سلامت خانواده

ایران بهترین کشور منطقه در پزشکی انتقال خون – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی جمالی در پیامی پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون و «روز ملی انتقال خون» را به خانواده بزرگ انتقال خون اعم از اهداکنندگان، بیماران، گیرندگان، کارکنان زحمتکش این سازمان تبریک گفت. و همه مردم سخاوتمند و فداکار کشورمان. گفت.

وی با اشاره به شعار این روز با عنوان «نیم قرن اهدای خون، اهدای زندگی» بیان کرد: امروز در پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون بر فرازهای افتخار ایستاده ایم. اجرای یکی از اهداف «سند چشم انداز ایران در افق 1404». ما در حال حاضر بهترین کشور منطقه در زمینه پزشکی انتقال خون هستیم، به گونه ای که با شاخص اهدای خون 27 در هزار نفر همتراز کشورهای پیشرفته و از نظر شاخص سلامت خون هستیم. همچنین نسبت به برخی از کشورهای پیشرفته و پیشرفته دنیا برتری دارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به توسعه خدمات تخصصی برای بیمارانی که مکرر خون دریافت می کنند، افزود: مفتخریم که همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون، ارتقای کیفیت زندگی را در اولویت قرار داده ایم. عزیزان تالاسمی و با اقداماتی از قبیل کاهش لکوسیت خون، تعیین زیر گروه های خونی و غربالگری آنتی بادی، سعی در ارائه مناسب ترین و سازگارترین خون برای این عزیزان و کلیه بیمارانی که نیاز به دریافت مکرر خون دارند را داریم.

در بخشی دیگر از این پیام با اشاره به دستاوردهای چشمگیر سازمان انتقال خون در منطقه و جهان، آمده است: امروزه دانش و فناوری پزشکی انتقال خون در ایران نه تنها امکان تهیه خون کمیاب را فراهم کرده است. بیماران، بلکه با عضویت کشورمان در بانک بین المللی. خون های کمیاب، امکان تامین خون های کمیاب از کشورهای دیگر برای هموطنان فراهم شده است. همچنین تامین سلول های بنیادی غیر نسبی و امکان انجام آزمایش های توالی یابی ژنتیکی به روش جدید NGS برای بیماران نیازمند پیوند سلول های بنیادی خونساز در انتقال خون در کشورمان و ایجاد سیستم جدید غربالگری و انجام غربالگری مولکولی. آزمایشات (NAT) همچنین خطرات انتقال ویروس هپاتیت و ایدز در دوره پنجره را حذف می کند، منجر به بهبود چشمگیر شاخص های سلامت خون شده است.

وی در این پیام تاکید کرد: سال هاست که ایران تنها “شریک سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی” در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون بوده و این به معنای انتقال خون در کشورهای منطقه است. با کمک سازمان انتقال خون ایران توسعه یافته است. دانش انتقال خون توسط متخصصان کشورمان به آنها منتقل می شود، روش های جذب اهدا کننده، غربالگری، پردازش پلاسما، استانداردها و … توسط این سازمان به کشورهای منطقه آموزش داده می شود و برگزاری چندین جشنواره بین المللی موفق سمینارهای علمی در این زمینه از جنبه های این فعالیت های قابل توجه است. است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: این سازمان نمونه کاملی از متولیان امر مردم است به گونه ای که امروزه با مشارکت گسترده مردم نه تنها خون مورد نیاز بیماران توسط آنان تامین می شود. هموطنان فداکار و سخاوتمند از طریق این سازمان، بلکه اعتماد و اعتبار ملی این سازمان است. این سازمان آنقدر در دل مردم ریشه دوانده است که توسعه و ساخت مراکز اهدای خون را نیز در قالب اهداکنندگان بر عهده می گیرند و امروز شاهد توسعه روزافزون مراکز خیریه در کشور هستیم.

وی افزود: این سازمان بویژه در سال های اخیر دادگستری استانی را در تامین تجهیزات، امکانات و دسترسی به کلیه خدمات انتقال خون سرلوحه برنامه های خود قرار داده است به طوری که خدمات ارائه شده در استان های محروم کشور مشابه است. به استان تهران همچنین تامین خون سالم و کافی و برقراری عدالت در توزیع خون همواره شعار این سازمان و پاسخگویی صددرصدی به نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده های آن، افزایش ذخایر خون از 4 روز به 8 روز و افزایش ذخایر راهبردی است. از جمله دستاوردهای اخیر این سازمان است. بدون همکاری کارکنان و متخصصان سازمان که آنها را سربازان گمنام سلامت می دانم و همچنین خیرین سخاوتمندی که از آنها به عنوان ژنرال های گمنام سلامت یاد می کنم امکان پذیر نبود و معتقدم هر جا تعهد ، تخصص، همدلی و فداکاری در کنار هم قرار می گیرند. راه روشنی گشوده می شود که در آن قدم خواهیم گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا