سلامت خانواده

انتظارات جامعه مامایی از دولت چهاردهم – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر ، ناهید خداکرمی روز چهارشنبه در حاشیه پنجمین کنگره سلامت زنان و خانواده با اولویت جمعیت و بچه دار شدن که در مرکز همایش های دکتر سهری بیمارستان میلاد برگزار شد، با بیان اینکه با اجرای طرح جوانان جمعیت هنوز نرخ باروری افزایش پیدا نکرده است، گفت: از سال 90 با ابلاغ سیاست های جمعیتی هنوز افزایش نیافته ایم. می تواند باروری را افزایش دهد و اگر رشدی در این زمینه داشتیم مربوط به زوج در دهه 60 است که ممکن است در سال های آینده متوقف شود.

وی با بیان اینکه تکلیف همه دستگاه ها در قانون سلامت جوانان، جامعه و خانواده به صراحت مشخص شده است و وزارت بهداشت به تنهایی در این زمینه مسئولیتی ندارد. مامان در سیستم شبکه بهداشت و درمان خدمات مامایی ارائه نمی دهند در حالی که تخصصی و حرفه ای نیستند.

خداکرمی تاکید کرد: قبل از بارداری خدمات رسانی توسط ماماها فراهم شود و به نحوی هر زن ایرانی باید به آن دسترسی داشته باشد مامان داشته باشند، زیرا در دوران بلوغ، بارداری و زایمان نیاز به مشاوره دارند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران تاکید کرد: زنان ما برای رفع دغدغه های خود در ازدواج، بارداری و… نیاز به حمایت دارند. بچه دار شدن برای مدیریت گفت: هزینه زایمان اتباع خارجی باید توسط نهادهای بین المللی پرداخت شود بین المللی پرداخت شود

وی با بیان اینکه سیگار باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان و کاهش باروری می شود، تصریح کرد: سیگار در زنان علاوه بر تاثیر منفی بر باروری، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و ریه و احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را نیز افزایش می دهد.

خداکرمی ادامه داد: داروهای کاهش وزن یا لاغری باعث تجزیه و تحلیل و تغییراتی در سلول های مغز می شود و در سلامت باروری نیز موثر است. توصیه می شود برای کاهش وزن رژیم غذایی و ورزش مناسب را در اولویت قرار دهید و از مصرف داروهای کاهش وزن خودداری کنید.

به گفته وی، در کنگره دو روزه سلامت زنان و خانواده موضوعات مختلفی از جمله سرطان ها، بارداری های نیازمند مراقبت، سلامت نوزادان و سلامت زنان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

خداکرمی تاکید کرد: از دولت چهاردهم و وزیر بهداشت پیش بینی می شود محور اصلی شبکه بهداشت ارائه خدمات توسط ماماها ثبات داشته باشد و انتظار داریم 75 درصد زایمان های طبیعی در زایشگاه های ما باشد مامان انجام شده است، در مورد تعیین تعرفه پشتیبانی خواهند شد.

وی افزود: در دهه های گذشته که پزشکان وزیر بهداشت بودند، درصدی از تعرفه تعرفه می شد مامان قبلاً پرداخت می شد، اما دیگر انجام نمی شد.

با گفتن این جمله خدا خیرت دهد ماماها در حوزه سلامت باروری نیز آماده حمایت از وزیر بهداشت دولت چهاردهم برای اجرای نظام ارجاع هستند، گفت: لازم است ز از ذی نفعان و انجمن های دانشگاهی و گروه های آموزشی مامایی استفاده شود. البته تا حل نشدن مشکلات اساسی کیشور در قالب بخشنامه و برنامه منتظر بمانید. بچه دار شدن افزایش دادن؛ انتظار اشتباه است و باید این چشم باشد سبکامیدوارم کشیده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا