سلامت خانواده

ایجاد بازار سیاه متادون در کشور – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامی روز چهارشنبه بیست و هشتم شهریور 1403 در حاشیه دومین سمینار سراسری تحولات نوین درمان اعتیاد و چالش های آن در ایران که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: مراکز ترک اعتیاد با فروش مواد مخدر سالانه 3 هزار میلیارد تومان درآمد دارند. ترک اعتیاد به نفع وزارت بهداشت است.

وی به فعالیت 9000 مرکز درمانی سوء مصرف مواد اشاره کرد مواد مخدر وی در کشور افزود: نظارت بر این مراکز با وزارت بهداشت است و با کمپ های ترک اعتیاد که از وزارت بهداشت مجوز دارند متفاوت است.

غلامی تصریح کرد: درمان با متادون به دلیل القای کاذب و 60 میلیون دوز برجسته شده است. اکسی کدون (دارویی است که برای درمان درد استفاده می شود و ماده آن شبیه هروئین است) در کشور مضر است زا در حالی که عرضه این دارو باید توسط وزارت بهداشت کنترل شود.

وی تاکید کرد: تولید ماده اولیه متادون برای تامین نیاز مراکز 26 تن است در حالی که در کشور بیش از 40 تن است و مجوز صادرات این دارو به افغانستان و پاکستان داده شده اما در سال جاری به فروش می رسد. بازار سیاه است و بیماران ما نمی خواهند به مراکز درمانی بروند. رجوع به مصرف مواد شود.

غلامی با بیان اینکه یک بیمار معتاد نیز 10 نفر را به سمت مصرف سوق می دهد مواد مخدر می راند، گفت: بیمارانی که از مصرف هستند مواد مخدر افراد پرخطر به استفاده از مواد کم خطر، درمان نگهدارنده و استفاده از متادون تشویق می شوند، زیرا با این دارو 70 درصد عملکرد خود را به دست می آورند و به جامعه بازمی گردند.

وی تاکید کرد: عمده فعالیت ما در مراکز درمانی سوء مصرف مواد، درمان نگهدارنده است اما تولید متادون بیش از نیاز مراکز درمان سوء مصرف مواد است.

بعد رضا حیله گری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار نسبت به افزایش مصرف حشیش و ماری جوانا جوانا وی در کشور گفت: روزگاری مردم برای سرخوشی، بی خوابی به ویژه در ایام امتحانات از مواد محرک استفاده می کردند، اما اکنون حشیش و ماری جوانا جوانا به ویژه در بین جوانان کشور جایگزین این مواد شده است.

آرمین محمدی یکی از اعضای هیئت مدیره مرکز ملی ترک اعتیاد نیز گفت: گل در بین جوانان بسیار محبوب است و این تصور غلط وجود دارد که این دارو به عنوان یک محرک بدون عارضه در بین نوجوانان و جوانان رواج دارد.

وی تاکید کرد: امروز حشیش ماری است جوانا و گل با مواد سیگار مخلوط و مصرف می شود ضمن اینکه سلامت جسمی و روحی نوجوانان و جوانان را به خطر می اندازد و باید در این جمعیت اطلاع رسانی و آموزش های لازم انجام شود و به خانواده ها آگاهی داده شود.

محمدی تصریح کرد: آموزش اولین قدم برای پیشگیری از اعتیاد است. آموزش و پرورش باید امکان اطلاع رسانی و آموزش دانش آموزان در مورد خطرات و پیشگیری از اعتیاد را در مدارس فراهم کند.

به گفته وی، وزارت بهداشت باید پروتکل های ترک اعتیاد را ویرایش و به روز کند زیرا روش های آن مربوط به 10 سال پیش است.

محمدی ادامه داد: پروتکل های ترک اعتیاد ما وارداتی است و بومی سازی نشده است، لازم است این روش ها بر اساس پراکندگی جغرافیایی، فرهنگ استانی و… اجرا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا