سلامت خانواده

ایرادات ممنوعیت مصرف شیر در طب سنتی چیست/ لبنیات چه مزایایی دارد؟

فاخره بهبهانی: علیرغم تهمت هایی که مدعیان طب سنتی به شیر و لبنیات می زنند و مصرف این فرآورده ها را برای افراد سرد مزاج و مبتلایان به بیماری های سرد مانند دردهای استخوان و مفاصل مانند کمردرد و زانو منع کرده اند. درد، اما باید بدانید که از نظر طب سنتی مصرف شیر و لبنیات منعی ندارد و حتی مفید تلقی می شود. دکتر الهام پارسا پزشک متخصص طب سنتی و از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: در طب سنتی برای دریافت کلسیم و پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شود به همان اندازه شیر مصرف شود. و لبنیات تا حد امکان افرادی که لبنیات را همراه با مکمل ها یا غذاهایی مصرف می کنند که می تواند عوارض جانبی احتمالی آن را کاهش دهد.

دکتر پارسا با اشاره به اینکه در برخی منابع مزاج شیر را گرمتر و در برخی دیگر سردتر عنوان کرده اند، می گوید: آنچه مشخص است این است که افراد سرد مزاج و بیماری ها نباید شیر را با فواید آن مصرف کنند و در مصرف آن زیاده روی نکنند. . افراد گرم مزاج بهتر است شیر ​​با شکر و سرد مزاجان شیر با عسل یا دارچین و زنجبیل بخورند. در طب سنتی ترکیبی به نام شیر جوشیده وجود دارد که برای همه مزاج ها توصیه می شود. یک چهارم لیوان آب را با شیر مخلوط کنید و بگذارید در حین جوشیدن تبخیر شود. این شیر عوارض احتمالی کمتری خواهد داشت. بسیاری از افرادی که تحصیلات دانشگاهی در رشته طب سنتی ندارند، مصرف غذاهایی مانند بادام، انجیر و تخم مرغ سورباتی را به‌جای شیر از منابع کلسیمی معرفی می‌کنند. اما مردم باید بدانند که غذاهای گیاهی ممکن است حاوی کلسیم قابل توجهی باشند، اما به دلیل وجود ترکیباتی مانند اسید اگزالیک و اسید فیتیک، کلسیم قابل جذبی ندارند و جایگزین مناسبی برای لبنیات نیستند.

محصولات لبنی چه مزایایی دارند؟

در منابع طب سنتی علاوه بر توصیه به مصرف شیر با فواید، آمده است که هر لبنیات را با فواید آن نیز مصرف کنید. بهتر است ماست و دوغ را با نعنا یا پونه کوهی ترکیب کنید تا سبز شوند. از پنیر با سیاه دانه، آویشن، نعناع یا عسل و کشک با گل قند که ترکیبی از شکر و عسل و گل رز است استفاده کنید و با عسل از کره و خامه استفاده کنید. در طب سنتی بهترین نوع شیر برای مصرف شیر گاو و پس از آن شیر بز، گوسفند و حیواناتی است که در فضای باز چرا می کنند.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا