اخبار سلامت

ایرانی ها دریک سال 2.6هزار میلیاردتومان آموکسی سیلین خریدند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، سازمان غذا و دارو به تازگی آمار 402 داروی کشور را منتشر کرده است که می تواند تحلیل دقیقی از وضعیت تجویز و مصرف دارو در کشور ارائه دهد.

فروش 52.9 میلیارد دارو در یک سال!

بررسی آمار دارویی منتشر شده از سال 1402 نشان می دهد که فروش عددی دارو در سال گذشته معادل 52.9 میلیارد بوده است. یعنی می توان گفت ایرانی ها در طول سال گذشته حدود 52 میلیارد دارو مصرف کرده اند!

98.7 درصد داروها از بازار ایران بوده است

تجزیه و تحلیل آمارهای دارویی نشان می دهد که بیشتر داروهای مصرفی ایرانی ها تولید داخل است و داروهای وارداتی سهم عددی بسیار کمی از بازار را به خود اختصاص داده است، به طوری که 98.7 درصد از داروهای بازار دارویی کشور تولید داخل و تنها 1.3 درصد آنها وارداتی بودند.

وزارت بهداشت، درمان و پزشكي، سازمان غذا و دارو، پزشكي شيميايي،

کاهش واردات داروهای خارجی به کشور

سال گذشته 689 میلیون داروی خارجی به کشور وارد شد که نسبت به سال 1400 کاهش چشمگیری داشته است. در سال 1400 میزان عددی واردات داروهای خارجی 719 میلیون بوده است.

سال گذشته کشورهای آلمان، هند، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا از منابع اصلی واردات داروی خارجی بودند و چین رتبه هشتم واردات دارو به کشور را به خود اختصاص داد.

وزارت بهداشت، درمان و پزشكي، سازمان غذا و دارو، پزشكي شيميايي،

پرفروش ترین داروهای سال 1402 کدامند؟

آموکسی سیلین از نظر ریالی پرفروش ترین دارو در سال 1402 بود. پس از آن ایمونوگلوبولین، قرص سفیکسیم، سرم کلرید سدیم تزریقی، قرص سرماخوردگی، کوآموکسی کلاو، انوکساپارین، قرص متفورمین، استامینوفن و انسولین گلارژین 10 داروی پرفروش ریالی سال گذشته بودند.

فروش 1.7 میلیارد داروی متفورمین در یک سال!

داروی متفورمین که عمدتاً برای کاهش قند خون تجویز می شود، با وجود اینکه از نظر ریالی در رتبه هشتم قرار دارد، بیشترین فروش عددی را در سال گذشته داشته است به طوری که سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون واحد از این دارو به مصرف کننده فروخته شد. رسیده است.

مصرف زیاد دستگاه های چرک خشک کن؛ ایرانی ها 3 برابر سایر کشورها آنتی بیوتیک مصرف می کنند

نگاهی به اسامی 10 داروی پرفروش سال گذشته نشان می دهد که بیشتر این داروها در دسته آنتی بیوتیک ها قرار می گیرند که خبر خوبی برای نظام سلامت کشور نیست، زیرا به گفته رئیس سازمان غذا و دارو 40 درصد نسخه های موجود در کشور حاوی آنتی بیوتیک است. که این آمار 10 درصد بیشتر از میانگین جهانی است. همچنین میزان مصرف آنتی بیوتیک در ایران سه برابر متوسط ​​مصرف سالانه در کشورهای عضو OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) است.

عدم نظارت بر نسخه پزشکان و فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک در برخی داروخانه های غیرمجاز را می توان عاملی برای فروش بالای شیاف در آمار دارویی کشور دانست.

این در حالی است که سازمان های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی به طور مداوم نسبت به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها هشدار می دهند زیرا مصرف خودسرانه یا تجویز بی رویه آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد پدیده ای به نام مقاومت میکروبی به معنای از بین رفتن اثر آنتی بیوتیک ها بر بیماری های عفونی و این خطر می شود. وجود دارد در سال های آینده داروهای چرکی بر روی بسیاری از بیماری های میکروبی موثر نخواهد بود و درمان بیماران بهتر خواهد شد!

تحلیل کلی آمارهای دارویی

بر اساس آمار دارویی کشور در سال 1402 حدود 20 درصد از داروهای فروخته شده بدون نسخه پزشک یا به اصطلاح OTC بوده و نزدیک به 80 درصد داروها با نسخه پزشک به فروش می رسید.

آمار دارویی شامل مجموعه ای از اطلاعات مربوط به بازار دارویی کشور از جمله واردات، تولید و فروش دارو است که با جمع بندی داده های ارسالی شرکت های پخش به سامانه TITEC (سامانه ردیابی و کنترل اصالت دارو) جمع آوری شده است. داروها) به منظور تحلیل بازار دارویی کشور و سیاست گذاری مسئولان سازمان. برای استفاده توسط شرکت های عرضه کننده مواد غذایی و دارویی. تهیه و تدوین این آمار از سال 1392 آغاز شده و تا به امروز ادامه داشته است، اما با توجه به وضعیت مصرف مواد مخدر در کشور، به نظر می رسد به تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور آنطور که باید توجه نشده است. در سیاست های نظام سلامت از این داده های ارزشمند برای بهبود الگوی مصرف دارو و کاهش بار بیماری هایی که منجر به مصرف این داروها در کشور می شود؛ زیاد استفاده نمی شود.

وزارت بهداشت، درمان و پزشكي، سازمان غذا و دارو، پزشكي شيميايي،

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا