سلامت خانواده

اولویت های ظفرخندی در ساختمان ایوانک/ مهمترین چالش وزارت بهداشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، وزیر بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت کشور باید پاسخگوی مسائل و مشکلاتی باشد که این حوزه را تحت الشعاع قرار داده است. بنابراین، اولین برنامه ظفر خاندیبرنامه ها و اقدامات او باید در اولویت قرار گیرد.

حضور ظفر خاندی در ساختمان ایوانک همزمان با تجمعات و اعتراضات جامعه پرستاری کشور بود و شاید بتوان این موضوع را مهم ترین چالش پیش روی وزیر بهداشت دولت چهاردهم برای آغاز به کار در ساختمان ایوانک دانست.

ضمن اینکه وزیر بهداشت باید با اولویت بندی وظایف و برنامه هایی که در دستور کار دارد جهت گیری خود را مشخص کند.

ابراهیم نوری گوشکی متخصص طب خانواده گفت: تنها خواسته من از وزیر بهداشت همین است یک بار برای همیشه با استفاده از توانمندی های موجود، برنامه درمان خانواده را به صورت تمام عیار و در قالب سامانه همسطح سازی و واقعی سازی تعرفه ها و تجمیع بیمه ها در روستاها و شهرها اجرا کنید.

وی افزود: اگر همین اقدام انجام شود، ظفر خاندی تمام ماموریت های خود را در حوزه سلامت انجام خواهد داد.

آصف مهدوی، دبیر شورای سیاست گذاری صادرات سازمان غذا و دارو گفت: تمام مسائل مربوط به دارو بر عهده سازمان غذا و دارو نیست و به عنوان مثال در خصوص طرح داروساز علاوه بر سازمان، نهادهای دیگری نیز دخیل هستند. وزن سازمان در دولت باید افزایش یابد. اساسنامه سازمان طبق برنامه هفتم تدوین، تدوین و ابلاغ شود.

وی افزود: در صورت بهبود روابط بین سازمانی و برون سازمانی، روابط و فرآیندهای داخلی سازمان نیز بهبود می یابد. در مورد برون سپاری نیز کارهای خوبی در سازمان انجام شد تا اینکه به پایان دولت رئیس جمهور رسیدیم و امیدواریم در دولت جدید نیز این روند ادامه داشته باشد.

یونس عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفت: ظفر خاندی با توجه به رای شکننده مجلس باید ارتباط خود را با خانه ملت تقویت کند و در این راستا نقش معاونت پارلمانی وزارت بهداشت مهم خواهد بود.

وی افزود: سازمان غذا و دارو و معاونت درمان در چند سال اخیر بیماران خاصی را بسیار اذیت کرده اند و برنامه ریزی مناسبی در رابطه با بیماران خاص نداشته اند. مثلاً از سال 1397 که پیگیر افزایش فضای فیزیکی بیماران تالاسمی در تهران هستم، حتی یک تخت درمانی برای بیماران تالاسمی در تهران و کل کشور اضافه نشده است و این ظلم بزرگی به بیماران تالاسمی است.

محمدرضا ساقیان فعال صنفی بهداشت گفت: انتظار داریم ظفر خاندی نگاه شایسته سالاری داشته باشند و افراد شایسته و توانمند را بدون توجه به گرایش های سیاسی در وزارت بهداشت به کار گیرند.

وی افزود: تقویت ساختارهای بهداشتی و اولویت دادن به سلامت بر درمان از دیگر درخواست‌های ماست ظفر خاندی این است که رهبری همواره بر آن تاکید داشته اند، اما متاسفانه در دوره های گذشته همواره درمان بر سلامت اولویت داشته است. معاونت بهداشتی باید از معاونت بهداشت انتخاب شود، این معاونت بر خلاف دوره های گذشته همواره توسط کادر پزشکی مدیریت می شده است. بحث تضاد منافع هم باید در وزارت بهداشت حل شود.

محسن اسدی لاری مدیرکل سابق امور بین الملل وزارت بهداشت گفت: مهمترین اولویت ظفر خاندی در وزارت بهداشت با کمک پزشکان منابع مالی مورد نیاز حوزه بهداشت را تامین می کنند.

وی افزود: باید با اجرای برنامه پزشکی خانواده و پرونده الکترونیک سلامت تحولی در حوزه سلامت ایجاد شود.

اسدی لاری ادامه داد: در حوزه دارو و واکسن وضعیت آشفته ای وجود دارد که باید اقدامات لازم در این زمینه به سرعت انجام شود.

محمد آسایی مشاور وزیر سابق بهداشت گفت: ظفر خاندی او باید به سرعت معاونان، مدیران و مشاوران خود را انتخاب کند.

وی افزود: یک سری کارهایی که به سرعت و در مدت زمان کوتاه قابل اجراست باید اجرا شود. کارهای زیربنایی هم جای خود را دارد.

آسایی ادامه داد: اجرای برنامه پزشکی خانواده و تهیه دستورالعمل آن باید در اولویت قرار گیرد ظفر خاندی نه به عنوان یک خلبان، بلکه به عنوان یک کشور. همچنین کشور باید برای مقابله با اپیدمی های احتمالی آماده شود.

وی افزود: اگر برنامه ای برای ادغام بهداشت و درمان و تشکیل معاونت بهداشتی وجود دارد و اقدامات زیربنایی از این دست باید به نیمه اول سال آینده موکول شود.

آسایی تاکید کرد: مشکل اعتراض پرستاران باید با پاسخگویی به نیاز آنها به سرعت حل شود.

حسن بایرامی از مدیران سابق سازمان غذا و دارو گفت: به نظر من ظفر خاندی باید حمایت از تولید داخل دارو را در دستور کار خود قرار دهد و به جای واردات فوری دارو به سمت تولید داخلی داروهای با کیفیت برویم.

وی افزود: ظفر خاندی می تواند بر اساس آمار بازار دارویی کشور را به خوبی مدیریت کند.

سلمان مریدی، دانشجوی دکتری سیاست گذاری سلامت از دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ظفر خاندی او باید در اولین فرصت به حرف پرستاران گوش دهد و به خواسته های آنها رسیدگی کند. در ادامه سخنان سایر گروه های پزشکی نیز شنیده می شود چرا که ادامه مسیر در حوزه بهداشت و درمان نیازمند حمایت ذینفعان است.

به نظر می رسد وزیر بهداشت دولت چهاردهم که همزمان با روز پزشک کار خود را آغاز کرده است، ماموریت سخت و دشواری برای مدیریت نظام سلامت کشور دارد. از بحران پرستاری گرفته تا مهاجرت کادر پزشکی و… اینها مشکلاتی است که ظفر خاندی او باید برای آنها برنامه ریزی کند و راه حلی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا