بهداشت و درمان

انتشار سویه مرگبارتر آبله میمون در آفریقا

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا کنترل شیوع آبله میمون و مهار آن در داخل کنگو را ضروری دانستند.

انتشار یک سویه کشنده از کلاد I mpox نگرانی‌ها را در مورد گسترش ویروس به سایر کشورها افزایش می‌دهد و بر اهمیت اقدام هماهنگ و فوری جهانی برای حمایت از تلاش‌ها برای حمایت از این ویروس تاکید می‌کند.

سویه mpox (که قبلاً به عنوان آبله میمون شناخته می شد) که دو سال پیش از آفریقا به اروپا و آمریکای شمالی گسترش یافت به عنوان کلاد II شناخته می شد.

این بیماری در حالی که دردناک و گاه شدید است، طبق مطالعات مختلف منجر به مرگ و میر 0.1% تا 3.6% موارد شده است.

اما تیم Hutson خاطرنشان کرد که mpox clade 1 کشنده‌تر است و میزان مرگ و میر در بیماران بین 1.4 تا 10 درصد است.

شیوع مداوم کلاد 1 mpox در جمهوری دموکراتیک کنگو تلفات سنگینی را به همراه داشته است: جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش می دهد که یک “شیوع چند استانی” بین آغاز سال 2023 تا 14 آوریل 2024 با مجموع 1 مورد رخ داده است. 9919 مورد و 975 مورد مرگ تخمین زده می شود – این بدان معناست که از هر 20 بیمار یک نفر فوت کرده است.

این شیوع همچنین شاید گسترده ترین باشد: تیم هاتسون خاطرنشان کرد که در طول سال های 2023 و 2024، موارد کلاد I mpox در 25 استان از 26 استان گزارش شده است، و تیم هاتسون خاطرنشان کردند که برای اولین بار از شهر مرکزی کینشاسا.

کودکان به ویژه آسیب پذیر هستند: طبق این گزارش، دو سوم (67٪) موارد مشکوک و بیش از سه چهارم (78٪) مرگ های مشکوک در افراد 15 ساله یا کمتر رخ داده است.

Mpox از طریق تماس نزدیک شخصی، که معمولاً شامل تماس پوست به پوست است، پخش می شود، بنابراین رابطه جنسی اغلب می تواند وسیله ای برای انتقال باشد. علائم اولیه شامل تب، لرز، خستگی، سردرد و ضعف عضلانی است که اغلب با بثورات پوستی و ضایعات پوسته پوسته همراه است که به آرامی طی چند هفته بهبود می یابند.

اگرچه هرکسی می تواند به mpox مبتلا شود، اما مردانی که با مردان و افراد مبتلا به اچ آی وی رابطه جنسی دارند در برابر این بیماری آسیب پذیرتر هستند.

Mpox از دیرباز در آفریقا بومی بوده است، جایی که می تواند از طریق تماس با حیواناتی مانند میمون به انسان منتقل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا