اخبار سلامت

اهداف 6 گانه وزارت بهداشت برای حمایت از سالمندان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمدرضا ظفرکندی; وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت روز جهانی سالمند با شعار «سالمندی فعال؛ «فردا برای همه» بر اهمیت حمایت و تکریم از سالمندان تاکید کرد و به تشریح سیاست های وزارت بهداشت برای مقابله موفق با موضوع سالمندی.

این پیام می گوید:

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: وجود افراد مسن در میان شما رحمت و فضل الهی را زیاد می کند و برکات خداوند را بر شما می گشاید. (نهج الفصاحه ص 222)

بزرگان فرزانه سرمایه های فرهنگی و اجتماعی تمدن ایرانی اسلامی ما هستند و تمدن جز با برنامه ریزی مدبرانه سالمندان و جوانان مجرب همراه با آنان شکل نمی گیرد.

گذر زمان تجربیات گرانبها و ارزشمندی را برای آنان به جا می گذارد تا به دست جوانان نسل های بعدی برسد و تکریم سالمندان، تکریم ارزش ها و افکار است. دهم مهرماه روز جهانی سالمندان به عنوان سرمایه اجتماعی جوامع نامگذاری شده است.

اهمیت این روز تاکید بر لزوم حمایت و تکریم از سالمندانی است که سهم بسزایی در ساختار اجتماعی و فرهنگی جوامع دارند. بی شک سرمایه ها، دستاوردها و موفقیت های جاری کشور حاصل تلاش ها و تلاش های همه جانبه سالمندان در دهه های گذشته است.

داشتن جهت‌گیری، تمهیدات، برنامه‌ها و منابع به گونه‌ای ضروری است که همگان بتوانند ضمن ارتقای سلامت جسمی، روحی و عاطفی، زندگی عاری از درد و رنج و همراه با آسایش و شادی را در دوران پیری تجربه کنند. در راستای تحقق این خواسته، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت 6 هدف از جمله ارتقای سطح دانش فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ سلامت را در نظر گرفته است. و ارتقای ابعاد مختلف سلامت سالمندان، تقویت حمایت های اجتماعی، توسعه زیرساخت های ارائه خدمات به دنبال پیش بینی و تامین منابع مالی پایدار برای سیستم حمایت از سالمندان است.

برای مقابله موفق با موضوع سالمندان، سیاست های کلی وزارت بهداشت بر چند اصل استوار است که از آن جمله می توان به دسترسی به سالمندی فعال و پویا، احترام به سالمندان و توسعه کمی و کیفی زیرساخت های مراقبت از سالمندان اشاره کرد. اما در کنار همه این مسائل، آنچه مهم است، تاکید ویژه بر حفظ و ارتقای جوانان جمعیت است. زیرا حفظ و ارتقای شأن سالمندی در گرو آموزش و تامین نیروی کار ماهر جوان به ویژه خدمت به گروه سنی سالمندان است.

امید است با همت و هم افزایی تمامی نهادها و سازمان های عضو شورای ملی سالمندان شاهد نقش آفرینی و مسئولیت پذیری صحیح در مسیر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان عزیز باشیم. کشور ما

در خاتمه، دولت فدرال ضمن گرامیداشت 10 اکتبر به عنوان روز جهانی سالمندان و تبریک به سالمندان عزیز کشورمان، تلاش بیشتری را برای مدیریت زندگی سالمندان انجام خواهد داد. زیرا بهبود زندگی این باغداران خجسته که سرمایه های اجتماعی این سرزمین هستند موجب حفظ عزت و سلامت و سعادت آنان خواهد شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا