سلامت خانواده

انتشار گونه مرگبارتر آبله میمون در آفریقا – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو به نقل از دارو نت، کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده گفتند که کنترل شیوع آبله میمون و مهار آن در داخل کنگو ضروری است.

“کریستینا هوتسونهیک زیست شناس محقق در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده گفت: “سرایت نژاد کشنده بودن کلاد I mpox نگرانی‌هایی را در مورد گسترش ویروس به سایر کشورها ایجاد می‌کند و بر اهمیت اقدام هماهنگ و فوری جهانی برای حمایت از تلاش‌ها برای مهار ویروس تاکید می‌کند.

نژاد mpox (که قبلاً به عنوان آبله میمون شناخته می شد) که دو سال پیش از آفریقا به اروپا و آمریکای شمالی گسترش یافت به عنوان کلاد II شناخته می شد.

این بیماری در حالی که دردناک و گاهی شدید بود، طبق مطالعات مختلف منجر به مرگ و میر می شد میر از 0.1٪ تا 3.6٪ موارد.

اما تیم هوتسونه اشاره کرد که mpox clade 1 کشنده تر و مرگبارتر است و میر ناشی از این بیماری، بین 1.4٪ تا 10٪ از بیماران متفاوت است.

شیوع مداوم کلاد 1 mpox در جمهوری دموکراتیک کنگو تلفات سنگینی را به همراه داشته است: جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش می دهد که یک “شیوع چند استانی” بین آغاز سال 2023 تا 14 آوریل 2024 با مجموع 1 مورد رخ داده است. 9919 مورد و 975 مورد مرگ تخمین زده می شود – این بدان معناست که از هر 20 بیمار یک نفر فوت کرده است.

این شیوع همچنین شاید گسترده ترین باشد: تیم هوتسونه وی خاطرنشان کرد: طی سال های 2023 و 2024 موارد کلاد I mpox در 25 استان از 26 استان و برای اولین بار از مرکز شهرستان گزارش شده است. کینشاسا گزارش شده است.

کودکان به ویژه آسیب پذیر هستند: طبق این گزارش، دو سوم (67٪) موارد مشکوک و بیش از سه چهارم (78٪) مرگ های مشکوک در افراد 15 ساله یا کمتر رخ داده است.

Mpox از طریق تماس نزدیک شخصی، که معمولاً شامل تماس پوست به پوست است، پخش می شود، بنابراین رابطه جنسی اغلب می تواند وسیله ای برای انتقال باشد. علائم اولیه شامل تب، لرز، خستگی، سردرد و ضعف عضلانی است که اغلب با هجوم بردن پوسته پوسته شدن و ضایعات که به آرامی در طی چند هفته بهبود می یابند.

اگرچه هرکسی می تواند به mpox مبتلا شود، اما مردانی که با مردان و افراد مبتلا به اچ آی وی رابطه جنسی دارند در برابر این بیماری آسیب پذیرتر هستند.

Mpox از دیرباز در آفریقا بومی بوده است زیرا می تواند از طریق تماس با حیواناتی مانند میمون به انسان منتقل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا