سلامت خانواده

اهداف کارگروه ساماندهی مهاجرت پرستاران/ می خواهیم آگاهانه بروند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، جامعه پرستاری همواره گلایه و اعتراض داشته اند که آنطور که باید در نظام سلامت کشور دیده نمی شوند و همواره با ناملایمات زیادی مواجه بوده اند.

همین بی توجهی به دلخوری ها و گلایه های جامعه پرستاری باعث مهاجرت و فعالیت برخی از این نیروها در آن سوی مرزها شده است. اما این نوع مهاجرت با آسیب های زیادی به نظام سلامت کشور و حتی خود پرستاران همراه است.

در همین راستا محسن رازانی مشاور رئیس سازمان نظام پرستاری در امور بین الملل از تشکیل کارگروهی برای ساماندهی مهاجرت پرستاران خبر داده است.

وی با عنوان این مقاله که مهاجرت پرستاران منحصر به ایران نیست و در همه کشورها وجود دارد، گفت: مهاجرت کادر پزشکی به سایر کشورها یک موضوع جهانی است که وضعیت پرستاران ایرانی را نیز در بر می گیرد.

رازانی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع در حال تشکیل کارگروهی برای ساماندهی موضوع مهاجرت پرستاران هستیم. البته هدف جلوگیری یا ممانعت از پرستاران و جلوگیری از مهاجرت آنها نیست. هر پرستاری در هر نقطه از ایران با توجه به شرایط شخصی خود می تواند این کار را انجام دهد، هدف از تشکیل این کارگروه ساماندهی موضوع مهاجرت است.

مشاور رئیس سازمان نظام پرستاری در امور بین الملل گفت: به عنوان مثال برخی از پرستاران تمام دارایی خود را فروخته و به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند اما در کشور مقصد به خواسته خود نرسیده اند و می خواهند برگردند. اما آنها تمام پل های پشت سر خود را ویران کرده اند. . ما می خواهیم از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

وی افزود: در این راستا با کشورهای منطقه که نیاز به پرستار دارند در حال رایزنی هستیم تا مهاجرت پرستاران به این کشورها با هماهنگی و اطلاع از وضعیت و نیاز این کشورها انجام شود.

پرستاران باید با چشمان باز مهاجرت کنند

رازانی بیان کرد: در واقع با ساماندهی مهاجرت پرستاران به سمتی می رویم که نیروهای داوطلب بتوانند با دانش و تجربه بیشتر برای کار در کشورهای دیگر بروند و در صورت تمایل دوباره به کشور بازگردند. از تجربیات این پرستاران برای ارتقای وضعیت پرستاری کشور استفاده کنیم.» مورد استفاده قرار گیرد و این پرستاران توانایی بازگشت به کشور را داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات جامعه پرستاری این است که از نظر تعداد پرستار در کشور با استانداردها فاصله داریم و اگر این روند مهاجرت با همین سرعت ادامه پیدا کند، آینده پرستاری در کشور خواهد بود. کشور آسیب خواهد دید.

مشاور رئیس سازمان نظام پرستاری در امور بین الملل گفت: اکنون کارگروه ساماندهی و مدیریت مهاجرت پرسنل سلامت با محوریت پرستاری راه اندازی شده است. راه اندازی چنین کارگروهی راه را برای سایر گروه های علوم پزشکی باز می کند و تجربیاتی را که در این راه به دست می آوریم در اختیار سایر گروه ها نیز قرار می دهیم و از این طریق می توانیم چالش ناشی از مهاجرت پرستاران و کادر پزشکی را ساماندهی کنیم. .

سازمان آمار مهاجرت پرستاران

وی تصریح کرد: مقرر شده کارگروه تحقیقاتی تخصصی در درون این کارگروه تشکیل شود و در این کارگروه آمار مهاجرت چند ساله و تقاضای خوش گذرانی را بررسی کنیم. ما در تلاش هستیم تا از ادارات و سازمان های مختلف مانند وزارت امور خارجه، وزارت کشور، اداره امور مهاجرت و غیره دعوت به همکاری کنیم تا این تحقیقات به طور کامل در مورد علل درخواست مهاجرت و آمار دقیق مهاجرت پرستاران

رازانی بیان کرد: با استفاده از این داده ها راهکارهای عملی را به دولت پیشنهاد خواهیم کرد و در نهایت در صورت تصویب در شورای عالی پرستاری این راهکارهای عملی را اجرا خواهیم کرد.

ماموریت خارجی راه حلی برای بازگشت پرستاران است

مشاور امور بین الملل سازمان نظام پرستاری بیان کرد: یکی از راهکارها تعیین کشورهای مقصد مهاجرت پرستاران و اعزام پرستارانی که قصد مهاجرت به این کشورها را دارند به عنوان ماموریت و بازگشت به کشور است. مزیت این کار این است که به این ترتیب پرستاران به طور کامل از محل کار خود جدا نمی شوند و می توانند به محل کار خود بازگردند.

وی گفت: پرستارانی که برای مهاجرت اقدام می کنند بر اساس آگهی ها و اخبار رسانه ها اقدام به مهاجرت می کنند و در بسیاری از موارد اطلاعات دقیقی از وضعیت شغلی در کشور مقصد ندارند. رسانه‌هایی که مهاجرت پرستاران را ترویج می‌کنند، یک مدینه فاضله برای پرستاران ترسیم می‌کنند، در حالی که مهاجرت به این کشورها ممکن است از نظر خانواده، فرهنگ، جامعه، موقعیت شغلی و غیره برای پرستاران مطلوب نباشد.

رازانی ادامه داد: بسیاری از پرستاران شغل خود را رها می کنند و املاک خود را برای مهاجرت می فروشند و در واقع همه پول پشت سر خود را خراب کرده اند بنابراین نمی توانند به کشور بازگردند. نمونه آن پرستاران ایرانی هستند که در دانمارک به وضعیت موجود اعتراض و تجمع کردند.

وی گفت: آنچه در مورد این پرستاران مشخص شده این است که در دانمارک وضعیت مطلوبی برای آنها فراهم نشده و بسیاری از آنها سردرگم هستند و شاید بسیاری از این پرستاران پس از چندین سال سابقه کار و خانواده خود را رها کرده اند. آنها به این کشور مهاجرت کردند و اکنون پشیمان هستند.

ما جلوی مهاجرت پرستاران را نمی گیریم

مشاور رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: هیچگاه قصد نداریم برای پرستاران مانع ایجاد کنیم و از مهاجرت آنها جلوگیری کنیم و مهاجرت را حق طبیعی پرستاران می دانیم اما هدف از تشکیل این کارگروه رفع آسیب است. و چالش های ناشی از مهاجرت پرستاران تا بتوانند بدون مشکل این کار را انجام دهند. اداری و استخدامی به کار خود باز می گردند.

وی درباره آمار مهاجرت پرستاران گفت: آمارهای متفاوتی از درخواست های خوش وضعیتی از سوی پرستاران داریم. این در حالی است که آماری مبنی بر اینکه چه تعداد از این پرستاران مهاجرت کرده اند و چه تعداد از آنها از مهاجرت خود راضی هستند وجود ندارد. با این روند و تشکیل کمیته مذکور می توان بر این مسائل نظارت کرد.

رازانی خاطرنشان کرد: با توجه به مسائل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد و با توجه به عدم اعتقاد پرستاران به مطالبات خود در زمینه های مختلف که عمدتاً ریشه مالی و معیشتی دارد، تسهیلاتی که برای پرستاران در کشورهای منطقه در نظر گرفته می شود. و دور در حال افزایش است. و روز به روز تمایل گروه پرستاری برای مهاجرت بیشتر می شود.

وی بیان کرد: با توجه به روند رو به افزایش مهاجرت پرستاران، اگر راهکاری برای آن اندیشیده نشود، می تواند کشور را با چالش های جدی مواجه کند و شاید در آینده نیاز به واردات پرستار از کشورهای دیگر داشته باشیم.

مشاور رئیس سازمان نظام پرستاری در امور بین الملل در پایان افزود: متأسفانه تعداد زیادی از پرستارانی که مهاجرت می کنند، پرستاران نخبه و متخصص هستند که مهاجرت آنها کشور را با مشکل مواجه می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا