بهداشت و درمان

اهمیت پزشک خانواده در شهرها

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، کیانوش جهانپور نوشت: اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع آن و پوشش حداکثری آن در جمعیت شهری، برخلاف آنچه در آن آمده، می تواند مثبت باشد. تأثیر بر کارآفرینی و اشتغال پزشکان عمومی در سراسر کشور. این سامانه به عنوان الگویی برای ساماندهی و ارائه خدمات بهداشتی درمانی مبتنی بر مراقبت های اولیه بهداشتی و ارتباط مستقیم پزشک خانواده با بیمار ساخته شده است و در واقع نوعی ظرفیت سازی برای استفاده موثر از خدمات پزشکان عمومی و خانواده است. و در عین حال بهبود شبکه بهداشت و درمان کشور. است

برخی از مزایای پزشک خانواده برای پزشکان عمومی

1. افزایش فرصت های شغلی: با اجرای طرح پزشکی خانواده، نیاز به خدمات بیشتر پزشک عمومی برای پوشش مناطق مختلف جغرافیایی و ارائه خدمات اولیه بهداشتی افزایش می یابد. در واقع برخی از خدمات پزشکان مشمول این طرح در حال حاضر از کار افتاده یا مغفول مانده است، پزشکی خانواده فرصت های جدیدی را برای ارائه خدمات و بسته به اشتغال است و به طور کلی منکر هیچ یک از فرصت های شغلی موجود حداقل در رشته پزشکی عمومی نیست.

2. توسعه مهارت ها: با مسئولیت های گسترده پزشک خانواده در قبال مدیریت سلامت جامعه و البته ارجاع بیماران به متخصصین در صورت نیاز و مدیریت بازخورد و پیگیری کارشناسان، پزشکان عمومی فرصت بهبود و توسعه مهارت های خود را خواهند داشت.

3. ثبات و ثبات شغلی: پزشکی خانواده راهی برای احیای هویت شغلی بخش بزرگی از پزشکان عمومی و در عین حال افزایش پایداری شغل، استقرار در یک منطقه خاص به عنوان پزشک خانواده و مسئول سلامت است. یک جمعیت خاص و هدف می تواند ثبات و ثبات شغلی بیشتری را فراهم کند. برای پزشکان عمومی البته این اهمیت قبل از هر چیز مستلزم تعریف و پایبندی به هویت شغلی پزشک خانواده و تیم پزشکی خانواده است و امکان تامین نیروی انسانی با استخدام گروهی و شرکتی افراد تحت قرارداد انبوه وجود ندارد.

4. رضایت شغلی: ارتباط مستمر با جمعیت تحت پوشش از جمله بیماران و مشاهده مستقیم نتایج مثبت بهبود شاخص های سلامت جمعیت و سلامت افراد می تواند به ارتقای رضایت شغلی پزشکان کمک کند.

5. نقش کلیدی: پزشکان عمومی نقش کلیدی در سیستم ارجاع دارند و مسئولیت مدیریت بهداشت اولیه و بهبود مسیر درمان بیماران را بر عهده دارند که می تواند به بهبود وضعیت حرفه ای آنها کمک کند.

6. فرصت های کارآفرینی: پزشکان خانواده می توانند با ایجاد کلینیک ها و مراکز یا پایگاه های خدمات سلامت خود در کنار اجرای طرح طب خانواده، کسب و کار خود را توسعه دهند. توسعه کسب و کار سلامت از طریق مشارکت بخش غیردولتی و ایجاد پست های بهداشتی و حتی مراکز خدمات درمانی خصوصی در طرف قرارداد طرح و ارائه خدمات جانبی با تضمین عدم آسیب به طرح مرکزی پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیز منجر به بهبود تمامی شاخص های فوق خواهد شد.

در این راستا بدیهی است که آموزش و آمادگی مناسب پزشکان عمومی برای اجرای موفق این طرح ها حائز اهمیت است. در عین حال، فراهم کردن بستر مشارکت بخش خصوصی در طرح، استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌های موجود را به همراه خواهد داشت، همچنین حمایت‌های دولت و سیاست‌های دقیق می‌تواند به بهبود روند اجرایی این سامانه و افزایش تأثیر آن بر اشتغال و افزایش اشتغال کمک کند. کارآفرینی

قاعدتاً بسیاری از خدمات و سمت‌های فعلی پزشکان عمومی در اختیار پزشک خانواده نخواهد بود و ادامه خواهد یافت، بسیاری از پزشکان عمومی در حوزه‌های مدیریتی و اجرایی، فوریت‌های پزشکی و خدمات بیمارستانی و رشته‌هایی مانند ترک اعتیاد و خدمات زیبایی، و غیره و طب کار و پزشکان معتمد سازمان ها و شرکت ها به کار گرفته می شوند و این با گسترش نظام پزشکی خانواده و استخدام پزشکان عمومی قابل مقایسه نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا