بهداشت و درمان

ایران الگوی سلامت، در منطقه

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، محمد زنوزی راد، دبیر اجرایی همایش علمی سالانه انجمن پزشکان اطفال ایران و چهل و پنجمین یادواره دکتر محمد قریب درباره وضعیت سلامت کودکان در ایران افزود: یکی از معیارهای سازمان جهانی بهداشت برای بررسی سلامت در یک کشور میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان است که نشان دهنده اهمیت سلامت کودکان در جهان است. یکی از افتخارات کشور ما این است که میزان مرگ و میر نوزادان در کشور ما کمتر از میانگین جهانی و قابل مقایسه با میانگین اروپا است و کمترین میزان مرگ و میر نوزادان در منطقه خاورمیانه مربوط به ایران است.

وی ادامه داد: میانگین جهانی مرگ و میر نوزادان 11 مرگ در هر هزار تولد است. این شاخص در خاورمیانه بالاتر از 11 و در ایران 7.5 مرگ در هر هزار تولد است. این دستاورد حاصل تلاش جمعی، تربیت کادر کافی پزشک و پرستار و تهیه تجهیزات و داروی مورد نیاز است.

زنوزی راد ادامه داد: یکی دیگر از موفقیت های کشورمان در چند دهه گذشته این است که بیماری های عفونی و قابل پیشگیری در بین نوزادان و کودکان کمتر شده و برخی از بیماری هایی که همچنان در کشورهای همسایه شیوع دارند مانند فلج اطفال و سرخک در این کشور ریشه کن شده است. کشور ما. .

دبیر انجمن پزشکان اطفال ایران درباره شایع ترین مشکلات و بیماری هایی که منجر به بستری شدن کودکان در بیمارستان ها می شود، گفت: بیماری های نوپدید و کم وزنی نوزادان یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم که راه حل آن راه اندازی است. یک کلینیک برای نوزادان پرخطر به جای سلامت ریه. ، شنوایی، بینایی، گفتار، قلب و رگ های خونی و … بررسی شود. یکی دیگر از موضوعاتی که در به خطر افتادن سلامت کودکان نقش دارد، رشد نادرست فرهنگ خودسرانه است که به خانواده ها توصیه می کنیم از این اقدام غیرعلمی پرهیز کنند.

وی با اشاره به اهمیت رشد و تکامل مغز در دوران کودکی گفت: رشد مغزی کودکان تا سه سالگی بسیار مهم است و بسیاری از بیماری های مغزی مانند فلج مغزی و اوتیسم در صورت تشخیص در سنین زیر قابل درمان یا درمان هستند. سه. خانواده ها باید به رشد مغزی کودکان زیر سه سال توجه کنند.

دبیر انجمن پزشکان اطفال ایران گفت: در کشور ما طرحی در حال اجراست که هدف آن غربالگری رشد عصبی کودکان است و در صورت اجرایی شدن به سمت انجام تست های هوش، هوش می رویم. نمرات و آزمون های استعداد برای کودکان از نوزادی تا 5 سالگی. انجام شود. این طرح توسط کارشناسان فرهنگستان علوم پزشکی در حال بررسی است تا در صورت نهایی شدن به دولت پیشنهاد شود.

وی در خصوص ارزیابی انجمن پزشکان اطفال از اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر 7 سال در بیمارستان های دولتی، تصریح کرد: هزینه های دولت در حوزه سلامت باعث می شود مردم فقط نگران بیماری باشند نه هزینه های آن. درمان فرزندانشان اما مدیریت اقتصاد سلامت در ایران ضعیف است به طوری که برخی از بیمارستان های ما توانایی تامین هزینه های جاری و تعمیر دستگاه ها و سازه های خود را ندارند و نمی توانند امکانات و تجهیزات خود را به روز کنند. از سوی دیگر با مشکلاتی مانند کمبود نیروی انسانی نیز مواجه هستیم که اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال را با مشکل مواجه می کند، اما امیدواریم با افزایش سهم سلامت در تولید ناخالص داخلی به ازای هر سال بیمارستان ها نسبت به اجرای چنین طرحی با مشکلات مالی کمتری مواجه خواهند شد. طرح های خوبی ارائه دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا