اخبار سلامت

انتقال کلیه پیوندی با موتورلانس برای نخستین بار در کشور + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، محمد اسماعیل توکلی گفت: از سال های گذشته اورژانس ایران و تهران با استفاده از هواپیماهای بال ثابت و بالگرد اقدام به انتقال اعضای پیوندی می کردند اما امروز برای اولین بار در کشور با دستور وزیر بهداشت و اورژانس استان تهران و مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، با استفاده از ناوگان موتورلنس توانستیم عضو (کلیه) پیوندی را از بیمارستان سینا به بیمارستان هاشمی نژاد در عرض 17 دقیقه منتقل کنیم. به عنوان سریع ترین ناوگان نیروی محرکه وزارت بهداشت.

وی افزود: با توجه به اینکه موتورلنس ها به عنوان ناوگان اصلی شهر تهران محسوب می شوند و با توجه به حجم بالای تردد در کلانشهرها، این اقدام در حوزه نشاء کاری بسیار جدید است.

در ادامه امیرحسام علیرضایی؛ رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های معاونت بهداشت تصریح کرد: روند تامین اعضای پیوندی بیماران مرگ مغزی همواره رابطه قوی و مستقیمی با زمان دارد و یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های مدیریتی محسوب می‌شود. در زمینه اهدا و پیوند عضو به طوری که انتقال ایمن و سریع اعضای پیوندی پس از فرآیند برداشت اعضا از متوفی مرگ مغزی و انتقال آنها به مراکز پیوند منجر به بهبود نتایج پیوند اعضا می شود.

وی گفت: در این راستا توانمندسازی مراکز و همکاری نزدیک با سازمان اورژانس کشور و استفاده از امکانات به روز در تامین اعضای پیوندی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته وی، روز یکشنبه 29 بهمن ماه برای اولین بار عمل پیوند کلیه از بیمارستان سینا واقع در خیابان امام خمینی (ره) به سمت بیمارستان هاشمی نژاد حوالی میدان ونک توسط یکی از زبده ترین کارشناسان موتورلنس سازمان اورژانس استان تهران انجام شد. یک ماشین موتورلنس دیگری به عنوان پشتیبان در طول مسیر، ترانسپورتر موتورلنس را همراهی کرد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها ادامه داد: در این انتقال از جعبه های انتقال عضو استفاده شد که اخیرا توزیع شده و قابلیت های خوبی در حفظ کیفیت اعضای پیوندی دارد.

علیرضایی گفت: امروزه با توجه به تردد زیاد موتورلنس ها (موتورسیکلت های اورژانسی) با کاهش چشمگیر زمان جابجایی و جابجایی یکی از نیازهای اساسی در شهرهای بزرگ و کلانشهرها محسوب می شود. از این رو موتورلانس های سازمان اورژانس کشور در ماموریت های انتقال اعضای تامین شده از مرگ مغزی با هدف انتقال سریعتر به مراکز پیوند اعضا و با توجه به ترافیک و ازدحام شهرهای بزرگی مانند تهران طراحی و تجهیز شده است. از دیگر ویژگی های استفاده از موتورلنس می توان به کاهش بار عملیاتی، جلوگیری از استهلاک آمبولانس ها و کاهش هزینه ها اشاره کرد.

.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا