بهداشت و درمان

ایران؛ رتبه اول پیوند اعضا در آسیا

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، امید قبادی در نشست خبری «جشن نفس» که امروز یکشنبه 30 شهریور در برج آزادی برگزار شد، گفت: پس از ارائه توضیحات دکتر فاضل، پدر اهدای عضو در ایران؛ امام خمینی (ره) دو هفته قبل از رحلت فتوای اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی را اعلام کردند.

وی با بیان اینکه اگرچه فتوای امام در سال 68 صادر شد، اما شورای اسلامی در سال 79 قانون اهدای عضو را تصویب کرد، اظهار داشت: قطعاً در این مدت 11 ساله افراد نیازمند به اهدای عضو جان خود را از دست دادند.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو ایران درباره اهدای عضو در کشور گفت: شاخص اهدای عضو سالانه و به ازای هر یک در میلیون محاسبه می شود. میزان اهدای عضو کشور در سال 1979 معادل 0.2 درصد بوده است. قبل از دوران کرونا، میزان اهدای عضو در کشور برابر با 14.3 درصد و در دوران کرونا به 13.24 درصد رسید.

قبادی ادامه داد: از سال 79 تاکنون بیش از 11 هزار پیوند عضو در کشور انجام شده است. بررسی تعداد رویه های انجام شده نشان می دهد که ازمغان 250 هزار میلیارد تومان صرفه جویی ارزی برای کشور داشته است.

وی با بیان اینکه اهدای عضو در کشور رایگان است، افزود: اگرچه اهدای عضو مرگ مغزی در کشور رایگان است، اما عضوی مانند ریه در آمریکا حدود 1.5 میلیون دلار هزینه دارد. هر عمل پیوند کبد حدود 500 میلیون تومان هزینه دارد و این مبلغ توسط دولت پرداخت می شود.

این کارشناس با بیان اینکه 79 کشور دنیا دارای امکانات پیوند اعضا هستند، گفت: ایران رتبه 29 دنیا را در زمینه پیوند اعضا دارد و اولین کشور آسیا است.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو ایران درباره وضعیت اهدای کبد گفت: سالانه 700 پیوند کبد در یک مرکز پیوند در استان فارس انجام می شود. تنها ایران در خاورمیانه موفق به پیوند کلیه اعضای قابل پیوند شده است.

قبادی ادامه داد: اگرچه دستاوردهای ایران در زمینه پیوند بسیار خوب است اما باید بگوییم که میزان اهدای عضو در کشور بسیار کم است. بررسی ها نشان می دهد سالانه 5 تا 8 هزار نفر در کشور به بیماری عروق مغزی مبتلا می شوند که از این تعداد 3 هزار نفر توانایی پیوند را دارند. اگرچه 3000 مرگ مغزی واجد شرایط پیوند در کشور وجود دارد، اما تنها 1000 نفر با اهدای عضو موافقت می کنند.

وی با بیان اینکه هر مرگ مغزی می تواند جان 8 نفر را نجات دهد، تصریح کرد: با توجه به تعداد افراد مرگ مغزی که قابلیت پیوند دارند، برای اهدای عضو رضایت نمی دهند. .

قبادی با بیان اینکه فرهنگ سازی در خصوص اهدای عضو ضروری است، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد مولفه «علم» 20 درصد در پیوند اعضا نقش دارد. همچنین مولفه های «تجهیزات» و «فرهنگ» به ترتیب 30 و 50 درصد نقش دارند.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو ایران درباره وضعیت دارویی پیوند اعضا گفت: دکتر مهدوی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که مدتی است شربت پیوند عضو در بازار موجود نیست و پس از ما اعلامیه، 50 شربت با مدت زمان 5 ماه دریافت کردیم. اعلام وصول. وضعیت پزشکی پیوند اعضا مساعد نیست. البته باید بگوییم که تحریم پزشکی را تحت تاثیر قرار داده و برخلاف ادعای کشورهای غربی، از نظر پزشکی تحریم هستیم.

وی با بیان اینکه در زمینه پیوند اعضا تحقیقات جهانی انجام شده است، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که پیوند اعضا در اولویت بسیاری از نظام های سلامت قرار نمی گیرد. پیوند عضو می تواند هزینه های درمان را کاهش دهد. به عنوان مثال هزینه 5 ساله پیوند کلیه نسبت به دیالیز بررسی شده است و نتایج نشان می دهد که هزینه پیوند کلیه معادل یک هفتم هزینه دیالیز است.

قبادی درباره بقای پیوند اعضا گفت: پیوند اعضا بر اساس فواصل 3، 5 و 10 ساله بررسی می شود. مطالعات نشان می دهد که میزان بقای بیماران پیوند کلیه 96 درصد است. همچنین میزان بقای پیوند کبد و قلب به ترتیب 93 و حدود 92 است. نکته مهم و اساسی این است که عمل پیوند آغاز یک مشاهده 30 ساله است، یعنی بیمار پیوند عضو باید 30 سال تحت نظر باشد.

نیشابور در صدر جدول اهدای عضو ایران قرار دارد

کتایون نجفی زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران در این جلسه گفت: متاسفانه وضعیت اهداکنندگان عضو مساعد نیست و این موضوع ریشه در عوامل مختلفی دارد. اهدای عضو ملاک اهدا نیست، اما خانواده یک فرد مرگ مغزی باید برای اهدای عضو رضایت دهند.

وی با بیان اینکه اسپانیا رتبه اول اهدای عضو را در جهان دارد، افزود: قانون اهدای عضو در اسپانیا بر اساس «نظر اولی» است، اما خانواده یک فرد مرگ مغزی همچنان به اهدای عضو بسیار نزدیک است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که 48 درصد خانواده ها به اهدای عضو رضایت می دهند و اگر از قصد فرد مرگ مغزی اطلاع داشته باشند، میزان رضایت برای اهدای عضو به 100 درصد می رسد. این امکان را فراهم کرده ایم که افراد از طریق پیام تصویری با خانواده خود حرف آخر را بزنند تا خانواده ها از نیت عزیزان خود مطلع شوند.

وی با بیان اینکه اهدای عضو با شاخص پی آر پی محاسبه می شود، افزود: منظور از شاخص پی آر پی این است که میزان اهدای عضو بر اساس یک در میلیون محاسبه می شود. بر اساس شاخص PRP، نیشابور با شاخص 41.5 درصد و 22 مورد اهدا در صدر جدول اهدای عضو ایران قرار دارد. جمعیت شهرستان نیشابور 500 هزار نفر است.

نجفی زاده گفت: برخی شهرها نیز آمار مطلوبی ندارند; جمعیت شهر کرمان بیش از یک میلیون نفر و شاخص اهدای پی آر پی این شهر 2.9 است.

وی با بیان اینکه شاخص پی آر پی در نقاط مختلف کشور متفاوت است، افزود: میزان این شاخص در اسپانیا یکسان است اما در کشور ما متفاوت است. این موضوع ریشه در دو موضوع «نظام درمان» و «نظارت و بازرسی» دارد. بحث اهدای عضو جزء نظام سلامت کشور محسوب نمی شود، در حالی که باید جزء نظام سلامت کشور باشد. همچنین بحث نظارت مشکل است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران درباره بودجه مراکز پیوند عضو گفت: اهدای عضو در کشور به صورت رایگان انجام می شود. طبق قانون، وزارت بهداشت تمام هزینه های اهدای عضو را پرداخت می کند. وزارت بهداشت هر سه ماه یکبار بودجه را بر اساس عملکرد مراکز پیوند پرداخت می کند اما پرداخت ها با تاخیر انجام می شود.

وی گفت: پیوند عضو در کشور رایگان است اما افرادی که در هند به پیوند اعضا نیاز دارند باید به اهداکننده، سیستم اهدا و درمانگر پرداخت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا