سلامت خانواده

این افراد در پاییز افسرده می شوند/ علائم افسردگی

به گزارش خبرآنلاین، با شروع فصل پاییز و کاهش تابش نور خورشید، احتمال ابتلا به افسردگی فصلی افزایش می یابد. دکتر جمال شمس، روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد که با شروع فصل پاییز و سردی هوا، خلق و خوی ۱۱ درصد افراد کاهش می یابد. او تاکید می کند که نور بیشتر می تواند به رهایی سریعتر از این نوع افسردگی کمک کند.

سلامت نیوز در خبری نوشت: با شروع فصل پاییز و کاهش طول روز، احتمال افسردگی فصلی افزایش می یابد. دکتر جمال شمس، فوق تخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: با شروع فصل پاییز و سردی هوا، 11 درصد خلق و خوی افراد افت می کند. این تغییر خلق و خو ممکن است به دلیل کاهش نور خورشید باشد و در برخی افراد باعث اضطراب و افسردگی شود.

شمس توضیح می دهد که افسردگی فصلی نوعی اختلال است که در آن فرد در طول سال احساسات طبیعی دارد، اما با تغییر فصل به خصوص در فصل پاییز دچار افت خلق و علائم اضطراب می شود. او معتقد است هر چه افراد نور بیشتری دریافت کنند، سریعتر از شر این نوع افسردگی خلاص می شوند، زیرا نور خورشید و ساعت بیولوژیکی بدن در تنظیم خلق و خو و خواب موثر است.

به گفته وی، همه افرادی که از افسردگی فصلی رنج می برند لزوماً دارای اختلال افسردگی نیستند. تنها درصد کمی از این افراد نیاز به درمان های مداخله ای دارند. همچنین نوسانات خلقی ممکن است در فصل بهار رخ دهد و در برخی موارد به خصوص در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، این تغییر به صورت شیدایی ظاهر می شود.

علائم افسردگی فصلی شامل کاهش انرژی، تغییر در خواب، میل جنسی، تمرکز و اشتها است و بسیار شبیه به علائم افسردگی مزمن است. اما نکته ای که افسردگی فصلی را از سایر انواع افسردگی متمایز می کند، زمان بروز آن در فصول خاصی از سال است.

دکتر شمس توصیه می کند در صورت تشخیص و درمان به موقع می توان از شدت علائم و مشکلات بعدی پیشگیری کرد. وی درمان های دارویی، درمان های غیردارویی، نور درمانی و مشاوره را از جمله روش های موثر در درمان افسردگی فصلی عنوان می کند. در موارد شدیدتر استفاده از داروهای ضد افسردگی نیز توصیه می شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا