن گفت که مادران آینده قبل از تولد، زمانی که بدن آنها از کودک در حال رشد حمایت می کند، تأثیر غالب دارند. اما هر چه پدرها زودتر مادران را در این روند همراهی کنند، نتیجه بارداری بهتر خواهد بود.

نقش پدر در استقلال و کاهش مشکلات رفتاری کودک

یوگمن در گزارشی در سال 2021 به تحقیقاتی اشاره کرد که مشارکت پدر در دوران بارداری را با احتمال بیشتر مراقبت های دوران بارداری مرتبط می کند.

وی در این گزارش نوشت: سبک بازی پدر با نوزادان ممکن است با مادر متفاوت باشد. پدران ممکن است بازی های لگد زدن و دوچرخه سواری بیشتری انجام دهند و احتمال بیشتری دارد که نوزادان خود را به هوا پرتاب کنند. مطالعات نشان می دهد که وقتی کودکان 18 تا 24 ماهه هستند، پدران بیشتر درگیر بازی های فیزیکی و نسبتاً خشن با آنها می شوند که ممکن است به استقلال بیشتر (در آینده)، ایجاد روابط عاطفی بهتر و کاهش مشکلات رفتاری آنها کمک کند.

یوگمن می‌گوید وقتی پدری رفتارهای سالم مرتبط با تناسب اندام را انجام می‌دهد یا حتی از تلفن خود سر میز شام استفاده نمی‌کند، این الگو می‌تواند در خانواده اجرا شود. او گفت: «بسیاری از این مسائل مربوط به سبک زندگی واقعاً برای سلامتی حیاتی هستند.

موچیرا در تحقیقات خود همچنین به چگونگی تأثیر سبک زندگی والدین بر عوامل خطر سلامت قلبی عروقی مانند کلسترول، فشار خون، گلوکز خون، سیگار کشیدن و شاخص توده بدنی در سال های آخر زندگی پرداخت. او می گوید که به دلیل تأثیری که مادران در دوران بارداری دارند، در طول سال ها تأثیر قوی تری نسبت به پدران دارند. اما تحقیقات او همچنین نشان می دهد که هرچه سلامت قلبی عروقی پدر بهتر باشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته برای فرزندانش کمتر می شود.

اثراتی که تا 50 سال بعد باقی می ماند

موچیرا اضافه می کند که ارتباط بین کاری که والدین انجام می دهند و سلامت فرزندشان فوراً آشکار نیست. اما مشکلاتی مانند سخت شدن رگ ها می تواند حتی قبل از تولد شروع شود. او در تحقیقات خود نشان داده است که سبک زندگی والدین حتی بیش از 50 سال بعد با سلامت فرزندانشان مرتبط است.

موچیرا گفت که والدین این تأثیر طولانی مدت را به دلیل الگوبرداری از رفتار سالم و ناسالم فرزندانشان دارند. اگر والدینی کودک را به پیاده روی ببرند، آن کودک ممکن است یاد بگیرد که از راه رفتن لذت ببرد. اگر والدین تغذیه سالم را تشویق کنند، ممکن است کودک نیز از آن بیاموزد. مطالعات نشان داده است که فرزندان پدرانی که فعال هستند، به احتمال زیاد خودشان فعال هستند و از تنبلی دوری می کنند.

233217

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا