سلامت خانواده

انعکاس نگرانی وزیر از کمبود تجهیزات پزشکی/ عبور از اشتباه دروار – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، شاید یکی از چالش های موجود در حوزه درمان در کشور بحث تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی برای بیماران باشد که علاوه بر دارو; دو دغدغه اصلی نظام سلامت در بخش درمان وجود دارد.

در پی حذف ارز ترجیحی دارو و اجرای طرح داروساز از سال 1401 برخی از فعالان حوزه تجهیزات پزشکی در صدد اجرای چنین طرحی تحت عنوان “تجهیزاتاما دیدگاه منتقد در اجرای طرح داروسازبا تجهیزات آنها موافق نیستند.

در ضمن محمدرضا ظفر خاندی وزیر بهداشت در مراسم تکریم و معارفه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی ابراز نگرانی کرد.

روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در همین زمینه جلسه ای برگزار کرد که معاونان وزیر بهداشت نیز در آن حضور داشتند.

نگرانی وزیر کاملا درست است

همایون سمی بله نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به نگرانی وزیر بهداشت از کمبود تجهیزات پزشکی در کشور به جلسه روز گذشته این کمیسیون اشاره کرد و گفت: روز گذشته در جلسه شورای عالی سلامت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، واردکنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گزارشی را ارائه کردند و وضعیت بازار تجهیزات پزشکی در کشور را ارائه کردند.

وی افزود: تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی اعلام می کنند که به دلیل عدم حمایت جدی در معرض ورشکستگی قرار دارند و از سوی دیگر واردکنندگان نیز تاکید می کنند که قادر به پرداخت ریالی ما هستند. نابرابری در صورت حذف ارز، تجهیزات پزشکی ارجحیت ندارند.

سمی بله وی تاکید کرد: نگرانی وزیر بهداشت کاملا درست و روشن است زیرا در صورت حذف ارز ترجیحی، تجهیزات پزشکی; گران و کمیاب خواهد شد و چگونه عرضه و تقاضا دامنه آن را گسترش خواهد داد.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هیچ یک از اعضای این کمیسیون موافق حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی نیستند و به زودی خلاصه این جلسه طی نامه ای از سوی کمیته بهداشت به این موضوع ارسال می شود. رئیس جمهور و وزیر بهداشت

سمی بله وی تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی مستلزم ایجاد زیرساخت های لازم است و معتقدیم تصمیم عجولانه در این زمینه شوکی به جامعه وارد می کند و همگان باید از اتخاذ چنین تصمیماتی اکیدا خودداری کنند.

هزینه تجهیزات پزشکی 10 برابر می شود

این در حالی است که شرایط بحرانی زنجیره تامین دارو پس از اجرای طرح داروسازداستان این بیت ضرب المثل نباید باشد گدار به آب بزنید زیرا شرایط بازار دارویی کشور که قرار بود این طرح را اجرا کند داروساز برای بهتر شدن متاسفانه نه تنها بهبود نیافته بلکه شرایط تا حدودی پیچیده تر از قبل از اجرای طرح است. داروساز بوده است

سلمان اسحقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ضمن هشدار درباره تبعات حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی گفت: مجلس بر این باور است که حذف ارز ترجیحی از تجهیزات و ملزومات پزشکی کار را با مشکل مواجه می کند. تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی برای تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور. آنها با 10 برابر هزینه مواجه خواهند شد و با این اقدام بیمارستان ها دیگر توانایی تهیه تجهیزات و جابجایی و از کار انداختن تجهیزات پزشکی فرسوده را نخواهند داشت. بنابراین ناگهان با کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی مواجه می شویم که نقش مهمی در زمینه تشخیص و درمان بیماری ها دارد.

وی در رابطه با نتیجه جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، افزود: در جلسه دیروز تاکید شد که حذف ارز 4200 هزار تومان برای تجهیزات پزشکی عواقب بدی در پی خواهد داشت و چون مشخص است ریالی نیست مابی نابرابری حذف ارز ترجیحی قرار است از کجا تامین شود، بنابراین باید تمدید تامین 600 میلیون دلاری 4200 هزار تومانی تجهیزات پزشکی انجام شود. در واقع حذف ارز ترجیحی به معنای افزایش 8 برابری قیمت لوازم پزشکی خواهد بود و این موضوع بسیار خطرناکی است.

اسحقی ادامه داد: در نهایت مقرر شد رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طی مکاتباتی با روسای قوای مقننه و مجریه نسبت به حذف ارز ترجیحی هشدار دهند.

حذف ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی هیچ سودی ندارد

در همین حال علیرضا چیذری، رئیس انجمن تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه با حذف ارز ترجیحی هیچ حمایتی از تولید تجهیزات پزشکی انجام نمی شود، افزود: آیا ما از دست داده ایم. به فکر افزایش نرخ ارز در بازار قاچاق است تا آیا آن را به عنوان نرخ رسمی ارز در کشور بپذیریم؟! نرخ رسمی ارز کشور، نرخ ارز قانونی برای تامین کالا و برای نیازهای مردم است.

وی اظهار داشت که ادعای فساد و رانت در تخصیص ارز ترجیحی به حوزه تجهیزات پزشکی را نمی پذیرم. در بازاری که عرضه‌کننده کالا ارز مورد نیاز خود را از دولت می‌خرد و کالا وارد می‌کند، فساد نمی‌تواند وجود داشته باشد، برعکس، در بازار آزاد کثیف، پولشویی این اتفاق می افتد زیرا نمی توان آن را مشاهده کرد. نرخ های بازار آزاد نیز نشان دهنده اوج فساد است.

به نظر می رسد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و البته وزیر بهداشت; آنها نمی خواهند محاسبات نادرست در مورد برنامه صورت گیرد داروسازاین زمان باید برای تجهیزات پزشکی تکرار شود و مشکلات در حوزه درمان بیش از پیش تشدید شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا