سلامت خانواده

اگر می خواهید هورمون هایتان تنظیم شود، برای مدتی از مصرف این غذاها اجتناب کنید

به گزارش خبرآنلاین، هورمون ها پیام های شیمیایی بدن هستند که وقتی به اندام های مختلف ارسال می شوند واکنش های متفاوتی ایجاد می کنند. این هورمون ها که از غدد درون ریز ترشح می شوند، نقش حیاتی در عملکرد صحیح بدن دارند.

تسنیم در خبر نوشت: به همین دلیل تغییر در ترشح هورمون ها می تواند تاثیرات جدی بر عملکرد اندام ها بگذارد. متخصصان می گویند که انسان باید به طور منظم ورزش کند و رژیم غذایی سالم داشته باشد. با این حال، در برخی موارد، داشتن یک رژیم غذایی سالم نیز می تواند بیماری فرد را بدتر کند.

اختلالات هورمونی می تواند دلایل زیادی داشته باشد و مشکلات زیادی به خصوص در زنان ایجاد کند. غدد درون ریز شامل غده هیپوفیز و هیپوتالاموس، غده صنوبری، تیروئید و غدد پاراتیروئید، غدد فوق کلیوی، لوزالمعده یا پانکراس، تخمدان ها، بیضه ها و غدد درون ریز ثانویه هستند. هر گونه تغییر در روند ترشح این غدد می تواند باعث عدم تعادل هورمونی در فرد شود.

در این گزارش به معرفی 5 ماده غذایی سالم می پردازیم که در هنگام به هم خوردن تعادل هورمونی بدن باید با احتیاط مصرف کرد.

1- سبزیجات

زمانی که سطح هورمون ها در بدن فرد دچار نوسان می شود، باید در مصرف سبزیجاتی مانند بادمجان، فلفل، سیب زمینی و گوجه فرنگی احتیاط کرد و از زیاده روی در مصرف آنها خودداری کرد. این غذاها برای سلامتی افراد مضر هستند و باعث التهاب در بدن می شوند.

سبزیجات چلیپایی (مانند سبزیجات چلیپایی، کلم بروکلی، کلم بروکسل و آروگولا) می توانند در این دوره شرایط فرد را تشدید کنند. این غذاها ارتباط مستقیمی با عوارض مربوط به غده تیروئید دارند.

2- گوشت قرمز

غذاهای غنی از چربی های اشباع شده مانند گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر برای افرادی که سطح هورمون های آنها در نوسان است بسیار مضر است. چربی های اشباع شده می توانند تولید استروژن را در بدن افزایش دهند که این امر عوارض مربوط به نوسانات هورمونی را تشدید می کند.

به جای این غذاهای ناسالم، بهتر است در این دوران از تخم مرغ و ماهی سرشار از اسیدهای چرب و امگا 3 استفاده کنید. ماهی های چرب مانند سالمون دارای خواص ضد التهابی هستند و بهترین منبع اسیدهای چرب و امگا 3 هستند که برای سلامتی افراد ضروری هستند.

3- استویا

استویا یک شیرین کننده طبیعی است که از عصاره گیاه شیرین بیان استخراج می شود و در بیشتر موارد جایگزین قند می شود. این ماده به عنوان افزودنی مجاز در صنایع غذایی استفاده می شود. مصرف استویا برای زنان باردار و افرادی که سطوح هورمونی آنها در نوسان است توصیه نمی شود.

مصرف مقدار کمی استویا برای بدن مضر نیست اما استفاده زیاد از این ماده باعث سقط جنین در زنان باردار و اختلال در چرخه قاعدگی می شود. بهتر است خانم ها از شیرین کننده های طبیعی مانند عسل و شکر زرد استفاده کنند.

4- سویا و فرآورده های وابسته

سویا و مواد غذایی تولید شده از آن برای سلامت بدن بسیار مفید است. برخی افراد فقط از محصولات لبنی تهیه شده از سویا استفاده می کنند. اگر از مشکلات هورمونی رنج می برید، این عمل می تواند برای عملکرد بدن مضر باشد.

سویا دارای مقدار زیادی فیتواستروژن است. این ماده مانند استروژن در بدن عمل می کند. این در حالی است که فیتواستروژن گیاهی با استروژنی که بدن تولید می کند یکسان نیست، اما مصرف زیاد سویا باعث کاهش ترشح استروژن تولید شده توسط بدن می شود و در نتیجه تخمک گذاری در زنان اتفاق نمی افتد.

5- لبنیات

شیر و لبنیات از مواد غذایی ضروری هستند که برای سلامت جسمی و روحی انسان باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. لبنیات سرشار از کلسیم هستند اما اگر ترشح هورمون ها در بدن فرد دچار نوسان شده است، بهتر است در مصرف آن دقت شود.

لبنیات می تواند باعث التهاب در دستگاه گوارش این افراد و همچنین تحریک معده و روده شود. لبنیات نیز می تواند منجر به افزایش چربی پوست و بدتر شدن آکنه در این افراد شود.

کارشناسان می گویند افرادی که از عدم تعادل هورمونی رنج می برند باید به پزشک مراجعه کنند. این افراد باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند و از مصرف برخی غذاها پرهیز کنند. غذاهای مفید برای افراد سالم ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی در این افراد مشکل ایجاد کند. این افراد بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا