علمی و فناوری

انگل گربه آلزایمر و پارکینسون را درمان می‌کند

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)محققان از انگل مهندسی شده Toxoplasma gondii که به طور معمول در مدفوع گربه یافت می شود، برای رساندن پروتئین ها به مغز موش ها استفاده کردند. پیش از این، خدمات درمانی عصبی به دلیل چالش‌های داروهای هدفمند که از سد خونی مغزی عبور می‌کنند و به محل مورد نظر در داخل اعصاب تحویل می‌دهند، محدود بود.

اما کارشناسان بر این باورند که توکسوپلاسما گوندی می تواند به یک سوم جمعیت جهان در هنگام خواب منتقل شود و آن را تکامل دهد تا از سیستم گوارشی به مغز منتقل شود و در آنجا پروتئین های خود را به اعصاب ترشح می کند.

انگل مذکور برای عبور از سد خونی مغزی و جفت تکامل یافته است. البته این انگل برای زنان باردار خطر محسوب می شود زیرا باعث سقط جنین می شود. به همین دلیل به مادران توصیه می شود از بستر گربه دوری کنند.

اکثر بیماری های عصبی، مانند آلزایمر، پارکینسون و سندرم رت، به نوعی با پروتئین هایی سر و کار دارند که از تعادل خارج می شوند. اما محققان در بررسی منشا این مشکل با چالش هایی مواجه شده اند.

پتانسیل استفاده از انگل های مغزی مهندسی شده برای ارائه درمان از طریق سد خونی مغزی یک روش جدید و یک پیشرفت جهانی است، اگرچه سال ها طول می کشد تا به واقعیت تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا