اخبار سلامت

ایران پیشگام اهدای خون داوطلبانه/تأمین نیاز خونی بیمارستانها

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، مصطفی جمالی; مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در پیامی به مناسبت روز جهانی اهدای خون از فداکاری و سخاوت اهداکنندگان خون کشورمان که با اهدای خون خود همواره رستگاری، همدلی و سلامتی را در اولویت زندگی خود قرار داده اند، تقدیر و تشکر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

نام خداوند بخشنده

اهداکنندگان خون را سرداران ناشناخته سلامتی می دانم زیرا سخاوت، نجات، همدلی و انسانیت را نه یک بار بلکه برای همیشه و بدون اینکه کسی آنها را بشناسد، در برنامه زندگی خود قرار داده و با نگاهی به کارنامه هر یک از آنها، پس از دهه ها، اکنون هستند. در آستانه بازنشستگی از اهدا، که نشان دهنده نجات جان صدها نفر است. در قرآن کریم نیز به این نکته اشاره شده است که هرکس جان یک انسان را نجات دهد گویی جان همه انسان ها را نجات داده است و از این نظر این عزیزان فرشتگان نجات زمینی در بین ما هستند که بدون اینکه هیچ ادعایی برای سلامت هموطنانمان داشته باشیم. خودشان هر سه چهار ماه یک بار خون اهدا می کنند و در واقع جان مردم را نجات می دهند. چنین افرادی مهم ترین حلقه زنجیر مسئولیت هستند که در مقابل جانفشانی جان خود می ایستند و با اهدای خون سلامتی خود را شکرانه به درگاه حق تقدیم می کنند. بی شک جامعه نیازمند شناخت چنین الگوهای اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی است و بیهوده نیست که چهره پرافتخار اهدای خون و فرهنگ اهدا در ایران از جمله مواردی است که بسیاری از کشورهای جهان به دنبال الگوبرداری از آن هستند.

امسال 25 ژوئن مصادف با 24 خرداد، “روز جهانی اهدای خون” را در حالی جشن گرفته ایم که 20 سال از این رویداد تقویمی در جهان می گذرد و ایران در آستانه ورود به پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون است. . این روز را به همه اهداکنندگان خون جهان به ویژه اهداکنندگان شریف کشورمان تبریک می گویم و با افتخار اعلام می کنم که ایران هم اکنون بالاترین شاخص های جهانی اهدای خون را دارد و در بسیاری از شاخص ها بهترین کشور منطقه است. و همچنین یکی از پیشگامان اهدای خون. درصد داوطلبانه در دنیا مد نظر است، همه این موفقیت ها مرهون فداکاری و ایثار این رهبران گمنام سلامت است.

سال گذشته نزدیک به 2 میلیون و 328 هزار واحد خون اهدا شد و تمام درخواست‌های بیمارستانی برآورده شد، رویای 20 ساله آزمایش مولکولی (NAT) محقق شد و آزمایش‌های غربالگری آنتی‌بادی برای گروه‌های خونی فرعی در استان‌های کشور ایجاد شد. خدمات تخصصی سازمان انتقال خون کشور. و نوین نوآوری های خود از جمله اتوماسیون غربالگری و گروه بندی خون در چارچوب عدل اسلامی را به تمامی استان های کشور گسترش داد و دقت، بهره وری و کیفیت خون و فرآورده ها را ارتقا داد و این روند بهره وری و افزایش کمی و کیفی را به همراه داشت. نباید متوقف شود زیرا باید بهترین متولی باشد. بهترین هدیه در جهان باشیم که از سخاوتمندترین افراد دریافت می کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا