سلامت خانواده

انتقال ویروس HPV از طریق لیزر/اهمیت واکسیناسیون – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا سادات ثقا الاسلامی از اعضای تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا درباره ویروس HPV و مسائل مرتبط با آن گفت: ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) خود را به صورت پوست و مخاط نشان می دهد. ضایعات این ضایعات به ویژه در دست کودکان به ویژه دانش آموزان مشاهده می شود.

وی افزود: ظاهر ضایعات در ناحیه تناسلی، اطراف مقعد و یا در دهان معمولاً نشانه انتقال از طریق تماس جنسی است، زیرا HPV برای انتقال نیاز به تماس نزدیک دارد.

ثقا الاسلامی ادامه داد: در سال های اخیر بحث انتقال HPV از طریق ابزار لیزر به دلیل مقاومت این ویروس در برابر حرارت مورد توجه قرار گرفته است. اگر تجهیزات لیزری به درستی ضد عفونی نشده باشند، می توانند منبع انتقال ویروس باشند.

وی افزود: تشخیص HPV از طریق نمونه برداری و آزمایش PCR برای شناسایی ژنوم ویروس انجام می شود. بسیاری از افراد آلوده ممکن است بدون علامت باشند و ویروس به خودی خود از بدن دفع شود. اما در صورت وجود ضایعات به خصوص در ناحیه تناسلی، انجام آزمایشاتی مانند پاپ اسمیر و در صورت لزوم کولپوسکوپی ضروری است.

ثقا الاسلامی خاطرنشان کرد: واکسن HPV در انواع 2 ظرفیتی، 4 ظرفیتی و 9 ظرفیتی موجود است. توصیه می شود که واکسن قبل از شروع اولین رابطه جنسی تزریق شود، زیرا بهترین زمان برای اثربخشی واکسن زمانی است که ویروس هنوز وارد بدن نشده باشد. دو دوز واکسن برای افراد زیر 15 سال و سه دوز برای افراد بالای 15 سال توصیه می شود.

وی یادآور شد: HPV به دو نوع کم خطر و پرخطر تقسیم می شود. انواع کم خطر معمولاً در عرض چهار تا پنج ماه غیرفعال می شوند. اما انواع پرخطر، مانند انواع 16 و 18، می توانند باعث تغییرات سلولی پایدار شوند که ممکن است منجر به ضایعات پیش سرطانی شود.

ثقا الاسلامی گفت: بیش از 90 درصد افرادی که فعالیت جنسی دارند در طول زندگی خود با HPV مواجه می شوند. در بیشتر موارد، ویروس به خودی خود غیرفعال می شود، اما در مواردی که ضایعات پوستی ظاهر می شود، درمان هایی مانند دارو یا سرما درمانی توسط متخصص پوست می تواند به کاهش ضایعات کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا