سلامت خانواده

ایران مستعد شیوع تب دنگی است/ وضعیت قرمز در چابهار – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، قباد مرادی درباره وضعیت تب دانگ وی در کشور اظهار داشت: موارد تب دانگ در کشور ما افزایش یافته است و از سال 1395 تا پایان سال 1402، 75 مورد ابتلا بوده و از پایان سال گذشته تعداد مبتلایان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری (1403) تاکنون تعداد مبتلایان به تب بوده است دانگ به 226 مورد رسیده است. بسیاری از افراد مبتلا از کشورهای مختلف مانند امارات، پاکستان، عمان و غیره آمده بودند.

وی اذعان دارد که علت مراجعه و نگرانی کشورهای همسایه تب این کشورهاست. دانگ و تاکنون 76 بیمار مبتلا به انتقال محلی بوده و این بدان معناست که کشور ما در حال حاضر کاملا مستعد ابتلا به این بیماری گسترده و در حال سرایت به افراد دیگر است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به تب دانگ وی در برخی از شهرستان ها مانند چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 90 مورد بیماری در شهرستان چابهار به ثبت رسیده است.

گفت: موارد تب دانگ در استان های فارس، هرمزگان، قزوین، گیلان و اصفهان نیز گزارش شده است و ممکن است جزء موارد وارداتی باشد.

نگرانی مرادی از شیوع این بیماری دانگ در خط سلام وی شمال و جنوب کشور را به دلیل سرایت محلی آن جدی تر دانست و گفت: تب دانگ یکی از بیماری های نوپدید است و مختص کشور ما نیست و مرگ و میر بالا و مرگ ندارد و میر کمتر از یک درصد است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: ۷ میلیون مورد تب تا کنون دانگ در سراسر دنیا گزارش شده است و هم اکنون 140 کشور جهان درگیر این بیماری هستند و از این حیث این آمار را ارائه می کنم که کشور ما تنها کشور درگیر این بیماری نیست و در کشور ما در بین کشورهای همسایه کشورها، انتقال محلی تب دانگ بعدا اتفاق افتاد.

مرادی بر لزوم هوشیاری همه دستگاه ها در خصوص شیوع تب دانگ وی تاکید و تصریح کرد: مردم و دولت باید فضاهای مستعد رشد باشند راه ها این پشه را از جمله چاله های آب، فاضلاب باز و حتی گلدان ها تمیز کنید.

وی یادآور شد: علائم شایع این بیماری تب، بدن درد، کبودی و خستگی است و ممکن است در مواردی بدتر شود و به طور سیستماتیک آنها را درگیر کرده و باعث از کار افتادن برخی از اعضا شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به دوره کمون سپس دانگ وی در بدن بیمار گفت: از زمانی که بیماری وارد بدن می شود تا شروع علائم بین 4 تا 7 روز است و بیماری بین 7 تا 10 روز در بدن باقی می ماند.

وی بار دیگر تاکید کرد که یکی از نقاط انتقال تب است دانگ شهرستان چابهار است و تاکنون نزدیک به 100 نفر به این بیماری مبتلا شده اند و شاهد انتقال محلی این بیماری هستیم و به دلیل اینکه عامل انتقال آن پشه مانند مالاریا است، تاکنون بیش از 700 محل ابتلا به این بیماری شناسایی شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: در مواجهه با این بیماری باید به سرعت بیماران را شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار داد و بیماران را نباید در فضای باز قرار داد زیرا ممکن است بدن آنها توسط پشه گزیده و به بدن دیگران منتقل شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی این بیماری جستجو کنید در چابهار بسیار گسترده انجام شده است و تا شعاع 500 متری محل سکونت فرد بیمار با مه گرفتگی، ترکیبی از سم و گازوئیل آن را تمیز می کنند و اطرافیان بیمار نیز معاینه می شوند.

وی ادامه داد: تاکنون آموزش های ویژه ای به مردم و مدیران و مسئولان در منطقه چابهار داده شده است و مدیرکل آموزش و بهداشت وزارت بهداشت نیز چهارمین سفر خود را به منطقه چابهار انجام داده تا از نزدیک موارد را بررسی کند.

مرادی گفت: یک سری آموزش های عمومی از جمله لباس پوشیدن، پاکسازی آب های راکد و پشه بند نیز به مردم داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا