اخبار سلامت

اهمیت طب تسکینی در درمان بیماران مبتلا به سرطان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمد جهانگیری در سمپوزیوم مراقبت های حمایتی و تسکینی در حوزه سرطان که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، بر اهمیت طب تسکینی در درمان بیماران سرطانی تاکید کرد و اظهار داشت: : بدون طب تسکینی، روند درمان بیماران ناقص خواهد بود. بود

وی با اشاره به اهمیت تیم های تسکینی متشکل از پزشکان، پرستاران و روانشناسان گفت: این تیم باید بدون دخالت در کار یکدیگر در کنار هم باشند و با نگاه همه جانبه به این موضوع، بیماران می توانند با حمایت تسکینی درمان خود را طی کنند. .

مدیرعامل موسسه کنترل سرطان ایران با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری بین مرکز کنترل سرطان ایران و 11 دانشگاه کشور در خصوص اجرای طرح مدیریت بهینه و جامع سرطان، افزود: این کار را از طریق انجام می دهیم. مطالعه و به صورت کاملا علمی و امیدواریم در سطح بین المللی نیز این امر انجام شود.» بیایید پروژه را همراه با برترین دانشگاه های دنیا اجرا کنیم.

به گفته وی، مراقبت های حمایتی و تسکینی مجموعه ای از اقدامات پزشکی با هدف کاهش علائم بیماری، کنترل عوارض جانبی درمان و حمایت از بیماران و خانواده هایشان است.

80 درصد بیماران سرطانی می میرند

در ادامه این نشست، عبدالرحیم حزینی; این فوق تخصص طب تسکینی گفت: طب تسکینی یک رشته تخصصی محسوب می شود و اولویت 80 تا 90 درصدی در درمان بیماری های مزمن از جمله سرطان دارد و با این مراقبت های تسکینی علم درمان کامل می شود.

این متخصص هماتولوژی و سرطان خاطرنشان کرد: اکنون علم در درمان برخی بیماری های مزمن ناتوان است، بنابراین باید با تلفیق درمان علمی و طب تسکینی به بیماران تسکین دهیم.

به گفته این متخصص طب تسکینی، مکمل درمان با طب تسکینی برای سایر بیماری های دوران سالمندی، پارکینسون و آلزایمر و بیماری های مزمن نیز مفید است.

وی با تاکید بر اینکه سرطان فوبیا در ایران بیداد می کند، گفت: طبق آمار 80 درصد بیماران سرطانی در ایران جان خود را از دست می دهند که نشان دهنده نیاز مبرم به یک رویکرد جامع در درمان این بیماران است.

کاهش اضطراب بیماران سرطانی با ورزش

در ادامه علی مظاهری نژاد؛ مدیر گروه پزشکی ورزشی دانشگاه ایران با تقسیم ورزش به سه گروه هوازی، قدرتی و کششی بر تاثیر مثبت فعالیت بدنی بر کاهش خطر مرگ بیماران سرطانی تاکید کرد و اظهار داشت: 50 درصد مرگ و میرها ناشی از آن است. به شدت علائم بیماری. که با ورزش کاهش می یابد.

معاون پژوهشی مرکز کنترل سرطان ایران یکی از مشکلات سرطان را اضطراب مداوم بیمار عنوان کرد و گفت: اگر هفته ای دو بار دو تمرین هوازی و قدرتی با هم انجام شود باعث کاهش اضطراب می شود و امروزه در کشورهای پیشرفته ، اولین قدم در درمان دارویی است. اینطور نیست و روند درمان ابتدا با فعالیت ورزشی شروع می شود.

وی وجود خستگی و اختلال خواب را از موضوعات مهم در روند درمان بیماران سرطانی عنوان کرد و افزود: ورزش را نباید در کنار درمان از دست داد، با ورزش خستگی کاهش می یابد، ورزش های هوازی دو تا سه بار در هفته و ورزش های قدرتی. 150 دقیقه برای این بیماران مفید است.

مظهری نژاد افزود: این دستور برای سایر بیماری های مزمن مانند پارکینسون و آلزایمر نیز توصیه می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا