سلامت خانواده

انتظار پرستاران از شورای عالی بیمه/تعیین تعرفه واقعی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد نژادیان گفت: از نظر تاریخی با توجه به اینکه در اجرای قانون تعرفه ها حدود 15 سال تاخیر وجود داشت، جامعه پرستاری در ابتدای اجرا با حداقل اجرای این قانون موافقت کردند، اما امروز انتظار رشد تعرفه های پرستاری را برای سال آینده داریم. و باید بر اساس واقعیت های جامعه باشد و تعرفه های پرداختی به پرستاران به روز شود.

وی ادامه داد: تعرفه های پرستاری کم است و هنوز تا مرحله اعمال تعرفه های پرستاری به صورت واقعی فاصله داریم و یکی از قول هایی که مسئولان به پرستاران دادند این بود که به سمت تحقق تعرفه های پرستاری برویم تا اینکه روز پرستار.”

نجاتیان با اشاره به ارسال نامه ای به وزیر بهداشت گفت: در هفته جاری نامه ای به وزیر بهداشت ارسال کردیم و پیشنهادات سازمان نظام پرستاری برای اصلاح شیوه اجرای تعرفه های خدمات پرستاری را اعلام کردیم. اولین نکته نامه این بود که برخی بسته های تعرفه پرستاری باید بازنگری شود.

وی افزود: بسته‌های تعرفه‌ای که قبلاً تدوین شده متعلق به گذشته است و با رشد فناوری و تنوع خدمات در مراقبت‌های پرستاری، انتظار داریم تعداد بسته‌های تعرفه خدمات پرستاری و همچنین ضریب ریالی افزایش یابد. تعرفه های پرستاری با توجه به نیاز و وضعیت فعلی جامعه افزایش می یابد.» کاهش سرعت و واقعی شدن نرخ ضریب ریالی تعرفه ها.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: نکته دیگری که در نامه سازمان نظام پرستاری به وزیر بهداشت اعلام کردیم این بود که انتظار داریم خدمات پرستاران به صورت موردی و تعرفه خدمات آن ها تعیین شود. به نام سایر گروه ها در سیستم HIS بیمارستان ها ثبت شود. باید با نام خود پرستاران ثبت شود و منابع درآمد آن بین خود پرستاران توزیع شود.

وی ادامه داد: در میدان توزیع مجدد در خصوص تعرفه ها نیز به وزارت بهداشت پیشنهادهایی دادیم. از جمله اینکه تعرفه ها باید شفاف و قابل اندازه گیری باشد دریافت کنید برای خود پرستاران و دستورالعمل ها باشد توزیع مجدد منابع تعرفه باید اصلاح شود.

نجاتیان گفت: متاسفانه در حال حاضر دستورالعمل توزیع مجدد منابع تعرفه های پرستاری توسط معاونت آموزشی غیر از معاونت پرستاری وزارت بهداشت تنظیم می شود. انتظار داریم با دستور وزیر بهداشت این دستورالعمل توسط معاونت پرستاری تدوین شود، زیرا معاونت پرستاری در قبال پرستاران مسئول است، بنابراین این معاونت باید مسئول تدوین آیین نامه باشد. توزیع مجدد مسئولیت منابع تعیین تعرفه را بر عهده بگیرد.

وی افزود: بر اساس مدلی که به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم، انتظار داریم بین 60 تا 70 درصد از درآمد حق پرستاری به ارائه‌دهنده خدمات پرداخت شود و مابقی بین سایر افراد توزیع شود. به طور غیرمستقیم در این سرویس مشارکت دارند. این موضوع می تواند به شفاف سازی تعرفه های پرستاری کمک کند و از این طریق پرستاران بتوانند کارایی و تعرفه خود را محاسبه کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: طبق قانون هرگونه تعیین تعرفه پرستاری باید با مشارکت سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران انجام شود و این سازمان بدون توجه به پیشنهاد پرستاری هر مصوبه ای را تعیین می کند. سازمان نظام و بدون حضور نماینده این سازمان در شورای عالی بیمه. و انتظار داریم نماینده سازمان نظام پرستاری در تصمیم گیری های مربوط به تعرفه های پرستاری حضور داشته باشد.

نجاتیان گفت: مطمئن هستیم در دولت چهاردهم با توجه به اراده قوی رئیس جمهور برای بهینه سازی نظام سلامت و برقراری عدالت در نظام سلامت و بین اقشار مختلف و شخص رئیس جمهور نیز بارها به این موضوع اشاره کرده است. کاهش تبعیض در این راستا و بی عدالتی در پرداخت بین گروه های مختلف و ایجاد انگیزه در پرستاران برای ارائه خدمات با کیفیت به مردم و ارتقای سلامت جامعه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا