علمی و فناوری

اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)یک شرکت هواپیمایی متعلق به اسلواکی تماس گرفت کلاین کلاین ویژن اولین پرواز مسافربری جهان را با خودروی پرنده خود انجام داد.

به گزارش IA، Kleinvision با ماشین پرنده خود به نام AirCar به این نقطه عطف دست یافت، در حالی که یک موسیقیدان فرانسوی به نام ژان میشل ژار را به عنوان مسافر در ماشین پرنده خود داشت.

این آزمایش در باند فرودگاهی در اسلواکی انجام شد.

در ویدئویی که این شرکت منتشر کرده، یک خودروی اسپرت پرنده با بال دیده می شود که ابتدا روی باند فرودگاه روی چهار چرخ خود حرکت می کند و سپس از زمین بلند می شود و با بازکردن بال های کناری و عقبی خود در هوا معلق می ماند. سرعت گرفتن . چند دقیقه بعد به سلامت فرود می آید.

لازم به ذکر است که در ژوئن 2023، یک خودروی پرنده به نام “مدل A” که توسط شرکت Alef Aeronautics که مقر آن در کالیفرنیا است، از سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده گواهینامه صلاحیت پروازی ویژه دریافت کرد. انجام داد این اولین وسیله نقلیه در نوع خود است که مجوز رسمی پرواز را از دولت ایالات متحده دریافت کرده است.

توسعه ماشین های پرنده

در سال 2021، ماشین پرنده AirCar اولین پرواز درون شهری خود را انجام داد و یک پرواز 35 دقیقه ای بین فرودگاه های بین المللی نایمخن و براتیسلاوا در اسلواکی انجام داد.

این خودروی پرنده در ژانویه 2022 گواهینامه قابلیت پرواز خود را دریافت کرد و این شرکت ادعا می کند که نمونه اولیه 130 ساعت پرواز و 520 برخاست و فرود در فرودگاه های بین المللی مختلف ثبت کرده است.

ماشین پرنده AirCar شامل چندین واحد کاربردی است که برای سفرهای زمینی و هوایی به طور همزمان طراحی شده اند. بدنه آیرودینامیکی آن نه تنها مسافران را به راحتی در خود جای می دهد، بلکه عملکرد بالابر را در طول پرواز نیز افزایش می دهد.

از ویژگی های پیشرفته آن می توان به بال های جمع شونده، دم تاشو و سیستم استقرار چتر نجات اشاره کرد. دم تاشو نقش مهمی در بهبود پایداری طولی و قابلیت های برخاست مانند هواپیماهای سنتی دارد. علاوه بر این، در حالت سفر زمینی، این دم تا شده و با اندازه جمع و جورتر، به تطبیق پذیری ایرکار در محیط های شهری کمک می کند.

این شرکت اعلام کرده است که در توسعه های آتی خود قصد دارد خودروهای پرنده سه و چهار نفره، موتورهای دوگانه و نسخه آبی خاکی تولید کند.

نمونه اولیه AirCar از یک موتور 160 اسب بخاری BMW برخوردار است، دارای یک ملخ ثابت و یک چتر نجات برای اقدامات ایمنی بیشتر است.

کلاین ویژن می گوید که مدل دو نفره این خودروی پرنده حدود 1100 کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت بار آن 200 کیلوگرم است. همچنین قادر است تا ارتفاع 2500 متری اوج بگیرد و به حداکثر سرعت 103 گره دریایی (190 کیلومتر در ساعت) برسد.

این شرکت آزمایش موتور پیشرفته هوانوردی ADEPT Airmotive را که به دلیل طراحی قوی، سبک و کم مصرف شناخته شده است، برای ساخت نمونه های اولیه Aircar تکمیل کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا