بهداشت و درمان

اهمیت غربالگری سرطان های شایع در ایران/ آثار اقتصادی سرطان

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، بیماری سرطان که برخی از آنها شیوع بالایی دارند، باعث می شود اقتصاد سلامت کشور تحت الشعاع هزینه های این بیماری قرار گیرد. در حالی که حدود 50 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند و می توان با اقدامات کم هزینه از تحمیل هزینه های سنگین به نظام سلامت کشور جلوگیری کرد.

در این بین غربالگری سرطان های شایع یکی از اقداماتی است که وزارت بهداشت باید به آن توجه کند. زیرا در سرطان هایی مانند سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان پوست و … روند شیوع رو به افزایش است.

توجه به مسیر بیماری

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شیوع بیماری های غیرواگیر به ویژه سرطان در جامعه ایران نیازمند توجه جدی است، گفت: تغییرات جمعیتی و اپیدمیولوژیک سرطان را به معضلی برای کشور تبدیل کرده است. این مسیر بیماری یابی، تغییر الگوی بیماری ها، تغییر در اقتصاد سلامت، تغییر در نحوه ویزیت های درمانی و تغییر در مدل خدمات اولیه و پیشگیری نیاز به توجه زیادی دارد.

وی با عنوان این مقاله با بیان اینکه به طور کلی تغییرات شگرف در حوزه سرطان در ایران به جز تغییرات متناسب با شرایط محلی، تفاوت چندانی با سایر کشورهای جهان ندارد، افزود: میزان شیوع سرطان روده بزرگ، مری و معده در شمال غرب و شمال شرق ایران که ناشی از طعم غذایی این مناطق است باید مورد توجه قرار گیرد.

زالی ادامه داد: از سوی دیگر سرطان پوست به دلیل عدم حفاظت فردی کشاورزان در برابر آفتاب یکی از شایع ترین سرطان ها در کشور محسوب می شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه ثبت و ثبت بیماری ها اقدامات ویژه ای انجام داده است. همچنین وجود مرکز تحقیقات سرطان پیشرو، ارائه خدمات تسکینی و راهبری خدمات مراقبت از سرطان در بیمارستان های شهدا و کودکان تجریش در سطح کشور ظرفیت مطلوبی را در دانشگاه ایجاد می کند.

زالی افزود: با توجه به چنین جایگاهی در زمینه غربالگری، تشخیص و درمان سرطان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از هرگونه برنامه علمی، پژوهشی، عمرانی و عام المنفعه استقبال می کند.

وی تاکید کرد: رفع درد ناشی از سرطان می تواند در اقتصاد خانواده موثر باشد. گاهی اوقات اثرات جبران ناپذیر اقتصادی گرانی دارو، درمان و هزینه های جانبی این بیماری به نسل های بعدی منتقل می شود، از سوی دیگر سرطان یک بیماری چندوجهی است و آسیب های روانی و اجتماعی قابل توجهی را به همراه دارد. نیاز به حمایت، ترویج و برنامه های مثبت وجود دارد تا نقش مهمی در زدودن درد این بیماری از خانواده داشته باشد.

اهمیت غربالگری سرطان های رایج

در همین حال امیر صادقی فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه پولیپ روده از جمله ضایعات پیش سرطانی است که در افراد بالای 50 سال شیوع 25 درصدی دارد، گفت: اگر جمعیت هدف تحت برنامه های غربالگری قرار نگیرند، یک مورد از هر 20 نفر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شود، در حالی که سرطان روده بزرگ در جوانان زیر 50 سال در حال افزایش است و این یک هشدار برای جامعه محسوب می شود.

وی افزود: پیش از این از هر 10 نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ، یک نفر زیر 50 سال سن داشت اما متاسفانه اکنون از هر پنج نفر یک نفر زیر 50 سال به این بیماری مبتلا است.

این فوق تخصص گوارش و کبد به علائم بیماری های گوارشی اشاره کرد و ادامه داد: نمونه بارز این بیماری ها این است که بسیاری از این بیماری ها مانند کوه یخ هستند، فقط بخشی از کوه یخ را می بینیم که بالای آب است. ، در حالی که قسمت اعظم کوه یخی که زیر آب گذاشته اصلا قابل مشاهده نیست.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: تمامی جمعیت 45 تا 80 ساله باید تحت غربالگری روده بزرگ قرار گیرند، این غربالگری ها می تواند به صورت آزمایش مدفوع باشد یا سالانه یا هر 10 سال یکبار مثلاً فردی که فاقد آن است. علائم بالینی ندارد، لازم است برنامه غربالگری روده بزرگ از سن 45 تا 75 سالگی انجام شود.

وی همچنین به افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند هشدار داد و گفت: سن غربالگری در این افراد 10 سال کمتر از سایرین است در حالی که فواصل زمانی غربالگری در این افراد کاهش می یابد، عمدتا افرادی که سابقه غربالگری روده بزرگ دارند. . حتما باید غربالگری خود را با کولونوسکوپی انجام دهند و فقط به آزمایش مدفوع اتکا نکنند، این افراد باید هر 5 سال یک بار تحت برنامه غربالگری قرار گیرند.

شیوع سرطان در ایران

محمدرضا سهرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرطان را دومین عامل مرگ پس از بیماری های قلبی عروقی عنوان کرد و افزود: سالانه بیش از 135 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می شوند و تا سال 1420 تعداد بیش از 100 درصد افزایش خواهد یافت. و تعداد بیماران به بیش از 290 هزار نفر در سال خواهد رسید.

وی درباره سرطان های شایع گفت: بعد از سرطان های پوست که شایع ترین نوع سرطان در جهان است، سرطان سینه در زنان، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات در مردان و سرطان معده از شایع ترین سرطان های کشور هستند.

سهرابی افزایش امید به زندگی، تغییر سبک زندگی و عوامل محیطی را از عوامل افزایش برخی سرطان ها در ایران و جهان عنوان کرد و افزود: در اوایل دهه 60 امید به زندگی تقریباً 58 سال بود، اما اکنون این تعداد. برای مردان 76 سال است. و در زنان 78 سال است. با افزایش سن افراد، احتمال ابتلا به سرطان افزایش می یابد.

وی تغییر سبک زندگی مانند مصرف دخانیات، مصرف غذاهای شور، چرب، پرکالری و کم تحرکی را از دیگر عوامل بروز سرطان دانست و تاکید کرد: این رفتارها به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بروز سرطان ها به عنوان مثال عادات غذایی غلط نقش دارند. چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سینه و روده بزرگ را افزایش می دهد.

وی استعمال دخانیات را رفتاری پرخطر خواند و گفت: امروزه دخانیات به عنوان مهم ترین عامل خطر قابل پیشگیری سرطان شناخته شده است.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عوامل محیطی از جمله افزایش مصرف سوخت های فسیلی و آلاینده ها و برخی عوامل مضر شیمیایی در محیط کار از دیگر عوامل ایجاد سرطان است.

سهرابی با اشاره به اهمیت پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان افزود: با وجود افزایش ابتلا به سرطان در سال های اخیر، با روش های نوین درمانی، بقای بیماران تا حدودی بهبود یافته است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر درمان‌های مؤثرتری که امروزه در دسترس است، افزایش آگاهی و دسترسی مردم به روش‌های تشخیص زودهنگام و غربالگری‌ها، امکان شناسایی سرطان در مراحل اولیه و مداخلات و درمان‌های مؤثرتری را برای سرطان‌ها فراهم کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: افراد مشکوک پس از بررسی های اولیه برای ارزیابی های تخصصی به سطوح بالاتر معرفی می شوند.

سهرابی از شهروندان دعوت کرد با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، مراکز خدمات جامع سلامت و مراکز بهداشتی درمانی از خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان بهره مند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا