سلامت خانواده

ایجاد فرصت برای خودروسازان داخلی برای همکاری با خارجی ها/ خودروها از سبد کالاهای سرمایه ای مردم حذف شود

اقتصاد آنلاین – فاطمه جوادی; صنعت خودرو توسط دولت اداره می شود و موضوع واگذاری سهام خودروسازان به عنوان یک وعده باقی مانده است. اما این همه ماجرا نیست. زیرا قیمت خودرو به صورت سفارشی تعیین می شود و در نتیجه تولید خودرو برای خودروساز به صرفه نیست و عدم تولید بازار را به هم می زند; گفتنی است برای همین تعداد ناکافی خودروهای تولید شده، خودروساز انگیزه ای برای افزایش کیفیت محصولات خود ندارد. در نتیجه چنین وضعیتی دو خودروساز بزرگ دولتی با زیان انباشته بیش از 200 هزار میلیارد تومانی مواجه شده و در شرایطی قرار گرفته اند که با پرسنل بالا و بهره وری پایین نه راه پس دارند و نه راه پیش. .

از سوی دیگر بازار خودرو نیز دچار التهاب شده است. خودرو از کالای مصرفی به عنوان وسیله حمل و نقل به کالای سرمایه ای تبدیل شده و تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار و تورم بالای موجود قرار گرفته است به گونه ای که طی چند ماه گذشته بی سابقه ترین افزایش قیمت خودرو به دنبال جهش نرخ ارز رخ داده است. خودروهایی که در سایر کشورهای همسایه خارج از کلاس به حساب می آیند به مدد تورم به گنجینه ای ارزشمند در ایران تبدیل شده اند و به ابزاری برای سفته بازی و دلالی تبدیل شده اند.

در شرایطی که هم خودروساز از وضعیت موجود ناراضی است و هم به دنبال راهی برای نفس کشیدن است و هم مردم به عنوان مصرف کننده از خرید خودرو منصرف شده اند. آیا بازار خودرو کاهش می یابد؟

در همین زمینه هارویک یاریجانیان، عضو هیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به خبرنگار اقتصاد آنلاین وی بیان کرد: دولت باید برای ارتقای کیفی صنعت خودرو برنامه ریزی بلندمدت داشته باشد و علاوه بر این موضوع و تا زمانی که بهبود انجام نشود، التهاب بازار را با واردات مدیریت کند. تا زمانی که واردات را وارد مدار نکنیم، این التهاب از بین نمی رود.

وی افزود: باید به جمع بندی نهایی برسیم که آیا در تولید خودرو مزیت رقابتی داریم یا خیر، کاملا مشخص نیست خودروساز ما به دنبال ساخت چه کلاس خودرویی است و بلاتکلیفی خودروساز در حال سرایت به خودروسازان است. جامعه ای که در آن زندگی می کنیم و شهرداری برای رهایی از این بلاتکلیفی مجبور به واردات اتوبوس از چین برای ناوگان حمل و نقل عمومی شد.

یاریجانیان ادامه داد: نام خود را به عنوان خودروساز معرفی کردیم، اما در بسیاری از کلاس های خودرویی خودرو نداریم، به عنوان مثال ناوگان تاکسیرانی ما نیاز به وانت دارد، اما تولید وانت در کشور ناچیز است یا ضد گلوله نداریم. اتومبیل برای تضمین امنیت شخصیت ما. محدودیت های زیادی در زمینه تولید وانت وجود دارد و وانت ها با تکنولوژی قدیمی و مصرف سوخت بیشتر تولید می شوند که در صورت گران شدن سوخت استفاده از آن به صرفه نیست. همچنین آمبولانس های تولید داخل که استانداردهای جهانی را ندارند.

یکی از اعضای هیئت اتاق تهران تصریح کرد: برای عبور از همه این مسائل باید به سمت بهینه سازی حرکت کنیم. متاسفانه تا زمانی که به فکر بهینه سازی نباشیم، حداقل روی چند کلاس خودرو تمرکز کنیم و خودرویی خوب برای ورود به بازارهای جهانی بسازیم، وضعیت فعلی تولید خودروهای دهه هفتاد و هشتاد ادامه خواهد داشت.

ساخت خودرو با شرکت های مطرح خارجی

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در ساخت هیچ نوع خودرویی مزیتی نداریم اما می توان با شرکت های مطرح خارجی مانند تویوتا سرمایه گذاری مشترک انجام داد و خودرو تولید کرد.

یاریجانیان تصریح کرد: در کشور ما خودرو ساخته می شود و سپس برای کاربری خاص مانند رانندگی تاکسی یا پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده می شود، در حالی که در کشورهای دیگر تاکسی متولد می شود و خودرو از روز اول به عنوان تاکسی طراحی می شود. خودروها باید بهینه شوند تا از روز اول بگوییم این خودرو تاکسی است، اگر این کار را انجام دهیم می توانیم بگوییم که استانداردهای جهانی برای رفاه اجتماعی مردم را داریم.

ما با انبوه خودروهای دست دوم شبیه کوبا شده ایم

وی تصریح کرد: اگر واردات خودرو اتفاق نیفتد با حجم زیادی از خودروهای فرسوده و فرسوده مواجه می شویم و از نظر این همه خودروهای قدیمی و پرمصرف و استهلاک کمی داریم شبیه کوبا می شویم و اینها هزینه هایی است که ما برای مردم داریم. خودمان را تحمیل می کنیم.

یکی از اعضای هیئت اتاق تهران گفت: بسیاری از کشورها خودروی 5 ساله می فروشند، اما ما خودرو را از قبل ثبت نام می کنیم و قرعه کشی می کنیم، در حالی که در هیچ جای دنیا خودرو را به این شکل نمی فروشند. ” خودرو یک کالای مصرفی است، باید به این نتیجه برسیم که خودرو در خدمت خانواده است نه اینکه منابع مالی خانواده صرف خرید خودرو به هر قیمتی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا