علمی و فناوری

اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: توسعه فناوری در کشور وظیفه اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری است و در این راستا برنامه ستاد توسعه هوش مصنوعی این معاونت کمک به دانشگاه ها، پژوهشگران است. و شرکت های دانش بنیان برای توسعه فناوری ها و کاربرد هوش مصنوعی. در ایران با استفاده از ابزار اپراتور.

وی افزود: پیش بینی می شود امسال اکوسیستم هوش مصنوعی در کشور راه اندازی شود و صدها واحد پردازشگر گرافیکی (GPU) دریافت کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان رایزنی با رئیس جمهور و بسیاری از نهادها از جمله سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد مرکز توسعه هوش مصنوعی در کشور در کنار شورای راهبری هوش مصنوعی را برشمرد و یادآور شد: هدف، مدل های مختلفی در بسیاری از کشورها مورد بررسی قرار گرفت. .

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد که برخی از کشورها وزارتخانه و برخی شورای راهبری هوش مصنوعی زیر نظر ریاست جمهوری ایجاد کرده اند.

اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی در حال تدوین است

وی افزود: پس از ساعت ها رایزنی و رایزنی با کارشناسان و صاحب نظران هوش مصنوعی و شبکه ها به این نتیجه رسیدیم که در کشور باید مرکزی به نام مرکز ملی هوش مصنوعی داشته باشیم تا کار بزرگی در این زمینه انجام شود. از جمله نظارت و تنظیم و همچنین توسعه. باید زیرساخت های بزرگ را در دست گرفت و شورایی به عنوان سرپرست و هیئت عالی امنا برای این مجموعه تشکیل شود.

معاون علمی رئیس جمهور یادآور شد: در اسفند ماه 1402 مرکز ملی هوش مصنوعی تأسیس و حکم رئیس آن توسط رئیس جمهور صادر شد و اعضای شورای راهبری این مرکز نیز معرفی شدند. است.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: این مرکز در حوزه هوش مصنوعی فراتر از معاونت علمی ریاست جمهوری است و همه دستگاه ها رسالت مشخصی نسبت به این مرکز دارند.

وی از برگزاری جلسات مختلف با طرف های تاثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی از جمله سرمایه گذاران مختلف، ادارات دولتی و صندوق ها خبر داد و تصریح کرد: در این راستا صندوق توسعه تحقیق و فناوری هوش مصنوعی نیز تصویب و افتتاح شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این صندوق با سرمایه 10 هزار میلیارد تومانی برای فعالیت در نظر گرفته شده است، افزود: بخش خوبی از این سرمایه مورد پذیرش نهادهایی مانند صندوق توسعه ملی و چندین مودیان بزرگ در حوزه قرار گرفته است. اپراتورها پرداخت کنند، بنابراین اقدامات عملیاتی بسیار خوب پیش رفته است و برنامه‌ها این است که مرکز ملی هوش مصنوعی در گام اول یک کاربر هوش مصنوعی یا به اصطلاح اپراتور هوش مصنوعی را در کشور راه‌اندازی کند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: طبق برنامه این اپراتور هوش مصنوعی سه سرویس اصلی یعنی مزرعه بزرگ پردازشی را ارائه می دهد که اندازه و ابعاد آن در حال بحث است. یک مرکز داده یا مرکز داده بزرگ برای تولید داده و همچنین یک کتابخانه بزرگ زبان و تصویر، مجموعه‌هایی هستند که باید در اپراتور اصلی مدیریت شوند.

در بخشی دیگر از این نشست خبری معاون علمی، فناوری و اقتصادی دانش بنیان رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که تدوین و اجرای نظام ارزیابی دانش بنیان هر گونه تغییری در اکوسیستم و اکوسیستم ایجاد کرده است. اکوسیستم دانش بنیان کشور گفت: در نظام نوین ارزیابی دانش بنیان ها علاوه بر سطح فناوری، میزان اشتغال تخصصی و گردش مالی شرکت ها سنجیده می شود و شرکت های فناور به نوپا، نوآور و نوآور تقسیم می شوند. شرکت های فناور بر این اساس.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه این همان سیستم طبقه بندی نوع یک، دو و سه سابق است، گفت: این اشتباه است چرا که پیش از این مجموعه های فناوری تنها بر اساس فناوری طبقه بندی می شدند.

وی تصریح کرد: سیستم جدید ارزیابی مجتمع‌های فناوری اکنون به ابزاری جدی برای برنامه‌ریزی و مدیریت تسهیلات برای سازوکارهای حمایتی معاونت علمی تبدیل شده است و اینکه می‌گوییم 7000 مجتمع فناوری ما شرکت‌های نوپا و حدود 800 تا 1000 فناور هستند. ” و 2000 نفر مبتکر هستند، یک چشم انداز واقعی به ما می گوید که اقتصاد و حجم صادرات کشور در چه مرحله و شرایطی است، برای برنامه ریزی جدی معاونت علمی است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در سه ماه آینده ارزیابی مجموعه های فناوری به طور اساسی به روز می شود و ارزیابی ها توسط پارک ها انجام می شود و آسان تر و بعضاً غایب خواهد بود، افزود: در حال حاضر 10 مورد است. پارک های علم و فناوری کشور به عنوان معاون علمی رئیس جمهور در شرکت های نوپا فعالیت می کنند. عمل می کنند.

دهقانی فیروزآبادی در عین حال تاکید کرد: تمرکز ارزیابی های جدی و حضوری بر روی شرکت های نوآور و فناور که بازی اصلی آنهاست خواهد بود.

وی پیش بینی کرد: امسال علاوه بر متعادل سازی سیستم حمایتی گروه های فناور و تحقق ارزیابی ها، حداقل یک هزار شرکت جدید از شرکت هایی که قبلا در پارک ها بودند به شرکت های دانش بنیان جدید تبدیل شوند.

108 شرکت دانش بنیان در بورس حضور دارند. امیدواریم تا پایان سال حداقل 100 درصد رشد را تجربه کند

در ادامه این نشست خبری دهقانی فیروزآبادی از حضور 108 شرکت دانش بنیان در بورس خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال حداقل 100 درصد رشد را تجربه کنند.

وی افزود: یکی از مراحل بلوغ برخی از شرکت های دانش بنیان، معرفی آنها به بازار سرمایه و مشارکت آنها توسط سرمایه های مردمی است. لازم نیست یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به دفتر علمی ریاست جمهوری مراجعه کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ادامه داد: زمانی که موضوع کلان داده مطرح می شود یا موضوع داده های مربوط به مردم یا امنیت مردم مرتبط است، صلاحیت شرکت ها برای ورود به بورس بررسی و ارزیابی می شود. کارگروه تشکیل شده در معاونت علمی قرار داده شده.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا