بهداشت و درمان

ایران در حوزه انتقال خون برترین کشور منطقه است

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مصطفی جمالی بعدازظهر سه شنبه 6 شهریور 1403 در نشست خبری پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون ایران، گفت: سازمان انتقال خون یک سازمان انتقال خون است. سازمان مقدس چون اهدا کننده خون از سن 18 تا 65 سالگی می تواند با اهدای خون خود جان بسیاری را نجات دهد.

وی افزود: اهداکنندگان خون را می توان سربازان گمنامی دانست که جان هموطنان خود را نجات می دهند. البته باید از کارکنان سازمان انتقال خون نیز به عنوان سربازان گمنام سلامت که مشغول خدمت رسانی به همشهریان خود هستند نام برد.

جمالی ادامه داد: ما بهتر از انتقال خون هستیم، اتحادیه نداریم. زیرا اهداکنندگان خون از هر دین و مذهب هستند، فارغ از دیدگاه سیاسی خود، به هموطنان خود خون اهدا می کنند.

وی با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون ایران افزود: ما بهترین کشور منطقه در زمینه انتقال خون هستیم.

جمالی گفت: اهدای 100 درصدی داوطلبانه، ذخایر خونی، تهیه فرآورده های خونی و… باعث شناخته شدن ما به عنوان کشوری در منطقه شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به رشد 9 درصدی اهدای خون در کشور افزود: انتظار داریم این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد.

جمالی به مشکلاتی که در حوزه تجهیزات انتقال خون وجود دارد اشاره کرد و گفت: عوارض انتقال خون به دلیل نبود فیلتر تا پایان سال 1404 برطرف می شود.

وی افزود: در بحث پلاسمای خون آماده همکاری با تولیدکنندگان داخلی هستیم.

جمالی گفت: «از بخش خصوصی انتظار داریم در صورت اعتماد به وعده‌های خود عمل کند.

وی افزود: یکی از دغدغه های ما عدم وابستگی به داروهای مشتق از پلاسما است. چرا که تحت هیچ شرایطی نمی توان به خارجی ها اطمینان کرد که دارو را در اختیار ما قرار می دهند.

جمالی گفت: اگر بخش خصوصی نتواند در این مسیر موفق باشد، باید خودمان پالایشگاه پلاسما بسازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا