سلامت خانواده

امید جدیدی برای دانشمندان برای درمان سرطان مرگبار مغز

به گزارش خبرآنلاین، محققان با استفاده از امواج فراصوت موفق به عبور از سد خونی مغزی شدند.

فارس در خبری نوشت: این روش منجر به انتقال ترکیبی از داروهای شیمی درمانی و ایمونوتراپی برای درمان گلیوبلاستوما – نوعی تومور مرگبار مغزی شد. این رویکرد نوآورانه تشخیص سلول های سرطانی توسط سیستم ایمنی را افزایش داد و نوید یک روش درمانی جدید را می دهد.

سد خونی-مغزی یک پوشش قوی و منسجم از رگ های خونی داخل مغز است که وظیفه جلوگیری از ورود مولکول های بزرگ به مغز را بر عهده دارد. همانطور که این عایق از مغز در برابر میکروب ها محافظت می کند، اجازه ورود داروها را نیز نمی دهد. یکی از مشکلات اصلی پزشکان و دانشمندان برای درمان بیماری های مغزی، عایق بودن خون مغز است.

در این مطالعه، دانشمندان دانشکده پزشکی Northwestern از فناوری اولتراسوند برای عبور از سد خونی مغزی و ارائه دوز کمی از ترکیبی از داروهای شیمی درمانی و ایمونوتراپی استفاده کردند.

این دانشمندان در طول تحقیقات خود به پیشرفت‌های متعددی دست یافته‌اند، آنها در مقاله حاصل در مجله علمی “Nature Communications” گزارش دادند.

این دانشمندان برای اولین بار نشان دادند که یک دستگاه اولتراسوند کاشته شده در جمجمه می تواند نفوذ داروی شیمی درمانی “دوکسی روبیسین” و آنتی بادی هایی را که نقاط بازرسی ایمنی را مسدود می کند – ترکیبی ابتکاری از ایمونوتراپی – به مغز انسان افزایش دهد.

این دستگاه میکرو حباب هایی تولید می کند که به طور موقت سد خونی مغزی را باز کرده و اجازه می دهد تا ایمونوتراپی وارد مغز شود.

دانشمندان همچنین برای اولین بار نشان دادند که دوز پایین داکسی روبیسین (کمتر از آنچه در رژیم های شیمی درمانی سنتی استفاده می شود)، هنگامی که همراه با آنتی بادی هایی که نقاط بازرسی ایمنی را مسدود می کنند، تجویز می شود، می تواند تشخیص سلول های بدخیم گلیوبلاستوم و سلول های ایمنی توسط سیستم ایمنی را افزایش دهد. فعال سازی مجدد (لنفوسیت ها) که مسئول حمله به سلول های سرطانی هستند.

آنتی بادی بازدارنده نقطه بازرسی ایمنی از غیرفعال شدن سیستم ایمنی توسط سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

این اولین گزارش انسانی از استفاده از دستگاه اولتراسوند برای رساندن دارو و آنتی بادی به گلیوبلاستوم برای تغییر سیستم ایمنی است تا بتواند سرطان مغز را شناسایی کرده و به آن حمله کند. این را دکتر آدام سونبند، یکی از نویسندگان این مقاله، استادیار جراحی مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن بیان کرد.

این می تواند یک پیشرفت بزرگ در درمان گلیوبلاستوما باشد، که به دلیل نفوذ ضعیف داروها و آنتی بادی های در گردش به مغز، درمان آن دشوار و ناامیدکننده بوده است.

این مطالعه بر روی چهار بیمار انجام شد که تومور آنها به طور قابل توجهی پیشرفت کرده بود. این مردان قبلاً شیمی درمانی سنتی را برای تومورهای خود و همچنین یک درمان تجربی در یک کارآزمایی بالینی دریافت کرده بودند، اما هر دو بار تومورها عود کرده بودند.

این یک نمونه عالی از تحقیقات ترجمه بالینی-کاربردی-بازگشت به کلینیک است که یک سناریوی استثنایی برای یادگیری در مورد توانایی سیستم ایمنی برای از بین بردن تومورهای مغزی به صورت لحظه ای پس از درمان ارائه می دهد. این را کاترین لی چانگ، یکی از نویسندگان مقاله و استادیار جراحی مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن بیان کرد. با توجه به فقدان پاسخ ایمنی موثر در برابر این تومورهای کشنده، این یافته ها ما را تشویق می کنند تا یک رویکرد درمانی جدید بالقوه را تصور کنیم.

این روش درمانی شناسایی سلول های سرطانی توسط سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و می تواند منجر به رویکرد درمانی جدید شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا