سلامت خانواده

انتقال ویروس از مدارس به منازل/ مراقب عطسه دانش آموزان باشید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، تنها یک دانش کافی است زبان آموز اگر با علائم سرماخوردگی به مدرسه بیاید، فردای آن روز شاهد افزایش سرماخوردگی در بین دانش آموزان و البته خانواده های این دانش آموزان خواهیم بود. زیرا محیط مدارس به ویژه مدارس ابتدایی رایج ترین مکان عمومی برای انتقال بیماری های واگیردار است.

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که می تواند توسط بیش از 200 نوع مختلف ویروس ایجاد شود. این بیماری علائمی مانند سردرد، آبریزش بینی و سرفه ایجاد می کند.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با عنوان این مطلب که در فصل پاییز شاهد افزایش بیماری‌های ویروسی هستیم، گفت: افرادی که سیستم دفاعی بدنشان ضعیف‌تر است، بیشتر بیمار می‌شوند و کسانی که مقاومت بدنی بالاتر، این بیماری ها بسیار ضعیف است.

در همین حال حسن نوری ساری معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور گفت: ممکن است برخی از بیماری های تنفسی و گوارشی در مدارس رخ دهد که در این صورت بهتر است در صورت ابتلا دانش آموزی به این موضوع به مسئول بهداشت مدرسه اطلاع داده شود. یک بیماری، یا بروز علائمی مانند تب و ضایعات پوستی، آگاهی زبان آموز او نباید در مدرسه باشد و باید تحت درمان و مراقبت قرار گیرد.

همه تسلیم سرماخوردگی می شوند

از سوی دیگر، افشین منیری، فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه 100 درصد افراد سالم به ویروس سرماخوردگی تسلیم می شوند، گفت: در تحقیقات انجام شده حدود 95 درصد از داوطلبانی که ویروس سرماخوردگی را وارد بینی کرده اند، به این ویروس مبتلا شده اند. ویروس. با این حال، همه افرادی که به ویروس سرماخوردگی آلوده شده‌اند واقعاً سرما نمی‌خورند و تنها حدود 75 درصد از داوطلبانی که آلوده شده بودند علائم سرماخوردگی را نشان دادند.

وی با عنوان این مقاله گفت: ویروس های سرماخوردگی از طریق هوا پخش می شوند، به ویژه زمانی که بیمار سرفه یا عطسه می کند، اما این تنها یکی از راه هایی است که ویروس قربانی بعدی خود را پیدا می کند.

منیری ادامه داد: ویروس ها می توانند روی دست شما باشند، اگر به چیزی که ویروس روی آن است مانند گوشی، اسباب بازی یا دست دوستتان دست بزنید، ویروس هایی که به دستتان می چسبند به راحتی وارد بدن می شوند.

افزایش بیماری های تنفسی در پاییز

محمدرضا سهرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز فصل پاییز شیوع سرماخوردگی و بیماری های تنفسی افزایش یافته است. نیز افزایش می یابد.

وی یکی از عوامل مهم و موثر در شیوع سرماخوردگی و سایر بیماری های تنفسی را تجمع افراد زیر یک سقف دانست و افزود: برای به حداقل رساندن خطر انتقال بیماری های شایع تنفسی باید به تهویه هوا توجه شود. فضاهای بسته و درها و پنجره ها در فواصل. برای تهویه خوب باز شود

سهرابی از مربیان و معلمان خواست برای حفظ سلامت کودکان و نوجوانان به عادات بهداشتی و بهداشتی توجه کنند. خودمراقبتی به دانش آموزان آموزش دهد

وی تاکید کرد: کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه و مهدکودک باید یاد بگیرند که هنگام عطسه و سرفه به درستی دهان و بینی خود را بپوشانند و از وسایل شخصی خود استفاده کنند.

سهرابی از والدین و مسئولان مدرسه خواست نسبت به علائم بیماری حساس باشند و در صورت داشتن علائمی مانند تب، سرفه و عطسه در دانش آموزان یا کارکنان مدرسه حتما در منزل استراحت کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک برای مبتلایان به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، کرونا، آنفولانزا و سایر بیماری‌های تنفسی، خاطرنشان کرد: فرد بیمار باید از ماسک مناسب به طور صحیح استفاده کند. روشی برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران .

سهرابی با تاکید بر لزوم دسترسی به صابون مایع در سرویس بهداشتی مدارس، یادآور شد: شستن صحیح دست ها برای پیشگیری از بیماری های ویروسی، میکروبی و انگلی ضروری است. بنابراین باید آموزش های لازم در این زمینه به دانش آموزان ارائه شود.

وی از مربیان مهدکودک ها و مدارس خواست نحوه صحیح شستن دست و بهداشت را با کودکان و دانش آموزان در قالب نقاشی، مسابقه و انجام فعالیت های گروهی تمرین کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آموزش بهداشت فردی به دانشجویان را یکی از مهمترین ارکان سلامت در دوره تحصیلی خواند و از خانواده ها خواست به سلامت جسمی و روانی فرزندان خود توجه کنند.

سهرابی در ادامه خطاب به والدین تاکید کرد: اگر فرزندشان به بیماری خاصی مبتلا است یا داروی خاصی مصرف می کند حتما موضوع را با اولیای مدرسه در میان بگذارند تا در شرایط خاص با اولویت و اطلاعات کافی به این دانش آموزان کمک شود. .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای همه دانشجویان، مربیان و معلمان خاطرنشان کرد: کارشناسان بهداشتی و درمانی و مراقبین سلامت در مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز خدمات جامع سلامت همواره آماده ارائه مشاوره و راهنمایی هستند. پاسخگویی در زمینه سلامت دانش آموز و سلامت مدرسه. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا