اخبار سلامت

اهمیت تغذیه با شیر مادر/ ممنوعیت نمایش “شیرخشک” در تلویزیون

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، حسین فرشیدی با اشاره به برگزاری هفته جهانی شیر مادر با شعار حمایت همه جانبه از ترویج تغذیه با شیر مادر برای همگان، اظهار داشت: با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر در دین اسلام و توصیه های دینی و ارتقای شاخص های تغذیه انحصاری و تداوم تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی در کاهش مرگ و میر کودکان و بهبود سلامت آنها در راستای آژانس بین المللی ترویج تغذیه با شیر مادر (WABA: اتحاد جهانی اقدام تغذیه با شیر مادر) سلامت مطابق روال هر سال با شعار “حمایت از شیر مادر برای همه” بر برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر تاکید و حمایت می کند.

وی بیان کرد: این شعار با هدف دستیابی به اهدافی از جمله افزایش آگاهی جامعه نسبت به چالش های موجود در حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر، ایجاد بستر لازم برای دسترسی برابر به شیر مادر به عنوان راهکاری برای رفع چالش های حمایت از شیردهی است. با شیر مادر، جلب حمایت و حمایت افراد و سازمان ها برای افزایش همکاری و حمایت از شیردهی و دریافت حمایت و همکاری در رابطه با شیردهی با تمرکز بر گروه های آسیب پذیر و حمایت آنها از شیردهی پیشنهاد شده است. وی تاکید کرد: دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور باید بر اساس این اهداف و در قالب فعالیت های اجباری و پیشنهادی اقدام کنند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت برنامه ریزی برای اجرای فعالیت های هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر متناسب با ایام این هفته را تشریح و بیان کرد: چهارشنبه 19 مردادماه “نقش سیاست گذاران در بهبود وضعیت شیردهی”، پنجشنبه 20 مرداد، “نقش پدران در شیردهی موفق”، جمعه 21 مرداد، “نقش روحانیت و هیئات مذهبی در حمایت از شیردهی”، شنبه 22 مرداد، “نقش قانون حمایت از خانواده و جوانان در حمایت از شیردهی”. مادران و نوزادان»، یکشنبه 23 مرداد، «نقش رسانه ها و فضاها «آگاهی و مهارت های مجازی مادران و خانواده ها»، دوشنبه 24 مرداد، «نقش گروه های مردمی در ترویج تغذیه با شیر مادر»، سه شنبه 25 مرداد، نقش مدیران و کارفرمایان در حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر» نام برده شده است.

فرشیدی از برنامه دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای هفته شیر مادر خبر داد و اظهار داشت: ابلاغ دستورالعمل اجرایی بزرگداشت هفته جهانی شیر مادر در راستای اهداف شهرستان های تابعه و ادارات مرتبط، برگزاری کارگاه ها و جلسات آموزشی برای مدیران و کلیه کارمندان خدمات درمانی. مادران و خانواده هایشان، هماهنگی و مکاتبه با صدا و سیما به منظور پخش یا زیرنویس پیام های تشویقی به شیردهی در هفته مذکور و تاکید مجدد بر رعایت الزامات آیین نامه بین المللی جایگزین های شیر مادر از جمله ممنوعیت نمایش شير مصنوعي در برنامه ها و پوشش تلويزيوني اخبار مربوط به آن از جمله فعاليت هاي اجباري دانشگاه هاي علوم پزشكي در هفته جهاني تغذيه با شير مادر است.

وی بر استفاده از فرصت های موجود در دانشگاه ها با هماهنگی سازمان ها و ادارات به منظور اطلاع رسانی به خانواده و افراد مرتبط در زمینه شیردهی، هماهنگی و طرح موضوع در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان به منظور تبیین تاکید کرد. اهمیت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت و ترویج تغذیه با شیر مادر و پیگیری اجرای آن توسط سایر ادارات و سازمان ها، هماهنگی با معاونت های غذا و دارو و درمان وزارتخانه ها به منظور نظارت گسترده بر اجرای کد بین‌المللی جایگزین‌های شیر مادر در داروخانه‌ها، مطب‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی و شناسایی چالش‌ها و مشکلات مصرف خودسرانه شیر مصنوعی یا خارج از دستورالعمل‌ها و طراحی مداخلات اجرایی در راستای ارتقای شاخص تغذیه انحصاری با شیر مادر

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا