سلامت خانواده

انتظارات حوزه سلامت از رئیس دولت چهاردهم

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، شورای عالی نظام پزشکی با صدور بیانیه ای حداقل انتظارات حوزه سلامت از رئیس دولت چهاردهم را یادآور شد. در بیانیه شورای عالی نظام پزشکی آمده است:

وی ادامه داد: سلامت زیرمجموعه حوزه اجتماعی است و هر تصمیمی در حوزه اجتماعی و مدیریت کلان کشور تأثیر مستقیمی بر آن دارد و اذعان و اعتقاد به اینکه وحدت همه بخش‌های دولت است که بیشترین نقش را دارد. در ارتقای سلامت مردم ایجاب می کند که این انسجام و تصور مشترک در بدنه دولت ایجاد شود و نقش آنها درک و عملیاتی شود.

ایرانیان با توجه به سوابق باشکوه خود در تولید دانش و مهارت پزشکی شایسته بهترین و با کیفیت ترین خدمات بهداشتی هستند و دولت شایسته تلاش خود را در راه کمال می گذارد. دولت مدرن می داند که سلامت نقطه شروع است.

مواظب باشیم که پایه های نظام سلامت مستحکم بماند و قله های بلند این دانش رو به افزایش باشد. برای جلوگیری از فروپاشی، هشدارهای آن را جدی بگیرید و ظاهر و عملکرد آن را داشته باشید درمانی داشتن این امر تنها با استفاده از کلیدواژه سلامت (با چهار بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی) امکان پذیر است. در این صورت دولت ها موفق خواهند بود و می توانند به داشتن جامعه ای سالم و اداره افراد سالم افتخار کنند. هیچ راه فراری نیست.

بدیهی است که عمارت بلند کاخ سلامت بر پایه علم پزشکی به عنوان یک حرفه پزشکی و جامعه پرافتخار در جایگاه بانیان آن استوار است و برای نیل به این هدف والا، ارائه برنامه ای متناسب با این الزامات ضروری است. و از تراژدی مکرر آزمون و خطا در نقشه ها. یک رهبر بزرگ کشور شکایت کرد.

جامعه خدمتگزار پزشکان خواهان آینده ای روشن برای ارائه بهترین خدمات به مردم این کشور هستند. آینده ای با نگاه مدرن و متمدن به سلامت و چیدمان صحیح اجزای آن، آینده ای که علم و حکمت و اخلاق از جایگاه آنها کم نکرده باشد.

شورای عالی نظام پزشکی در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بهره گیری از نظرات جامع کارشناسان دلسوز، مجرب و متخصص حداقل انتظارات مردم را در زمینه سلامت و آمادگی برای همکاری در تبیین و تبیین باردهی دارد امید است در راس دولت بعدی قرار گیرد.

1- دکترین دولت در مورد سلامت باید تغییر کند و راهبردها، سیاست ها و دستورالعمل ها با توجه به این نکات ترسیم شود.

2- اجرای بدون اغماض قوانین و اسناد حاکم در حوزه سلامت مانند قانون اساسی، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، سیاست های کلی سلامت، سند چشم انداز، قانون برنامه های 5 ساله توسعه و ….

3- بکارگیری نخبگان و متخصصان متعهد و پاسخگو در سمت های تصمیم گیری و تصمیم گیری در تمامی شئون حکومتی به منظور ایجاد تحول و انقلاب تخصصی و فنی در مفاهیم جامعه شناسی. دولت داری و مدیریت سلامت

4- رعایت شأن علم و پرهیز از میدان دادن به شبه علم. شایسته است دولت از فرسودگی زیرساخت های مستحکم بنای رفیع که برخاسته از دانش پیشکسوتان دانشمندان ایرانی است و با همت دانشمندان هر روز اعتبار بیشتری پیدا می کند، جلوگیری کند.

5- لزوم بازنگری و بازنگری در سیاست های دولت در خصوص منابع انسانی که یکی از مولفه های اصلی توسعه پایدار است. ارتقای کیفیت ارائه خدمات و استانداردسازی و بکارگیری نیروی انسانی متخصص سرمایه بی بدیل کشور است که نباید از آن غافل شد و ارزش آن را وسیله موفقیت دولت دانست.

6- استفاده از مشارکت واقعی تشکل ها، انجمن های علمی و تخصصی و متخصصان در طراحی و تهیه لوایح و آئین نامه ها با استفاده از توانمندی ها و تجربیات ارزشمند این سرمایه های اجتماعی که داوطلبانه ارزش های ملی را خلق می کنند.

7- الزام تمامی وزارتخانه ها به داشتن پیوست بهداشت برای کلیه پروژه ها و برنامه ها.

8- برقراری دیپلماسی سلامت در داخل و خارج از کشور، ارتباطات علمی و تخصصی پزشکی و گردشگری سلامت به عنوان یکی از راهکارهای اساسی برای موفقیت دولت که نیاز به نقشه برداری دارد.

9- پایبندی واقعی، عملی و مشهود به مقوله بسیار مهم و راهبردی پیشگیری از بیماری ها به عنوان اصل اساسی پدافند غیرعامل توسط کلیه نهادهای دولتی (از مهدکودک ها و بهزیستی و آموزش و پرورش گرفته تا… آ.) اجرای جدی قانون منع تبلیغ محصولات مضر، تغذیه مناسب، رعایت بهداشت فردی، بهداشت دهان و دندان، ورزش، اجرای قانون مبارزه با دخانیات و … در رسانه ملی و سایر رسانه ها مواد اصلی برای پایه سلامت و پیشگیری از بیماری است.

10- تخصیص منابع مالی لازم و کافی به سلامت. دولت باید عمیقا باور داشته باشد که هر قدمی که برمی دارد سرمایه گذاری است نه هزینه. سرمایه گذاری در سلامت به نفع همه مردم و دولتمردان در همه زمینه هاست و پایه محکمی برای همه سیاست های دولت خواهد بود. از در در دسترس ترین روش ها افزایش سهم سلامت در تولید ناخالص داخلی و همسویی با عرف جهانی است.

11- تعهد جدی و پیش رونده به بهبود محیط زیست که واقعاً چارچوب اصلی سبک زندگی سالم را تشکیل می دهد و هزینه های دولت را بسیار کاهش می دهد.

12- تحول بنیادین و شکل دهی صحیح برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و عزم جدی در اجرای آن از سوی همه دست اندرکاران با بکارگیری پیشنهادات تجاری و تخصصی و توجه به تجارب سایر کشورها.

13- تامین کامل، دسترسی به موقع و آسان بیماران به دارو. تامین منابع مالی و نقدینگی کارخانجات داروسازی و تشویق آنها به صادرات در کنار توزیع و عرضه داروهای استاندارد مطابق با سیاست ملی دارویی از اقدامات مهم دولت است.

14- جلوگیری از دخالت افراد فاقد صلاحیت و مداخلات غیرمجاز و غیرمجاز بهداشتی با ارائه لوایح جامع و بازدارنده به مجلس و برخورد جدی و قانونی با آنان.

15- ضرورت تحول و انقلاب در ساختار و روش بیمه و تبدیل آن به سازمان مادر حرفه ای به عنوان یک صنعت و یک فناوری، با استفاده از متخصصان، فناوران آگاه و متعهد، پرداختی از جیب مردم را کاهش داده، از سردرگمی و دغدغه ذهنی بیماران جلوگیری کرده و آسایش و رفاه مردم را از منظر ایجاد می کند. خدمات بهداشتی و درمانی و رعایت قانون در پرداخت به موقع. دعاوی طرفین قرارداد.

16- اجرای موثر سیاست های تشویقی و عملی در پیشگیری از مهاجرت های شغلی و جغرافیایی و حفظ سرمایه های گرانبهای انسانی با طراحی چشم انداز مناسب برای این حرفه شریف.

17- ارسال لایحه اصلاحی شورای عالی بیمه سلامت به مجلس. اصلاح تعداد و ترکیب اعضا، وظایف و … نقش آن را منطقی تر و موثرتر خواهد کرد.

18- اصلاح منطقی فرآیند تعرفه گذاری خدمات سلامت با قابلیت اجرا. موفقیت در این امر نشان دهنده اعتماد مردم و ارائه دهندگان خدمات به توانایی دولت در تصمیم گیری بر اساس واقعیت با نگاهی آینده نگر و مسئولانه است.

19- احتیاط و شفافیت در پذیرش دانشجوی پزشکی. تعداد و نحوه پذیرش بر سطح علمی آنها، آینده پزشکی کشور و شاخص های سلامت و درمان بیماران تأثیر مستقیم و تفکیک ناپذیری دارد.

20- دقت در رویکرد و عملکرد هیات مقررات زدایی حوزه سلامت و بررسی خسارات احتمالی ناشی از آن و لزوم تقدیم لایحه به مجلس برای بررسی اختیارات آن از جمله لزوم ایجاد انضباط در آیین نامه ها. ایجاد موسسات پزشکی با توجه به اصل تسهیل دسترسی مردم

21- بر اساس قانون اساسی و قوانین فوق وظیفه دولت نظارت، سیاستگذاری، هدایت، نظارت است. بنابراین لازم است دولت با چرخش حرفه ای با استفاده از مدیریت مولد و مترقی، خود را از اداره خارج کرده، کار مردم را به خود و سازمان های قانونی بسپارد و سپس به وظایف والای خود عمل کند.

این سازمان با توجه به قدمت، جایگاه و تجربه مفید عملیاتی نظام پزشکی، طبق قانون آمادگی پذیرش و اجرای امور مرتبط در بخش خصوصی و مشارکت در بخش دولتی و مسئولیت پذیری را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا